انتقاد شدید رهبر حزب جمهوریخواه خلق: احمدی نژاد برای شوی تلویزیونی به ترکیه آمده بود!

دنیز بایکال رهبر حزب جمهوریخواه خلق ضمن انتقاد از سفر اخیر احمدی نژاد وی را متهم کرد که در این سفر برای خودش و ایران تبلیغات کرده است!
بایکال که در مجمع عمومی حزب جمهوریخواه خلق صحب می کرد ضمن انتقاد شدید از حضور و اعمال احمدی نژاد به ویژه در مسجد سلطان احمد استانبول رفتار وی در مسجد سلطان احمد را شایسته یک رئیس جمهور ندانست.
وی افزود: سخنرانی احمدی نژاد در حین خروج از مسجد؛ پروتکلهای دولتی و رفتارهای دیپلماتیک را به هیچ گرفتن است. احمدی نژاد در واقع می خواست سخنان خود را در مسجد به گوش مردم برساند!
به گزارش وبلاگ ترکمه اخبار ترکیه به نقل از خبرگزاری آناتولی، بایکال گفت: در کشوری مانند ترکیه با رفتارهای دیپلماتیک و آداب خاص سیاسی؛ این چنین افعالی از سوی یک رئیس جمهور خارجی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به حضور کانالهای متعدد تلویزیونی در هنگام حضور رئیس جمهور کشورمان در مسجد سلطام احمد گفت: این یک نماز جمعه نبود، بلکه یک شو تبدیل شده بود!
رهبر حزب جمهوریخواه خلق همچنین از حزب حاکم عدالت و توسعه بخاطر عدم تذکر در مورد پروتکل رسمی دیپلماتیک به ایران شدیدا انتقاد کرد.
وی در پایان گفت: ترکیه بعد از سالها تلاش برای معاصر شدن به ذهنیت احمدی نژادی برنخواهد گشت.
حزب جمهوریخواه خلق دومین حزب بزرگ در ترکیه می باشد که بیش از 100 نماینده در مجلس ملی آن کشور دارد. این حزب مخالف اصلی حزب عدالت و توسعه می باشد.

به بهانه سفر احمدی نژاد به ترکیه: آیا مردم ترکیه دوستدار ایران هستند؟

سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به ترکیه بازتابهای فراوانی هم در ترکیه و هم در ایران یافت. در ایران موضوعات حول محور عدم حضور وی در آنکارا و تغییر سفر ایشان از رسمی به کاری می چرخید و در ترکیه نیز همین موضوع بخصوص زمزمه هایی مبنی بر عدم خواست رئیس جمهور ایران نسبت به ادای احترام به آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه نوین باعث ایجاد حرف و حدیثهایی شده بود.

از سوی دیگر در زمان اجماع غرب علیه ایران بر سر فعالیتهای هسته ای کشورمان، ایران شدیدا نیاز به نمایش محبوبیت داشته و دارد. شاید به همین رو باشد که دولت به کشورهای آفریقایی و کشورهای کم نام و نشان هم کمکهای اقتصادی انجام می دهد تا بتواند از آنها در سازمان ملل و جاهای دیگر به نفع خود استفاده کند.

موضوع ترکیه اما کمی متفاوت است. ترکیه عضو فعال و کلیدی پیمان ناتو است. پیمانی که در آن آمریکا و کشورهای اروپایی نیز عضویت دارند. ترکیه متحد نزدیک آمریکا و اسرائیل نیز به شمار می رود و این از سیاستهای چندگانه ترکیه است که به خوبی هم از آن بهره می برد. ترکیه از اتحاد با اسرائیل در زمان لازم برای کمک به مردم فلسطین نیز استفاده می کند و با وجود رابطه ترکیه با اسرائیل، فلسطینیان ذهنیت مثبتی نسبت به ترکیه دارند. انتقادات شدید اللحن رجب طیب اردوغان نسبت به بمباران غزه در سال گذشته باعث فروکش کردن فتیله اسرائیل شده بود و مردم فلسطین از آن به عنوان یک اتفاق نیکو یاد می کنند.

ترکیه از سوی دیگر پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهانی را داراست. بدون قطره ای نفت و با درایت مسئولانش – که از قضای اتفاق اسلامگرا نیز هستند- توانسته است به خوبی زمام امور را بچرخاند. به طوری که این کشور هم اینک هم پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا به شمار می رود.

سیستم حکومت ترکیه بر مبنای ساختار لائیک است. و آنها به جدائی دین از کشورداری معتقدند. مسأله ای که با سکولاریسم تفاوت دارد. در سیستم لائیک، افراد مسلمان معتقدی همانند رجب طیب اردوغان و عبدالله گل نیز می توانند زمام اداره امور کشور را به دست بگیرند به شرطی که اعتقاداتشان را برای خودشان حفظ کنند و در کشورداری از آن استفاده نکنند. در همین سیستم لائیک ترکیه بود که پرونده حقوقی برای بسته شدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و گل آغاز شد و در پایان هم رأی به عدم انحلال این حزب داده شد.

ایران کشور همسایه جمهوری ترکیه است. اکثریت مردم ترکیه را مسلمانان سنی حنفی تشکیل می دهند. و اقلیت قابل توجه شیعه علوی در ترکیه نیز تفاوت بسیاری با شیعیان 12 امامی دارند. شیعیان علوی، مسجد ندارند بلکه جمخانه دارند. به خلفای راشدین(خلفای مسلمانان) احترام می گذارند و این نکته مشترک می تواند آنها را به سنی ها نزدیکتر نماید.

