درسی از یک یهودی برای مسلمانان!

اسحاق پینهاس یک یهودی 80 سالهی اسرائیلی است که سرگذشتی عجیب را پشت سر گذاشته است.

وی که در منطقه چورلو از توابع تکیرداغ به دنیا آمده است در سال 1939 و هنگامی که زلزله ارزینجان رخ می دهد در حالی که کلاس سوم ابتدایی است یک کمپین کمک رسانی را آغاز می کند!

این کودک یهودی در آنسال 10 قروش (معادل یک دهم لیر کنونی- حدودا 70 تومان) از یک دختر ترک همکلاسی اش قرض می گیرد تا آمار کمکها را بالا ببرد و به دخترک قول می دهد پولش را برگرداند. اما هیچگاه نمی تواند به این قولش عمل کند چرا که مجبور می شود درس را نیمه تمام گذاشته و در یک کارگاه چوب کار کند. وی پدرش را در 5 سالگی از دست داده بود.

وی در سن 12 سالگی هم به همراه خانواده اش به اسرائیل کوچ می کند و در آنجا یک کارگاه پنیرسازی راه می اندازد و ازدواج می کند. سالها می گذرد و وی کارگاه پنیرسازی اش را به یک کارخانه تبدیل می کند اما با وجود گذشت دهها سال، یک خاطره را فراموش نمی کند و هربار که به یاد دوران کودکی اش می افتد قلبش به درد می آید. وی که قول داده بود 10 قروش را به دخترک همکلاسی اش برگرداند هیچگاه نتوانست همکلاسی اش را پیدا کرده و بدهی اش را به او بدهد.

به خاطر همین، اسحاق 80 ساله به محل تولدش می رود و برای آنکه عذاب وجدان کمتری داشته باشد احداث یک مدرسه 32 کلاسه با هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیون دلار (3 میلیون لیر ترک) را تقبل می کند.

کار احداث این مدرسه از سال قبل آغاز شده بود و مدرسه امسال به بهره برداری رسید.

اسحاق پینهاس برای مراسم افتتاحیه که قرار است با حضور وزیر آموزش و پرورش ترکیه انجام شود روزنامه نگاران اسرائیلی را دعوت می کند اما در آخرین لحظات خبر می رسد که وزیر آموزش و پرورش به دلیل بیماری نمی تواند در مراسم حضور یابد. این پیرمرد یهودی هم به همین دلیل می گوید از انجام مراسم رسمی برای افتتاح این مدرسه منصرف شده است.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه حریت، احتمال دارد مسأله حمله اسرائیل به کشتی ترک حامل کمکهای انسانی به غزه نیز در عدم حضور وزیر ترکیه ای دخیل بوده باشد. این در حالی ست که مدیر کل آموزش و پرورش استان تکیرداغ می گوید مراسم افتتاحیه با حضور وزیر و در تاریخی دیگر قطعا انجام خواهد شد.

انسانیت می تواند در هر دینی و هر آئینی باشد و اسحاق نمونه ای برای این فرضیه است