اردوغان و رئیس مجلس ترکیه از سمت خود برکنار شدند!

در یک اقدام عجیب، در روز 23 آوریل؛ اردوغان نخست وزیر ترکیه از سمت خود عزل و به جای وی شخص دیگری به سمت نخست وزیری رسید.

علاوه بر اردوغان، رئیس مجلس ترکیه و کلیه وزیران ترکیه نیز تغییر کردند.به جای اردوغان، گؤلجه اجم اوچار به سمت نخست وزیر انتخاب شد و در اولین روز حضور خود در سمت نخست وزیری در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد.
اردوغان در مصاحبه مطبوعاتی در کنار نخست وزیر جدید حضور داشت و به سخنان وی گوش می داد.

نخست وزیر جدید در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در زمینه تغییرات کابینه گفت: من تازه بر کرسی نخست وزیری نشسته ام، لطفا در مورد تغییرات کابینه سئوال نکنید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره افزایش حقوق کارمندان گفت: افزایش حقوق را ما نیز می خواستیم اما به دلیل بحران مالی جهانی توان آنرا نداریم.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه، بورکای ارن نیز که بر کرسی رئیس مجلس ترکیه نشسته است در اولین روز ریاست مجلس خواستار کاهش حقوق کارمندان برای مقابله با بحران مالی جهانی شد.

عکس بالا نخست وزیر جدید ترکیه می باشد: گؤلجه اجم اوچار! وی در نشست مطبوعاتی خود ثابت کرد که کودکان چیزی از بزرگان خود کم ندارند و بسیا سیاستمدارانه به سئوالات پاسخ داد.

این تغییرات در حکومت ترکیه یک تغییر یک روزه است.

در روز 23 آوریل هر سال- سوم اردیبهشت- کودکان بر کرسی نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیران کابینه می نشینند تا رؤسای آینده دولت و حکومت ترکیه، از هم اکنون آموزش لازم را برای اداره کشور ببینند.

روز 23 آوریل از سال 1935 تا کنون به عنوان روز کودک و روز استقلال ملی جشن گرفته می شود. به همین دلیل کودکان بر کرسی سیاسیون ترکیه می نشینند و هر ساله جشنی با جضور کودکان دنیا در ترکیه جشن گرفته می شود.

امسال این جشن بزرگ و پرشکوه در شهر ازمیر ترکیه برگزار شد و یک هزار نفر از کودکان از بیش از شصت کشور در این جشن حضور داشتند.

شب 23 آوریل نیز حادثه خواننده ترکیه در یوروویژن برنامه ای به این مناسبت اجرا کرد.

روز 23 آوریل در ترکیه تعطیل ملی می باشد.


عکس رئیس جمهور ترکیه عبدالله گل که کرسی خود را به یک کودک داده است
رجب طیب اردوغان نخست وزیر سابق در کنار گؤلجه اجم اوچار نخست وزیر جدید، به سخنان وی گوش می دهد
عکسها از خبرگزاری آناتولی می باشد



ویدئوی سخنان نخست وزیر جدید را بشنوید

بزرگترین بوفه باز دنیا در ترکیه!

بزرگترین بوفه روباز دنیا در جزیره کوش آداسی استان آیدین ترکیه در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

این بوفه باز که در حاشیه پنجمین فستیوال غذا در جزیره کوش آداسی برگزار شد با یک هزار و 28 نوع غذا رکود قبلی را که با 601 نوع غذا در اختیار ایالت آریزونای آمریکا بود شکست.

وجود یک هزار و 28 نوع غذا در این بوفه نشانه تنوع غذایی در ترکیه می باشد که برای هر سلیقه ای و ذائقه ای یک انتخاب عرضه می کند.

90 درصد غذاهای ارائه شده در این بوفه غذاهای بومی ترکیه بوده اند و ده درصد باقی مانده نیز غذاهای سایر کشورها را تشکیل می دادند.

بنا به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از خبرگزاری ها، بعد از ثبت رکورد توسط کلی گرت (مسئول کتاب رکوردهای گینس) که از انگلستان آمده بود، مردم محل با هماهنگی خاصی غذاها را بین خود تقسیم کردند.