بر خلاف ترکیه شیعه 12 امامی مذهب رسمی در جمهوری اسلامی است. به این ترتیب حداقل در مذهب باید گفت که دو کشور تفاوت بارز زیادی دارند. اما مشترکات دو کشور بسیار فراوان تر است. اول اینکه به دلیل لائیک بودن ساختار حکومتی در ترکیه، ایران اکنون بهترین رابطه را با ترکیه دارد. چون در اولویت سیاست خارجی ترکیه دین و مذهب اهمیت چندانی ندارد. ضمن آنکه مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی برای آنها در برقراری رابطه تسهیل کننده است.

رابطه ترکیه با ایران به لحاظ تجاری همواره به سود ایران بوده است. از 10 میلیارد دلار رابطه تجاری سالانه دو کشور به جرأت می توان گفت بیش از 8 میلیارد دلار را صادرات ایران به ترکیه تشکیل می دهد. دو کشور علیه یک موضوع مشترک هم در یک جبهه هستند. مخالفت با تجزیه طلبی و حفظ تمامیت ارضی شان. با وجود اینکه ایران به عنوان یک کشور اسلامی مورد توجه آحاد مسلمین در ترکیه است، اما اکثر مردم همین کشور ترکیه خواستار یک حکومت مشابه حکومت ایران نیستند. این مورد تنها به لائیک های ترکیه نیز منحصر نمی شود بلکه مسلمانان ترکیه نیز چنین عقیده ای دارند. چرا که ترکیه از طریق همین سیستم لائیک دارد اقتصادش را می چرخاند. تساهل و تسامح مذهبی در ترکیه است که باعث جلب 20 میلیون توریست به آن کشور می شود. در واقع بیشتر مردم ترکیه خواستار مسلمان بودن و احترام به عقاید اسلامی شان هستند. کاری که اکنون حزب عدالت و توسعه آنرا دارد انجام می دهد. شاید تنها احزابی مانند رفاه سابق و سعادت کنونی (به رهبری معنوی نجم الدین اربکان) باشند که خواستار حکومت اسلامی در ترکیه باشند که آرای آنان در ترکیه نیز در حال حاضر از حدود 4 درصد تجاوز نمی کند.

گفتیم که اکثریت مردم ترکیه مسلمان سنی هستند. اما اکثریت مردم ترکیه نیز کشور ایران را دوست دارند. اگر بخواهیم با توجه به آرای اسلامگرایان و احزاب دیگر یک تقسیم بندی بین مردم ترکیه داشته باشیم بالغ بر 60 درصد مردم ترکیه را افرادی تشکیل می دهند که به طور مرتب واجبات دینی شان را به جای می آورند. 20 درصد دیگر نیز به اسلام به عنوان دین نیاکانشان احترام می گذارند و احتمالا بعضی اوقات نماز و روزه هایشان را هم به جای می آورند. بقیه نیز بنا به اقتضای دموکراسی احترام لازم را به اسلام می گذارند اما چندان مقید به اسلام نیستند. اما به جرأت می توان گفت درصد افراد محجبه و نمازخوان در ترکیه از ایران کمتر نیست.

ضمن آنکه نزدیک به 80 درصد مردم ترکیه به طور مرتب در نمازهای جمعه شرکت می کنند که آنرا می شود با درصد حضور مردم کشورمان در نماز جمعه مقایسه نمود.

غالب افراد عادی در ترکیه ایران را دوست دارند. مسلمانان در این کشور دو دسته هستند. دسته ای طرفدار احزابی همچون عدالت و توسعه و دسته ای دیگر طرفدار حزب ملیگرای خلق. حزب ملیگرای خلق افکار اسلامی و ترکی را باهم دارد. در عین اینکه به اسلام اهمیت فراوانی می دهند از سوی دیگر به مؤلفه های ترکیه نیز اهمیت قائلند.

سفر محمود احمدی نژاد را نمی توان گفت شکستی برای ایران محسوب می شود. بسیاری از متحدان ترکیه؛ بخصوص آمریکا و اسرائیل مخالف سفر او به ترکیه بودند. با این وجود ترکیه پذیرای این سفر شد. عبدالله گل اشاره جالبی به صورت غیر مستقیم خطاب به آمریکا دارد. وی همیشه هنگام مخالفت متحدان غربی اش با سفر مقامات ایران و ترکیه به کشورهای ذیربط می گوید: مرزهای ترکیه و ایران 400 سال است که مرزهای صلح و دوستی بوده و هیچ تغییری نکرده اند و این از تاریخ تأسیس بسیاری از کشورها بیشتر است! خطاب این سخن بیش از همه به آمریکاست!

اکثر مردم ترکیه مخالف اسرائیل هستند و طبیعی است که رئیس جمهور یک کشور مخالف اسرائیل را که قاعده های دیپلماتیک را برهم زده و سخن از نابودی اسرائیل می کند دوست داشته باشند. مردم ترکیه اطلاع چندانی از رویدادهای داخل ایران ندارند و از میزان محبوبیت رئیس جمهور در ایران نیز خبر ندارند!

در عین اینکه مردم ترکیه مسلمان هستند اکثریت آنها به آتاترک احترام می گذارند. آتاترک را تنها به عنوان یک طرفدار لائیسیته نمی شناسند بلکه او را با لفظ غازی(جهاد کننده در راه میهن) یاد می کنند. هیچ می دانستید آتاترک در زمان فروپاشی عثمانی، برای حفظ مرزهای آن امپراتوری، در صف مقدم جبهه در لیبی، مصر، عراق و سوریه هم جنگیده بود؟ یا می دانستید در زمان اضمحلال امپراطوری عثمانی و ظهور آتاترک نزدیک به نیمی از کشور ترکیه زیر سیطره یونانیان بود که زخم عثمانی را بر دل داشتند؟ قراردادهای خفت باری که امپراتوری عثمانی بعد از شکست در جنگ جهانی اول بست را اکثر ترکان به یاد دارند. این قراردادها را می توان با قرارداد سال 1919 در ایران مقایسه نمود. در چنین فضایی آتاترک به پا می خیزد و از دل ویرانه های عثمانی، جمهوری ترکیه متولد می شود. ضمن آنکه روحانیان درباری با وی به دلیل آنکه علیه خلافت اسلامی قیام کرده است مخالفت می کنند. خلافتی که جز پوستینی از آن باقی نمانده بود. در عین حال آتاترک انسان تحصیل کرده ای بود. چنین شخصیتی مشخص است که برای اکثریت ترکها قابل احترام باشد.

ساختار لائیک حکومت ترکیه همیشه به نفع ایران است. اگر ایران بخواهد در ترکیه از این یا آن حزب اسلامی حمایت کند اولین ضرر متوجه خود ایران خواهد بود. چرا که اسلام ترکی از آغاز تاکنون اسلام سنی بوده است. چنانچه ساختار حکومت ترکیه از لائیک به اسلامی تغییر یابد اولین کشور ضرر کننده از این تغییر قطعا ایران خواهد بود. طنز عجیبی ست اما در حال حاضر ایران باید حامی حکومت لائیک ترکیه باشد! جنگهای دولتین صفوی و عثمانی را فراموش نکنیم.

(در فرصتهای لازم در این باره دوباره خواهم نوشت)


فروش شورتهای G-String ترک در ایران رکورد شکست!

محصول جدید شرکت YENİ İNCİ که به بازار ایران عرضه شده است به طرز خیره کننده ای پرفروش شده است!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از گازته وطن، این شرکت که از شرکتهای معروف تولید لباس زیر در ترکیه می باشد فروش محصولات خود را به کشورهای خاورمیانه نیز تعمیم داده است. فرقان آتاکان، از مدیران این شرکت گفته است: محصولاتمان را به بیش از 100 کشور دنیا صادر می کنیم. فروش سوتین و شورت این شرکت در ایران غیرقابل باور است!

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 2.5 میلیونی کارخانه شرکت، گفت سالیانه 30 درصد محصولشان به خارج از ترکیه صادر می شود. آتاکان افزود قصد دارند تنوع محصولات خود را به 500 برسانند.

وی از پروتز سوتین نیز به عنوان یکی از محصولاتشان نام برد که از سوی زنان دارای سرطان پستان مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. شورتی با جیب مخصوص کاندوم و سوتینی که بالای یکصد نوع روش برای بستن آن وجود دارد نیز از دیگر محصولات این شرکت می باشد.




حضور احمدی نژاد در مسجد سلطان احمد باعث هرج و مرج طرفداران وی شد! (عکس)

محمود احمدی نژاد دیروز در دومین روز سفر خود به استانبول برای خواندن نماز جمعه به مسجد جامع سلطان احمد آمد. احمدی نژاد حوالی ساعات 1 بعد از ظهر به این مسجد آمد. حضور وی که زندگی در استانبول را فلج کرده بود باعث ابراز شادمانی طرفداران وی در ترکیه شد. به نحوی که با حضور احمدی نژاد، دوستداران وی شروع به تکبیر فرستادن کردند.

اکثر راههای منتهی به مسجد از سوی پلیس بسته شد. گویا مأموران ترک از سخنان احمدی نژاد مبنی بر احتمال ترور وی در سفر به عراق توسط آمریکایی ها ترسیده بودند چرا که 5 هزار پلیس مأمور مستقیم حفاظت از وی شده بودند!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، بعد از خواندن رکعتهای سنت نماز، و به هنگام خواندن خطبه توسط امام جمعه؛ هیأت ایرانی شروع به فیلمبرداری با موبایل کردند. طبق دیدگاه سنی ها هرگونه صحبت و عملی بغیر از سکوت در هنگام خواندن خطبه توسط امام جمعه باعث باطل شدن نماز می شود.

بعد از رکعتهای واجب، نمازگزاران برای دست دادن به احمدی نژاد به سوی وی هجوم آوردند. و مردم برای رسیدن به احمدی نژاد در داخل مسجد با پلیس درگیر شدند و فریاد الله اکبر سر دادند. در این هنگام امام جمعه سلطان احمد به نمازگزاران هشدار داد " این کار شما باعث زحمت مسافرمان می شود!" و "اگر الله اکبر را برای نمایش می گویید کار اشتباهی می کنید. به محیط مسجد احترام بگذارید"

بعد از اتمام نماز، هنگامی که احمدی نژاد سوار ماشین می شد مردم شروع به شعار "مرگ بر اسرائیل" کردند.

گفتنی ست مردم ترکیه اطلاع چندانی از میزان محبوبیت احمدی نژاد در ایران ندارند و اکثر آنان نیز مخالف اسرائیل هستند. سخنان ضد اسرائیلی رئیس جمهور ایران باعث شادمانی اقشار بزرگ مردم مخالف اسرائیل در ترکیه شده است.