برای ثبت این رکورد بیش از پانصد هزار دلار هزینه شده است و ترکیه با این فعالیتها که پوشش خبری مثبتی در سطح دنیا دارد سعی در جذب هرچه بیشتر توریست دارد.
ترکیه سال گذشته توانسته بود 27 میلیون توریست خارجی را جذب کند که بیست میلیون نفر از گردشگران فوق از کشورهای صنعتی بوده اند.

گفتنی ست رکورد قبلی با 601 نوع غذا در تاریخ 31 جولای 2008 در ایالت آریزونا در آمریکا ثبت شده بود.

پی نوشت- نمی دانم چرا با خبر فوق یاد خبر زیر افتادم:
ایرانی‌ها بزرگ ترین ساندویچ دنیا را قبل از ثبت رکورد خوردند!

نجم الدین اربکان به ایران سفر می کند

به نوشته روزنامه طرف، نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق اسلامگرای ترکیه و رهبر حزب منحله رفاه و فضیلت بعد از عفو از سوی دادگاههای ترکیه بنا به دعوت آیت الله خامنه ای به ایران سفر خواهد کرد.
اربکان در ایران با آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و آیت الله خرازی دیدار خواهد کرد.

نجم الدین اربکان از نخست وزیران اسبق ترکیه است که مجبور به استعفا شد و بعدها به دلیل پرونده فساد مالی بازداشت و به حبس خانگی محکوم شده و به دلیل کهولت سن مشمول عفو گردید.

بنا بر قوانین جاری ترکیه، وی بعد از طی مدت مشخصی درخواست ورود به مسائل سیاسی را کرد و مورد موافقت دادگاه مربوطه قرار گرفت و وی دوباره وارد دنیای سیاست خواهد شد.

اربکان از مخالفان اصلی اسرائیل در ترکیه است و شخص بسیار پرمطالعه ای هم هست و اکثر سخنرانیهایش نیز مبنتی بر مستندات می باشد.

وی همچنین دید مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و آنرا هیچگاه پنهان نکرده است. اربکان بنیانگذار گروه دی هشت یا هشت کشور اسلامی پیشروی جهان است که ایران هم در آن حضور دارد.

قرار داد 23 میلیارد دلاری صادرات گاز ایران به ترکیه نیز در زمان اربکان بسته شد. این قرارداد نسبت به سایر قراردادهای ایران شرایط بسیار بهتری دارد و منافع ایران نیز در آن تا حدود زیادی ملاحظه شده است.

یک موضوع جالب هم رابطه اربکان با اردوغان است. اردوغان از زمان جوانی آرزو داشت شخصی مانند اربکان باشد و به شخصیت وی غبطه می خورده و او را استاد خود می دانسته است. وی عضو حزب تحت رهبری اربکان بود. اما اکنون رابطه بین مرید و مراد به هم خورده است و نجم الدین اربکان به سرسخت ترین منتقد حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است.

رهبر سابق حزب رفاه بین اقشار دیندار ترکیه محبوبیت زیادی دارد و به نوعی رهبر معنوی حزب اسلامگرای سعادت به شمار می رود.

نجم الدین اربکان کیست؟

نجم الدین اربکان در 29 اکتبر 1926 (29 مهر 1301) شهر سینوپ در کرانه دریای سیاه می باشد. وی مهندس، آکادمیسین و سیاستمدار ترک و نماینده سابق مجلس و نخست وزیر سابق ترکیه می باشد. نفر اول دبیرستان پسرانه استانبول، از دانشکده صنایع دانشگاه فنی استانبول فارغ التحصیل شد. در سال 1951 از سوی دانشگاه به آلمان فرستاده شد و از دانشگاه فنی آخن فارغ التحصیل دکتری شد.

در سال 1954 و در سن 27 سالگی استاد دانشگاه فنی استانبول شد. در سال 1965 به سمت پروفسوری برگزیده شد و در سال 1967 به دبیری کل اتحادیه بورس و اتاقهای بازرگانی ترکیه برگزیده شد. در سال 1969 از طرف مردم قونیه به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در سال 1970 حزب نظام ملی را تأسیس کرد و مدت کوتاهی بعد این حزب ممنوع الفعالیت شد. در 11 اکتبر 1973 با اعضای حزب سابقش حزب جدیدی با نام سلامت ملی را پایه گذاری کرد.