کانالهای تلویزیونی ترک با بهت و حیرت تصاویر حضور احمدی نژاد در مسجد سلطان احمد را پخش می کردند.

در بین برخی صاحبنظران سیاسی ترکیه، حضور احمدی نژاد در استانبول هیچ نتیجه ای برای ترکیه نداشته است. چرا که انتظار می رفت قرارداد 3 و نیم میلیارد دلاری استخراج گاز طبیعی ایران توسط ترکیه در منطقه پارس جنوبی به امضا برسد. ترکیه به رغم مخالفت آمریکا با این قرارداد برای انعقاد آن اعلام آمادگی نموده بود. اما طرفین بر سر نرخ گاز استحصالی به نتیجه ای نرسیده اند.

به نظر می رسد محمود احمدی نژاد بعد از استقبال عده ای از مردم ترکیه در مسجد سلطان احمد، از آن به عنوان به نمادی از محبوبیت خود نام ببرد!

منبع خبر: روزنامه حریت، کانالهای تلویزیونی ترکیه

منبع عکس: روزنامه حریت
لحظه خروج احمدی نژاد از نماز جمعه استانبول
احمدی نژاد برای لحظه ای از ماشین خارج می شود تا برای طرفدارانش دست تکان بدهد!
خبرنگاران در حال پوشش گسترده تصویری حضور احمدی نژاد






هلی کوپترهای پلیس در حال گشتزنی















اقدامات شدید امنیتی در استانبول














نمازگزاران دهها متر بیرون از مسجد


















شعارهای مرگ بر اسرائیل!












احمدی نژاد خوشحال از استقبال مردم!

احمدی نژاد آمد؛ استانبول به هم ریخت!

سفر احمدی نژاد در گرمترین ماههای سال به استانبول، این کلانشهر بزرگ را به هم ریخت!
مأموران امنیتی ترکیه بسیاری از راههای استانبول را به روی خودروها بستند و ترافیک عظیمی در این شهر پدید آمد که پیش از این کمتر نمونه هایش را دیده ایم.

اکثر مردم عادی از این وضع خشمگین بودند و در مقابل دوربین می گفتند چرا باید زندگی عادی مردم بخاطر سفر آقای احمدی نژاد مختل شود؟!
وضعیت امنیتی استانبول در زمان سفر احمدی نژاد به ترکیه را تنها می توان با وضعیت امنیتی در زمان سفر جرج بوش رئیس جمهور آمریکا و نیز رئیس جمهور اسرائیل مقایسه نمود.
هنگام فرود هواپیمای آقای احمدی نژاد در استانبول، ترافیک آنقدر به هم گره خورده بود که بسیاری از مردم از تاکسی ها و ماشین ها پیاده شده و قدم زنان به راه خود ادامه دادند.
گفتگوی احمدی نژاد با شبکه سی ان ان ترک، تأثیر مثبتی در بین مردم ترکیه داشته است. بخصوص سخنان احمدی نژاد درباره اسرائیل باعث خوشنودی مردم و برخی سیاستمداران مخالف اسرائیل شده است.
اکثر مردم عادی ترکیه دید خوبی نسبت به اسرائیل ندارند و سخنان احمدی نژاد درباره موجودیت اسرائیل باعث شادمانی آنها گردیده است.
به گفته رسانه ها، یادداشت تفاهم مربوط به انرژی بین دو کشور هنوز به امضا نرسیده است. اما عبدالله گل و احمدی نژاد در نشست خبری مشترک دیروز خود اعلام کردند سال 2009 به عنوان سال ایران و ترکیه در دو کشور نامگذاری خواهد شد.
دو کشور در سال 2009، پنجاهمین سالگرد امضای تفاهمنامه فرهنگی خود را جشن می گیرند.

ایمیل وارده: قابل توجه دانشجویان ایرانی در ترکیه


دانشجویان عزیز با سلام
به اطلاع میرساند طبق اعلام رسانه ها و خبرگزاری ها دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان آخر هفته جاري به تركيه سفر خواهد كرد. گویا سفر ایشان به استانبول و 2روزه و از پنج شنبه 24 مرداد آغاز میشود. "انجمن علمی و فرهنگی دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه" در نظر دارد به مناسبت سفر ایشان نامه ای شامل مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه تهیه و در صورت امکان حضوری و یا غیر مستقیم به اطلاع رييس‌جمهور محترم كشورمان دكتر محمود احمدي‌نژاد برساند. لذا از کلیه دانشجویان دعوت میشود مسائل و مشکلات فراروی دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه را که با آن مواجه شده اند و یا از آن مسائل و مشکلات غیر مستقیم مطلع می باشند، حداکثر تا چهارشنبه 12 آغوستس، 23 مرداد 1387 به آدرس پست الکترونیکی iranlilar@gmail.com ارسال نموده و در صورت نیاز به برقراری ارتباط فوری 00905062522375 (آقای اقدمی) تماس برقرار نمایند.
انجمن علمی و فرهنگی دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه

صاعقه باعث مجروحیت 32 فوتبالیست آلمانی شد!

صاعقه به هنگام تمرین یک تیم فوتبال در آلمان باعث زخمی شدن 32 فوتبالیست شد. حال 9 نفر از ورزشکاران وخیم اعلام شده است.