اربکان در سالهای 1974 تا 1978 در سه دولت ائتلافی، سمت معاونت نخست وزیری را انجام داد.

در سال 1982 با حکم دادگاه قانون اساسی به ده سال ممنوعیت از فعالیتهای سیاسی محکوم شد. قبل از آن نیز به مدت کوتاهی در ازمیر بازداشت شده بود. حکم ممنوعیت ده ساله وی دیری نپایید و در سال 1987 با رأی مردم دوباره به دنیای سیاست بازگشت و به رهبری حزب رفاه برگزیده شد. حزب رفاه در انتخابات مجلس ملی کبیر ترکیه در سال 1995 با کسب 158 کرسی پارلمان به عنوان اولین حزب برگزیده شد و حزب وی با حزب راه راست ائتلاف کرده و دولت ائتلافی به ریاست اربکان تشکیل شد. اربکان در 28 ژوئن 1996 به نخست وزیری انتخاب شد.

رهبر سابق حزب رفاه در 18 ژوئن 1997 از سمت نخست وزیری استعفا کرد.

در 21 می 1997 یک دعوای حقوقی علیه حزب رفاه باز شد که منجر به تعطیلی حزب رفاه گردید. بعد از انحلال حزب رفاه و پراکنده شدن اعضای حرکت دیدگاه ملی که رهبری آن را اربکان بعهده داشت اعضای بال ملی آن حزب به رهبری رجایی کوتان حزب سعادت را پایه ریزی کردند که مورد حمایت اربکان بود و اعضای تحول خواه آن حزب از جمله رجب طیب اردوغان و عبدالله گل نیز حزب عدالت و توسعه را پایه ریزی کردند .

اربکان که به دلیل مبالغ مالی مفقوده به حبس محکوم شده بود به دلیل سن بالا به حصر خانگی محکوم شد و سرانجام توسط یکی از اعضای سابق حزبش (عبدالله گل) که این بار بر بالاترین سمت حکومت ترکیه یعنی ریاست جمهوری تکیه زده بود مورد عفو قرار گرفت.

به دلیل اعتراف تحت شکنجه: بزرگترین پرونده تاریخ ترکیه در معرض تردید

پرونده ارگنه کن یک پرونده پیچیده است که از نزدیک ده سال قبل با اعترافات یک روزنامه نگار کلید خورد.

تونجای گؤنی یک روزنامه نگار بود که زمانی در روزنامه های اسلامگرا کار می کرد و اکنون به عنوان خاخام یهودی در کانادا زندگی می کند.

نام ارگنه کن در ترکی به معنای روز نو یا نوروز است. این نام اولین بار در سال 1997 دربرنامه "چهل دقیقه" کانال شو تی وی توسط جان دوندار و جلال کازداغلی مطرح شد.

تونجای گؤنی در اول مارس 2001 از سوی پلیس بازداشت شد و اعترافات بسیار تکان دهنده ای انجام داد که اگر واقعیت داشت می توانست ارکان یک نظام را به خطر بیاندازد.

طبق اعترافات وی، بسیاری از افسران رده بالای ارتش ترکیه که رکن اصلی لائیسیته در ترکیه را تشکیل می دهند در نظر داشتند کودتایی را علیه دولت انجام دهند.

بعدها از این اعترافات استفاده شد و دولت حزب عدالت و توسعه اعتقاد دارد که قرار بوده است این گروه، دولت نزدیک به اسلامگرایان را ساقط کنند.

نام ارگنه کن به حدی بالا گرفت که برای اولین بار ژنرالهای سابق ارتش ترکیه و سرلشکران و سپهبدهای ارتش ترکیه نیز در مظان اتهام قرار گرفته و بازداشت شدند. امری که در تاریخ ترکیه بی سابقه است. در حالی که اکثر سایتهای فارسی دولت ترکیه را دولتی تماما در دست ارتش آن کشور می خوانند ارتش در این قضیه سکوت کرده و گفته است به جدایی سیستم قضایی از سیستم نظامی اعتقاد دارد.

علاوه بر ارتش، افراد متنفذ دولتهای سابق، رهبران برخی احزاب، روزنامه نگاران بسیار مشهور ترکیه، برخی از سرمایه داران نیز دستگیر شدند. پرونده به قدری پیچیده شد که نام ارگنه کن در مسائل کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، جمهوری ترک قبرس شمالی، ایران و غیره نیز داخل شد! به طوری که در ادعایی جالب، روزنامه اسلامگرای طرف؛ قتل دکتر فروهر و همسرش را نیز به گروه ارگنه کن نسبت داد.

اما امروز شبکه تلویزیونی استار نواری را پخش کرد که در آن تونجای گؤنی اعتراف کننده اصلی ارگنه کن تحت شکنجه شدید مجبور می شود حرف بزند و مشخص می شود اعترافات وی تحت فشار و شکنجه و تهدید و ارعاب بوده است.

در ایران نیز خبرگزاری های ایرانی از ارگنه کن به عنوان یک عامل کودتا علیه دولت اسلامگرای اردوغان نام برده شده است.

حال که مشخص شده اعترافات تونجای گؤنی تحت شکنجه صورت گرفته است باید دید حزب عدالت و توسعه چه نظری درباره این پرونده خواهد داشت.
پرونده ارگنه کن در برخی زمانها به طرز عجیبی تغییر پیدا کرد و برخی از نویسندگان منتقد به این قضیه بلافاصله بعد از چند روز از حضور در تلویزیون، به همکاری با آن گروه متهم شدند. اوغور دوندار مجری موفق شبکه استار که برنامه خبری وی بیشترین بیننده را در ترکیه دارد از منتقدان ملایم پرونده ارگنه کن بوده است. بعد از مدتی با استناد به شهادت افراد بی نام و نشان، وی را هم در قضیه ارگنه کن داخل کردند و حتی در مورد ارتباطات وی و همسرش نیز مطلب نوشتند و آنرا وارد پرونده کردند که باعث عصیان این مجری تلویزیون شد.

البته یک چیزی را هم نباید از نظر دور داشت و آن هم سطح دموکراسی در ترکیه است. تونجای گؤنی که یک به اصطلاح کودتاگر فراری است در تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) به صورت مستقیم در برنامه ای شرکت می کند و پلیس ترکیه را متهم می کند که تحت فشار از وی اعتراف گرفته اند.

از سوی دیگر چندین سال است که در صورت بدرفتاری پلیس، متهمان می توانند به دادگاههای ترکیه و دادگاه اروپا شکایت کنند و در برخی اوقات نیز این افراد برنده دعوای حقوقی شده و خسارت هم دریافت می کنند!

تسامح ارتش ترکیه نیز در برابر دستگیری منتسبین نظامی رده بالای ترکیه در نوع خود جالب توجه بود و نشان از این دارد که در ساختار کنونی حکومت ترکیه؛ ارتش و دولت جایگاه مستقل خود را دارند.

کشور ترکیه کشور عجیبی است!

پی نوشت: برای درک دیدگاه خبرگزاری های ایران در زمینه این پرونده کلیک کنید

یک – خبرگزاری ایرنا

دو – خبرگزاری فارس

سایر اخبار در وب فارسی


دزدی بی شرمانه خبرگزاری فارس از وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه

خبرگزاری فارس که معرف حضورتان هست: خبرگزاری ای که ید طولایی در ساختن خبر، تحریف واقعیتها و دروغ پردازی برای تهییج غیرت دینی عده ای از مردم مؤمن، ساده و پاکدل دارد که غیر از بولتن های خبری فارس نیوز و کیهان خبری نمی خوانند تا بتوانند دروغ را از راست تشخیص دهند.

خبرگزاری فارس تنها به اینها نیز بسنده نمی کند: بی شرمانه تر این است که این به اصطلاح خبرگزاری از وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه خبر می دزدد.

فارس نیوز، خبری را که در مورد برداشته شدن یک مجسمه در ترکیه از سوی اسلامگرایان نوشته بودم به طرز ناشیانه ای دزدیده و با اندکی تغییر و با همخوان قرار دادن خبر با معیارهای فعالیتشان، آنرا به اسم خبرگزاری خود منتشر کرده اند و نوشته اند "به گزارش خبرگزاری فارس..."!!