این حادثه هنگام تمرین تیم فوتبال SV Eintracht Wald-Michelbach روی داد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، سخنگوی باشگاه اعلام کرد: هوا ابری بود اما اثری از رعد و برق نبود. به یکباره یک صاعقه پدید آمد. و اعضای تیم از جمله بازیکنان و 4 مربی بر اثر صاعقه زخمی شدند.

پلیس آلمان تحقیقات برای علت عدم تعطیلی تمرین به هنگام بارش باران را آغاز کرده است.

تیم مزبور از جمله تیمهای اماتور آلمان می باشد.

آیات شیطانی دوم در راه است: رمان پورنوگرافیک درباره پیامبر اسلام و همسرش به چاپ می رسد

کتاب "جواهر مدینه" اثر شری جونز روزنامه نگار آمریکایی که به زندگی عایشه همسر حضرت محمد(ص) و عشق پیامبر اسلام به وی می پردازد احتمالا دوباره باعث موج اعتراضات مسلمانان خواهد شد. به دلیل ترس از واکنشهای جهانی، چاپ این کتاب به تأخیر افتاده است.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از گازته وطن، انتشارات معروف راندوم هاوس آمریکا به دلیل ترس از واکنشها، انتشار این کتاب را که به آغاز ازدواج حضرت محمد با عایشه تا زمان مرگ پیامبر اسلام می پردازد و به کتاب آیات شیطانی دوم مشهور شده است به تأخیر انداخت. کتاب درباره مسائل خصوصی زندگی حضرت محمد و عایشه است.

انتشارات مزبور که برای این کتاب مبلغ یکصد هزار دلار به جونز پرداخته است نسخه ای از این کتاب را پیش از انتشار برای دنیس اسپلبرگ پروفسور اسلام شناس دانشگاه تکزاس فرستاد. کتاب قرار بود سه شنبه جاری به چاپ برسد.

دنیس اسپلبرگ که به نقد کتاب پرداخته است انرا یک اثر پورنوگرافیک نامیده است و اعلام کرده است احتمالا چاپ این کتاب واکنشهایی بسیار بیشتر از چاپ کاریکاتورهای توهین آمیز دانمارک و انتشار کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی پیدا کند.

اسپلبرگ با اشاره به اینکه بعد از چاپ کتاب ممکن است امنیت ملی آمریکا به دست مسلمانان معتقد، به خطر بیفتد توصیه عدم انتشار کتاب را کرده است. انتشارات راندوم هاوس نیز به دلیل ترس از عکس العمل جهان اسلام انتشار کتاب را معوق نمود.

شری جونز، نویسنده کتاب نیز گفته است: محمد و عایشه یک عشق فوق العاده نسبت به یکدیگر داشته اند. خواهان حق صحبت به دیگر زنان محمد بودم.

پیش از این نیز فتوای قتل سلمان رشدی نویسنده هندی الأصل به دلیل چاپ کتاب آیات شیطانی در سال 1988 در انگلستان، داده شده بود. این فتوا برای اولین بار توسط امام خمینی رهبر ایران صادر شد. سلمان رشدی که برای سرش 2.8 میلیون دلار جایزه تعیین شده است مجبور به زندگی تحت حفاظت شد ضمن آنکه مترجم ژاپنی این اثر نیز به قتل رسیده است.


به بهانه اعدام یعقوب مهرنهاد- وبلاگ نویس بلوچ: اعدام یک فعال مدنی راه حل نبود آقایان!

یعقوب مهرنهاد به جرم ارتباط با گروههای تروریستی (به طور خاص گروه ریگی) در سکوت خبری اعدام شد و بعد از اعدام وی بود که رسانه ها از آن آگاهی یافتند.

وی دبیر یک نهاد مدنی مجوزدار(انجمن جوانان صدای عدالت) بوده است، و پیش از این نیز مطالبش را در وبلاگش می نگاشت. سخنان مهرنهاد نه برهم زننده امنیت ملی بود، نه بوی تجزیه طلبی می داد. آنچه که از سخنان مهرنهاد استنباط می شد نوعی خیرخواهی مستتر در قالب انتقاد بود. آیا یک مطلب تهدید کننده امنیت ملی در مطالب وی و در سخنرانیهایش به چشم می خورد؟

در روزگاری که ریگی ها سلاح برمی دارند و به کشتن سربازان و نیروهای سپاه برمی خیزند، خبر اعدام مرحوم یعقوب مهرنهاد (در حالی که دادگاهی شدن وی نیز هیچگاه از طریق رسانه های ایرانی اعلام نشد) بدترین خبر برای حفظ تمامیت ارضی ایران است.

این اعدام باعث می شود تا امثال ریگی بگویند جمهوری اسلامی تمام راههای مسالمت آمیز را بسته است و چاره ای جز دست بردن به سلاح نمی باشد.