برای آنکه به راحتی به دزدی فارس نیوز پی ببرید علاوه بر نگاه به تاریخ انتشار خبر در وبلاگ و در فارس نیوز می توانید به جمله آخر وبلاگ بروید، جایی که نوشته بودم: "همانطور که گفتیم"، و جناب طوطی دروغگو هم عین جمله را برداشته است، غافل از آنکه در الفبای خبرنویسی برای یک خبرگزاری جمله ای با آغاز "همانطور که گفتیم..." معنا و جایگاهی ندارد!

عکس مطلب وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه:

عکس دزدی این خبر توسط فارس نیوز:

جالب است که خبر موصوف چندین روز قبل در بالاترین داغ شده بود اما عصر ایران و سایت بی نام و نشانی به نام تهران 7 نیز این خبر را به نقل از فارس کار کرده اند!

من که شاخ در آوردم از این بی حیایی فارس نیوز که انصافا غیر از بخش معرکه عکسهایش به هیچ دردی نمی خورد!!!

لینک مطلب وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه

لینک خبری که فارس نیوز دزدیده و به نام خود ثبت کرده است.
در ضمن این مجسمه توسط حزب لائیک جمهوری خلق نصب نشده بود و من تعمدا آنرا نیاورده بودم تا ببینم خبردزدها چکار می کنند!! دیدم فارس نیوز برای آنکه بتواند به اهداف خبری خود دست پیدا کند سناریو سازی هم کرده است و نصب این مجسمه را به حزب لائیک جمهوری خلق منتسب کرده در حالی که این مجسمه توسط حسن شکر که قبلا از آن حزب بوده و به حزب اسلامگرای عدالت و توسعه پیوسته بود نصب شده است!!

آبروریزی مجدد جنسی برلوسکونی: انتشار عکسهای لخت برلوسکونی و مانکنها در حیاط یک ویلا (18+)

باز هم یک آبروریزی جنسی از برلوسکونی، پیرمرد داغ ایتالیا و نخست وزیر آن کشور؛ ایتالیا را تکان داد.

روزنامه ال پائیس چاپ اسپانیا عکسهای کاملا برهنه برلوسکونی را به همراه دختران برهنه به چاپ رساند. این عکسها در یک ویلای شیک به هنگام تفریح و (...) برلوسکونی گرفته شده است.

مخالفان دولت برلوسکونی او را به استفاده شخصی از اموال دولتی بخصوص هواپیما برای حمل و نقل این خانمها و بهره جویی جنسی از آنان متهم می کنند.

چاپ و انتشار این عکسها در ایتالیای آزاد ممنوع شده است!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از کانالهای تلویزیونی اروپا؛ برلوسکونی گفته است علیه عکاس و روزنامه به دلیل نقض حریم خصوصی اعلام جرم می کند.

دیدن این ویدئو مطلقا برای افراد زیر 18 سال یا در محل کار توصیه نمی شود:



مجسمه "باران عشق" به دلیل مستهجن بودن از منطقه توریستی ترکیه برداشته شد!

انتخابات در ترکیه به اتمام رسید و نتایج آن مشخص شد. طبق آنچه که پیش بینی می شد حزب عدالت و توسعه که به گرایشهای اسلامی شهرت دارد به رهبری رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات شد و حزب جمهوری خلق با گرایشهای لائیک نیز در رتبه دوم قرار گرفت.

حزب حرکت ملی با اندیشه های اسلامی و ملی در انتخابات بعد از دو حزب فوق بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.

نکته جالب توجه در این انتخابات این است که اکثریت مردم استانها و شهرستانهای حاشیه دریای مدیترانه، مرمره و اژه به حزب جمهوری خلق با اندیشه های لائیک رأی دادند. اکثریت این مناطق جزء آزادترین و توریستی ترین مناطق ترکیه هستند که نقش مهمی در اقتصاد ترکیه دارند.

حزب حرکت ملی در یکی از مهمترین شهرهای توریستی ترکیه یعنی بخش کمر آنتالیا پیروز انتخابات شهرداری ها شد و مصطفی گل شهردار جدید در اولین اقدام دستور برداشتن مجسمه "باران عشق" را از میدان مرکزی این شهر صادر کرد.

مجسمه باران عشق شامل یک مرد و زن برهنه است که همدیگر را در آغوش گرفته اند و مرد، زن را بالای سر خود برده است و آبفشانی نیز قطره های آب را روی آن می ریزد.

امروز به دستور شهردار کمر، مأموران شهرداری با جرثقیل این مجسمه را برداشتند که باعث اعتراض شدید برخی از مردم محلی و تشویق برخی دیگر شد!

معترضان می گویند باید به هنر احترام گذاشت و ظفر ساری، مجسمه ساز و طراح اثر نیز به اداره مالکیت معنوی شکایت کرده است.

افرادی که موافق اقدام شهردار هستند نیز می گویند این مجسمه حکایتگر هیچ چیزی نیست و با اعتقادات مردم همخوانی ندارد.

از سوی دیگر شهردار منطقه کادی کؤی استانبول که عضو حزب جمهوری خلق است خواهان این اثر شده است و گفته است خواهان نصب مجسمه در منطقه شهرداری خود است.

همانطور که گفتیم کمر یکی از زیباترین و توریستی ترین مناطق ترکیه است که در استان آنتالیا قرار دارد و سالانه میلیونها نفر از توریستها برای استفاده از ساحل و زیباییهای آن به آنجا سفر می کنند.

برای کسب اطلاعاتی درباره این منطقه به این آدرس بروید.

برای دیدن فیلمی بسیار زیبا از کمر آنتالیا به این آدرس بروید

حکایات جالب انتخابات محلی شهرداری ها در ترکیه!

کاندید الاغ سوار!

زکی بوروکوچین که به عنوان نامزد مستقل از شهر بینگؤل کاندید شده بود در کل ترکیه به چهره ای شناخته شده تبدیل شد.
او سوار بر الاغ به تبلیغ خود پرداخت و در میتینگهایی که برپا می کرد جمعیتی بیش از 10 هزار نفر شرکت می کردند (نزدیک به نیمی از جمعیت شهر)، اما وقتی آراء شمارش شد او تنها 76 رأی به دست آورد. بوروکوچین می گوید دستان آنهایی که به میتینگهای من می آمدند بشکند که به من دروغ می گفتند. دو خانه خود را برای این انتخابات فروخته بودم!

رقابت عروس و مادر شوهر سابق!

در شهرستان عثمان غازی بورسا، وقتی امل یاشار 28 ساله کاندیداتوری خود را اعلام کرد مادر شوهر سابق او - ناهیده حاجی اوغوللاری- هم کاندید شد تا عروس سابقش نتواند رأی بیاورد! امل یاشار 400 و ناهیده نیز 350 رأی آورد و نصرت آیدین با 850 رأی به عنوان شهردار انتخاب شد!

رفتگر اخراج شده، شهردار شد!

حقی چلیک رفتگر شهر پولات الی استان کیلیس از کارش اخراج شد اما با شرکت در انتخابات، شهردار فعلی را شکست داد و به جای وی بر کرسی شهرداری نشست! او 15 رأی بیشتر از شهردار فعلی آورده بود!

نامزدی که 0 رأی به دست آورد!

نظام الدین کاراداغ که از شهر آغین نامزد انتخابات شده بود در کل شهر صفر رأی به دست آورد! وی به دلیل آنکه در زمان انتخابات به پایتخت رفته بود نتوانسته بود به خودش رأی دهد اما هیچ یک از اقوام وی نیز به او رأی نداده بودند.

وقتی کاندیداها اعتراض می کنند!

در شهرستان کادیشهری استان یوزگات داوود کاراداووت کاندید حزب عدالت و توسعه با مصطفی آکسو نامزد حزب سعادت باهم به رقابت پرداختند و هردو 1059 رأی کسب کردند!

با اعتراض دو کاندید، آرا بازشماری شد و مشخص شد کاراداووت نامزد حزب عدالت و توسعه رأی بیشتری گرفته است.