به نظر می رسد مسئولان باید یک فکری به حال سیستان و بلوچستان بکنند. گویا اکثر مقامات سیاسی آنجا از قوم شیعه سیستانی هستند و این مسئولان (نه مردم) نفرت عجیبی هم از بلوچها دارند. شاید اعدام یعقوب مهرنهاد هم بخاطر این کینه مسئولان زابلی از بلوچها صورت گرفته باشد. و شاید اعدام یعقوب مهرنهاد پاسخی برای گروگانگیری سربازان ایرانی توسط ریگی باشد. اما مگر ریگی چه می خواست بگوید؟ مگر نمی خواست بگوید که جمهوری اسلامی راهی برای گفتگو نگذاشته است؟ چرا مسئولان سیستان و بلوچستان بویژه بخش قضایی آن استان طوری عمل کرده است که به نظر برسد در راستای اهداف ریگی ها گام برداشته است؟ اگر واقعا مهرنهاد با تروریستها همکاری می کرده است چرا دادگاهی برای وی و به صورت علنی برگزار نشد؟
چه خوبست کواکبیان، صاحب امتیاز روزنامه مردمسالاری و نماینده کنونی مجلس که روزگاری یعقوب مهرنهاد نماینده آن در زاهدان بود در این زمینه از مسئولان قوه قضائیه پاسخ بخواهد. این شاید کمترین کار ممکن باشد. مهرنهاد یک فعال مدنی بود، یک اصلاح طلب بود نه یک برهم زننده امنیت ملی. تلاش وی برای بهبود و اصلاح بود نه برای تخریب و کشتن. وی می کوشید با سخنرانی هایش صدای گلوله ریگی ها را خفه کند.

مسئولان در تهران باید در برخورد با موضوعات اقلیتها هوشیارانه تر رفتار کنند و سعی در ایجاد پیوند و تقویت ایرانیت آنها داشته باشند. نه اینکه به دنبال تفرقه باشند. مهرنهاد نباید قربانی تسویه حساب با ریگی ها می شد. وی در بدترین حالت یک انسان بود، یک ایرانی بود، و یک جوان بود که تا دیروز در بینمان زنده بود و نفس می کشید

تمامی مطالب مرتبط با اعدام یعقوب مهرنهاد- بالاترین

وبلاگ مرحوم یعقوب مهرنهاد

هم تعطیل؛ هم سیاست: شیوه کشورداری ترکیه!

بشار اسد و همسرش اسماء برای گذراندن تعطیلات در سواحل ترکیه و نیز مذاکره با مقامات ترکیه وارد منطقه توریستی و زیبای بدروم در جنوب آن کشور شدند. سفر اسد به ترکیه در حالی صورت می گیرد که وی اندکی قبل، از تهران به سوریه برگشته بود و مذاکرات غیرمستقیم بین سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز به موازات حضور اسد و همسرش، به همراه امینه اردوغان همسرش روانه بدروم شد و از اسد استقبال نمود.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از رسانه های ترک: از سوی دیگر معاون رئیس جمهور عراق هم که برای عمل جراحی بینی به یک بیمارستان در آنکارا سفر کرده بود برای گذراندن تعطیلات به منطقه بلک در سواحل مدیترانه ترکیه رفته است و پیش بینی می شود اردوغان با وی نیز در خصوص مسائل فیمابین از جمله مبارزه مشترک با ترور و بویژه مسأله کرکوک دیدار و گفتگو کند.

به این ترتیب مقامات ترک، هم برای مناطق توریستی شان تبلیغ می کنند، هم رهبران کشورهای منطقه را نمک گیر می کنند و هم اینکه سیاست را با تعطیلات پیوند می دهند!







بزرگترین مجسمه در ترکیه

بزرگترین مجسمه ترکیه با ارتفاع 30 متر و عرض قاعده 9 متر در شش کیلومتری شهر پولاتلی در جاده اسکی شهیر به آنکارا نصب می شود.

به گزارش ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، نام این مجسمه "یادبود سرباز" نام دارد و در کنار آن یک سالن بزرگ چهارصد نفره، کتابخانه، کتابفروشی، سالنهای سینما، گالری، تراس و موزه پانورامیک میدان جنگ ساکاریا احداث می شود.

این مجسمه یادمان شهدای جنگ ساکاریا است و قرار است فردا از آن پرده برداری شود.

جنگ ساکاریا در 23 آگوست 1921 در منطقه ای به نام ساکاریا بین نیروهای مردمی و ارتش ترکیه با نیروهای اشغالگر یونان آغاز شد. جنگ در منطقه ای به وسعت 100 کیلومتر انجام شد و در 22 شبانه روز جنگ بین دو طرف 5 هزار و 713 نفر از سربازان ترکیه شهید و 18 هزار و 480 نفر نیز زخمی شدند. یونانیهای شکست خورده در اثر این جنگ مجبور به عقب نشینی شدند.

بعد از فروپاشی عثمانی، بسیاری از نیروهای خارجی چشم به خاک ترکیه دوخته بودند. نیروهای فاتح جنگ جهانی اول نیز یونان را تسلیح کرده و آنها را به حمله به خاک کنونی ترکها تشویق کرده بودند. با ظهور مصطفی کمال موسوم به آتاترک و فرماندهی نبردها توسط وی، ترکها توانستند بخش اعظم خاک خود را دوباره متصرف شوند. آتاترک میدان نبرد ساکاریا را "دریای خون" نامیده است.

تعداد نیروهای ترکیه در آن نبرد 75 هزار نفر و تعداد نیروهای اشغالگر یونانی نیز 77 هزار نفر اعلام شده است. فرماندهی نیروهای ترکیه را مصطفی کمال آتاترک به عهده داشته و فرماندهی نیروهای یونانی نیز بر عهده ژنرال پاپولاس بوده است.







شائول موفاز : اسرائیل به ایران اجازه دومین نسل کشی یهودیان را نخواهد داد!

شائول موفاز وزیر راه اسرائیل در واشنگتن گفت: اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که دومین نسل کشی یهودیان را انجام دهد!
موفاز که به همراه نیکولاس برنز از معاونان سابق وزارت خارجه امریکا در انستیتو واشنگتن درباره افزایش ظرفیت فعالیتهای هسته ایران سخن می گفت قصد دارد بعد از استعفای ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل از سمتش و رهبری حزب کادیما، کاندیدای جایگزینی وی شود.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از خبرگزاری آناتولی ، شائول موفاز با اشاره به اینکه تا آخرین لحظه نیز از گفتگوهای سیاسی با ایران حمایت می کند گفت: ایران در زمینه کسب زمان بسیار موفق است و این کشور قصد دارد تا آغاز به کار رئیس جمهور جدید آمریکا مسأله را به درازا بکشاند. به همین دلیل آمریکا و کشورهای اروپایی باید در برابر ایران جبهه واحدی تشکیل دهند. و تمامی گزینه ها را به خصوص تحریمهای اقتصادی را روی میز داشته باشند.
موفاز که فعالیتهای هسته ایران را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خوانده است اضافه کرد" به ایران اجازه یک نسل کشی دوم را علیه یهودیان نخواهیم داد" و احتمال اینکه سلاح اتمی از سوی ایران در اختیار گروههای تروریستی قرار گیرد را نیز مطرح ساخت!
موفاز که جانشین احتمالی اولمرت خواهد شد برای ایران خط قرمز هم تعیین کرد! وی خط قرمز ایران را رسیدن به توانایی غنی سازی اورانیوم در آن کشور دانست!
وی همچنین خواستار ادامه مذاکرات غیرمستقیم صلح با سوریه با میانجیگری ترکیه شد و ادعا کرد که طرفدار صلح است نه جنگموفاز با اشاره به اینکه هدف حماس نیز همانند ایران، نابودی اسرائیل است اضافه کرد:" اما محمود عباس یک رهبر علمی و پیشرو است و گفتگوها با وی ادامه خواهد داشت"

یک نفر دارد کور می‌شود؛ لطفا کمک کنید

دختر یکی از آشناها، که مردیست شریف و زحتکش دارد کور می‌شود. آدم جوان باشد و بینا و درس‌خوانده و بعد از اتمام دانشگاهش کم‌کم کور بشود؛ یک فاجعه‌ی به تمام معناست. یک چشم دختر کاملا کور شده و آن چشم دیگرش اگر به سرعت به خارج از کشور اعزام نشود کور خواهد شدد. عجله نکنید! نمی‌خواهم بگویم به فلان حساب پول بریزید. این مرد شریف آنقدر بین دیگران اعتبار دارد که توانسته پول لازم را فراهم کند. تمام مدارک هم جور شده؛ اما متاسفانه باز هم به دلیل بیشعوری –که گویا فراملیتی ست- در آخرین لحظات و در حالیکه جا هم در یک کلینیک در انگلیس رزرو شده بود، سفر لغو شده. شرح این ماجرا در نامه زیر می‌خوانید:


جناب آقای جفری آدامز؛ سفیر انگلیس در تهران


چند سال پیش، دختر دانشجویی در ایران به بیماری‌‌ای دچار شد که به سرعت بر روی چشمها‌ی وی اثر گذشت و علی رغم تلاش پزشکان ایرانی منجر به نابینایی کامل یک چشم وی شد. بلافاصله چشم دیگر او نیز درگیر شد و اکنون در مرز نابینایی کامل قرار دارد. پزشکان ایرانی از معالجه و حتی جلوگیری از پیش‌روی بیماری ابراز ناتوانی کرده‌اند و اگر وضع به همین منوال باشد در آینده‌ی نزدیک وی کاملا نابینا خواهد شد. تنها امیدی که باقی مانده آن است که برخی متخصصان به پدر این دختر اعلام کرده‌اند که در بعضی از کلینیک‌های کشور انگلستان تکنولوژی‌های جدیدی بکار گرفته‌شده است که احتمالا جلوی پیشرفت بیماری و نابینایی کامل دخترش را می‌گیرد.

در پی این امر این پدر که یک کارمند دون‌پایه است، با مشقات بسیار زیادی تمام مدارک پزشکی را به سفارت انگلستان در تهران ارائه کرد. چند نفر از آشنایان نیکوکار در خارج کشور نیز تمام تمهیدات لازم برای بستری شدن دختر بیمار را فراهم کردند. باید مطابق مقررات سفارت، مبلغ 6500 پاوند هم در حساب بانکی این شخص وجود می‌داشت که با کوشش‌های فراوان فراهم شد. اما سرانجام و در حالی که زمان با سرعت زیادی می‌گذشت کارمند سفارت انگلیس در تهران در آخرین مرحله درخواست ویزای این پدر و دختر را رد کرد. دلیلی که این کارمند آورده چنین است: «چگونه کسی که در ماه 136 پاوند حقوق می‌گیرد توانسته در عرض مدت کوتاهی 6500 پاوند فراهم کند؟»

آقای سفیر
در طول چند دهه‌ی گذشته و به خصوص سال‌های اخیر هموطنان ما هر روز در سفارتخانه‌های مختلفی تحقیر می‌شوند و با ایرادات غیرموجهی از سفر آنها به کشورهایی که نیاز به سفر به آنها را دارند جلوگیری می‌شود. این امر آنقدر مکرر شده که ما به چشم یک قاعده‌ی طبیعی به آن نگاه می‌کنیم. قاعده‌ای خرد کننده و رنج‌آور که همچون بسیاری از قواعد غیر انسانی دیگر آن را تحمل می‌کنیم و روزگاری بانیان این امر، یعنی کسانی که باعث شده‌اند قدر و قیمت شهروندان ایرانی در جهان تا بدین حد تنزل کند، را مورد باخواست قرار خواهیم داد.