این امر با اعتراض آکسو نامزد حزب سعادت روبه رو شد و آراء دوباره بازشماری شد. این بار مشخص شد آکسو با 5 رأی بیشتر، به عنوان شهردار انتخاب شده است!

نامزد حزب عدالت و توسعه باز هم به این نتیجه اعتراض کرد و با بازشماری دوباره آراء، مشخص شد که نامزد حزب عدالت و توسعه دو رأی بیشتر کسب کرده است و وی به عنوان شهردار کادیشهری انتخاب شده است!!

نامزد حزب سعادت اکنون در حال تنظیم شکایتنامه به مرکز انتخابات می باشد!

زنان به جای شوهران، کاندید و شهردار شدند!

در ایغدیر، دو زن که شوهرانشان از سوی احزاب به نامزدی پذیرفته نشده بودند از احزاب دیگر کاندید شدند و شهردار شدند!

ثروت چانکایا برای نامزدی شهرداری ملک لی به حزب عدالت و توسعه رفت اما از سوی آن حزب پذیرفته نشد. امینه چانکایا زن ثروت به همین دلیل به حزب دموکراتیک رفت و از سوی آن حزب به عنوان نامزد انتخابات شهرداری شناخته شده و شهردار شد! این زن اولین زن شهردار شهر ملک لی است!

خانیم توران نیز در شهر آرالیک وقتی شوهر شهردارش برای بار دوم از سوی حزب عدالت و توسعه به عنوان نامزد انتخابات پذیرفته نشد از حزب دموکراتیک کاندید شد و با پیروزی در انتخابات بر صندلی شوهرش نشست! این زن نیز اولین شهردار تاریخ ملک لی است!

در شهرستان اصلاحیه استان غازی آنتپ، مالکه اولوداغ وقتی دید شوهرش از سوی حزب عدالت و توسعه به عنوان نامزد انتخابات پذیرفته نشده است به حزب دموکراتیک رفت و از سوی آن حزب کاندید شد. مالکه اولوداغ با کمک شوهرش پیروز شد و شهرستان اصلاحیه نیز اولین شهردار زن تاریخ خود را بازشناخت!

راننده شهردار، شهردار شد!

محمت أونر 12 سال راننده شهردار شهر تپه خان بود. وی که در این انتخابات با رئیس خود به رقابت می پرداخت پیروز انتخابات شد! وی می گوید مردم او را دوست دارند و به همین دلیل او را انتخاب کرده اند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، کامل آیدینلی کارگر شهرداری هنگامی که از سوی شهردار از کار برکنار شد از سوی حزب حرکت ملی گرا به عنوان نامزد انتخابات شرکت کرد و بر کرسی کسی که او را از کار برکنار کرده بود نشست!

رقابت با زن داداش!

علی تکل نامزد حزب دموکراتیک و شهردار فعلی کاراجاحیصار نیز با زن داداش خود که از سوی حزب عدالت و توسعه کاندید شده بود به رقابت پرداخت و رأی بیشتری آورد!

یک رفتگر دیگر که انتخاب شد!

محمت اؤستونتاش 47 ساله هم که سپور شهرداری تورگوتلو بود در انتخابات محلی شهرداریها به عنوان شهریار بخش داغ ینی کؤی انتخاب شد!

ترافیک استانبول را از طریق دوربین زنده دنبال کنید

مرکز کنترل ترافیک وابسته به شهرداری کلانشهر استانبول فعالیتهای مختلفی را در زمینه ترافیک شهری استانبول انجام می دهد.

این مرکز یک سایت بسیار جامع دارد که در آن از طریق 175 دوربین ترافیک، به طور زنده می توانید از هرجای دنیا از وضعیت ترافیک استانبول با خبر شوید.

این سایت دو زبانه (انگلیسی - ترکی) دارای بخش های دیگری همچون نقشه مناطق پرترافیک، آگاهی از نقشه نزدیکترین راه از مبدأ به مقصد و ... می باشد.

برای دیدن بخش انگلیسی سایت کلیک کنید

برای دیدن وضعیت زنده ترافیک استانبول کلیک کنید و سپس روی علامت دوربین در آن سایت کلیک کنید.

برای دیدن بخش ترکی سایت کلیک کنید.