اما مساله جان و سلامتی انسان‌ها، به خصوص چنین مورد دردناکی و با چنان بهانه‌ی بی بنیادی چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشید و آن را به چاره‌اندیشی در آینده حواله کرد.‌ همانقدر که مسایل سیاسی و اقتصادی و جنگ و معضلات هسته ای برای شما سیاستمداران مهم است، تن و روان تک تک انسان‌ها برای ما و تمام آزادی‌خواهان و انسان‌دوستان سراسر جهان مطرح است؛ حتی اگر حقوق‌شان در ماه 136 پاوند باشد!

بسیار متاسفیم که برای چنین مساله به حق و بدیهی‌ای کار به نامه‌نگاری کشیده‌است. اگر ما مردمان سرزمین کوروش و فردوسی و سعدی و بوعلی امروز به اینجا رسیده‌ایم که حتی برای معالجه‌ی فرزندانمان در سرزمین شما باید هزار مانع را پشت سر بگذاریم از شما مردم شکسپیر و نیوتن و چاپلین و راسل انتظار نمی‌رود به جایی برسید که اجازه ندهید که یک نفر «با هزینه‌ی خودش» برای فرار از ظلمت کوری، حتی با رعایت تمام مقرراتتان چند روزی به کشور شما وارد شود.

صمیمانه امیدواریم که چنین کاری صرفا ناشی از اشتباه یا وظیفه نشناسی و بلاهت یک کارمند در سفارت انگلستان در تهران باشد. در این صورت می‌توانید با پیگیری دستور برای به جریان افتادن صدور ویزای پریسا.م. و پدرش –که تمام مراحل قانونی را انجام داده‌اند- در یک عمل انسانی مهم شریک باشید و انسان‌های بسیاری را خوشحال و سپاسگزار نمایید. (چنانچه به اطلاعات بیشتری نیاز‌ باشد می‌توانید دستور دهید تا با ایمیل کوتاهی به آدرس m_farjami@yahoo.com درخواست شود تا تصویری از تمام مدارک و سوابق ارسال گردد)

اما چنانچه اقدامی در این زمینه صورت نگیرد و با دریغ از این آخرین دریچه‌ی امید، این دختر جوان به کوری کامل دچار شود، رونوشتی از این نامه به همراه عکس آن دختر و تمام سوابق قانونی طی شده، به تمام مراجع ذیصلاح سیاسی، رسانه‌ها و انجمن‌های مردمیِ مرتبط در انگلستان و سایر جاها -تا آنجا که مقدور باشد- ارسال خواهد شد تا دست کم افکار عمومی داخل انگلستان بدانند نمایندگانشان در سایر کشورها چگونه با انسان‌هایی که مطابق منشور حقوق ملل همه با هم برابرند رفتار می‌کنند و چه ذهنیتی از کشور و مرم انگلیس در ذهن سایر مردمان می‌آفرینند.

در پایان فروتنانه خاطر نشان می‌سازد که این تهدیدی از سوی چند شهروند عادی ایرانی علیه یک دیپلمات عالیرتبه‌ی انگلیسی نیست. آخرین تلاش‌های انسان‌هایی‌ است که به یک چشم نیمه بینای یک دختر، و وجدان و انسانیت تمام آدم‌ها می‌اندیشند. لطفا درک کنید آقای دیپلمات!

جمعی از همنوع‌دوستان

از تمام دوستان خواهش می‌کنم با کمک به انتشار و گسترش این نامه آخرین حلقه از تلاش‌ها برای کوری کامل پریسا را کامل کنند. الان وقت تحلیل و لعنت فرستادن به کسانی که باعث شدند تا با ما ایرانی ها مثل حقیرترین مردمان تاریخ رفتار شود نیست.
در این مورد خاص لینک دادن، باز انتشار، ترجمه، ارسال به رسانه‌ها و انجمن‌های حقوق بشری، ایجاد پتیشن و هر کار دیگری که توانایی انجام آن را دارید؛ ضروری‌ترین کار است. کافیست یک لحظه تصور کنید که دارید کور می‌شوید...

عکسهایی از بازداشت عریان فلسطینیان توسط اسرائیل

تعداد زیادی از فلسطینیها برای فرار از نبردهای داخلی با اجازه اسرائیل خواستند وارد غزه شوند. اما اسرائیلی ها که به آنها اجازه ورود به غزه را هم داده بودند به گمان شبه نظامی بودن، فلسطینیان را لخت و عور بازداشت کردند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، تعداد کشته های محله سجائیه به دلیل حمله اسرائیل به 9 نفر رسیده و 90 تن نیز زخمی شده اند. هفته گذشته یک بمب در ساحل غزه منفجر شد و اسرائیل مسئول بمبگذاری را خانواده حلیص می داند که در محله سجائیه ساکن هستند. به همین دلیل آن منطقه را زیر آتش گرفته است. نبرد بین حماس و الفتح نیز همچنان ادامه دارد و ساکنان عادی فلسطینی از نبرد قدرت بین دو گروه به تنگ آمده اند. ضمن آنکه سایه بلایی بزرگتر به نام اسرائیل نیز مرتب بر سر آنان سنگینی می کند.