پاسخ به سئوالات: آیا ترکیه در زمستان هم برای گردشگری مناسب است؟

پاسخ به سئوالات: آیا ترکیه در زمستان هم برای گردشگری مناسب است؟


ترکیه با وجود آنکه در ذهن اغلب ما ایرانیان با زمستانهای سردش شناخته می شود اما در زمستان نیز جای بسیار دیدنی و توریستی می باشد.این کشور به هفت ناحیه آب و هوایی تقسیم شده است. یکی از این نواحی منطقه مدیترانه می باشد که به طور مشخص می توان آنتالیا و آلانیا را در این منطقه نام برد. آنتالیا در زمستان هم هوایی بسیار مطبوع و بهاری دارد. در وسط زمستان می توانید در سواحل شفاف مدیترانه در آنتالیا شنا کنید و اگر هوس برف بازی و ... را دارید در نزدیکی آنتالیا یک منطقه برای اسکی نیز وجود دارد!

پیشنهاد سفر کم هزینه به دانشجویان:

اگر می خواهید سفری ارزان قیمت و دلپذیر به ترکیه داشته باشید پیشنهاد می کنم حتما زمستان بیایید. هرچند بعضی جاذبه های خاص را از دست می دهید! اما می توانید با قیمت یک تور داخلی، به آنتالیا بروید.
در آنتالیا در زمستان قیمت هتل های بسیار عالی حتی از قیمت هتل های ناصرخسرو هم پایین تر است. در واقع زمستان فصل ارزانی خدمات هتل ها در سواحل مدیترانه است. اگر باز هم بخواهید ارزانتر بگردید می توانید به هاستل های آنتالیا مراجعه کنید که قیمتی به مراتب اقتصادی تر دارند.
شما می توانید با شبی 20 هزار تومان یک جای خوب برای خواب و استراحت در هتل های مناسب آنتالیا پیدا کنید. البته چانه زدن که ترک ها به آن پازارلیک (بازارگرمی) می گویند هم نقش مهمی در تخفیف ها دارد!

اگر می خواهید در زمستان برای تفریح به ترکیه بیایید و بار اولتان باشد بهتر است با تورهای گردشگری معتبر سفر کنید. اما اگر عاشق هیجان هستید چرا که نه! خودتان هم می توانید بیایید.
بگذارید یک سفر کاملا اقتصادی را برایتان برنامه ریزی کنم: قیمت اتوبوس های تهران به استانبول و آنکارا چیزی در حدود 35 تا 40 هزار تومان است. اما گول نخورید، در ترمینال غرب یا آرژانتین با طرف چانه بزنید و مطمئن باشید در زمستان با 17 – 20 هزار تومان هم می توانید یک سفر خارج از کشور داشته باشید!!

اگر طالب رفتن به سواحل گرم مدیترانه هستید، آنکارا که رسیدید پیاده می شوید و از آنجا که قیمت بلیت در ترکیه بخاطر گرانی سوخت بالاتر می باشد حدود 40-50 هزار تومان هم باید برای بلیت آنکارا – آنتالیا کنار بگذارید.

در مسیر آنکارا – آنتالیا، معمولا اتوبوس ها یکی دو ساعت هم در قونیه توقف می کنند و اگر خوش شانس باشید می توانید به زیارت حضرت مولانا نیز بروید.

از هتل در مورد خدماتش و اینکه آیا رایگان است یا نه حتما سئوال کنید. در برخی هتلها صبحانه و ناهار رایگان است و در بعضیهایشان اینگونه نیست.

در آنتالیا پیشنهاد می کنم چندان سراغ بارها و ... نروید. چون تا بحال آنجاها نرفته ام نمی دانم چگونه است اما خیلی زیاد شنیده ام که هموطنان رفته اند و کلی خرج روی دستشان گذاشته است. هرچند که این قضایا بیشتر در استانبول پیش می آید و در آنتالیا باتوجه به قوانین سفت و سخت وزارت توریسم ترکیه، چندان از تقلب و کلاهبرداری خبری نیست.

مسافت تهران به آنکارا 36 ساعت و تهران به استانبول هم حدود 40 ساعت است (البته برای رفتن به استانبول، راننده ها مسیرهای متفاوتی را انتخاب می کنند) در راه هوای سردی در انتظار شماست پس باید لباسهای گرم همراهتان باشد. لباسهای تابستونی تان را بگذارید برای وقتی که رسیدید به ساحل آنتالیا!

یادتان باشد به فرهنگ کشور میزبان احترام بگذارید. فرهنگ کلی مردم ترکیه به مردم کشورمان نزدیک است اما تفاوت هایی هم دارد.همواره مواظب خرجهایی که می کنید باشید. در بعضی مغازه های شیک آنتالیا ممکن است یادتان برود که باید اقتصادی عمل کنید و کلی خرج کنید! این بلا بر سر یکی از دوستانم آمده بود و کلی از جیبش مایه گذاشته بود و پول برگشت نداشت!

در مناطق توریستی ممکن است با جیب بری و سرقت مواجه شوید که در همه مناطق توریستی امری معمول است، پس مواظب پول نقد و پاسپورت هایتان باشید! نگید که نگفتم!

در صورت بروز مشکل، حتما پلیس و دفتر اطلاعات توریستی در آنتالیا را باخبر کنید و مطمئن باشید که به خوبی راهنمایی تان می کنند.

برخی توصیه ها

اگر آمدید ترکیه بجای آنکه موبایل ایرانتان را روشن کنید یک خط موبایل ترکسل یا Avea بگیرید و خط ایران را خاموش کنید چون به محض آنکه اولین تماس با موبایل ایران برقرار شود فکر می کنم حدود 50-40 هزارتومان برایتان آب می خورد(رقم دقیقش را نمی دانم). سیم کارت در ترکیه ارزان است و حدود 8-7 هزار تومان می باشد اما یادتان باشد نرخ مکالمات در ترکیه بالاست

اگر به صورت گروهی به ترکیه می آیید می توانید یک کشتی کوچولوی تفریحی به مبلغ حدود 300 هزار تومان برای یک روز کرایه کنید که شما را از طریق دریا به مناطق تاریخی و باستانی کنار سواحل می برد. اگر بودجه تان اجازه می دهد، پاراشوت را هم می توانید امتحان کنید. یک قایق سریع به علاوه چتر خاص(پاراشوت) به شما این امکان را می دهد که در دریا اوج بگیرید و از آسمان مناظر بسیار زیبای مدیترانه را به تماشا بنشینید.
یادتان باشد که برای لذت بردن از سفر به تنهایی سفر نکنید.
دیگه چیز زیادی به ذهنم نمی رسد. فقط امیدوارم از سفرتان لذت ببرید. اگر مشکلی یا سئوالی هم بود می توانید در همین وبلاگ بپرسید، تا جائی که بتوانم به سئوالاتتان پاسخ خواهم داد
.

پی نوشت – قبل از سفر می توانید برای آشنایی بیشتر به سایت پرمحتوای وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه هم یک سری بزنید(انگلیسی)

4 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام
از نوشته هاي زيباي شما لذت ميبرم.
نوشته هايي ساده ، موجز و زيبا .
خواهشي از شما داشتم و آن بررسي امكان ادامه تحصيل در مقطع فوق ليسانس و يا امكان كار در تركيه است .

آيا تركيه ويزاي بلند مدت ميدهد ؟ و اگر جواب مثبت است چگونه ؟

دوباره از شما بخاطر نوشته هاي زيبايتان تشكر ميكنم
مهرداد

ناشناس می‌گوید:

سلام دوست عزیز. راستش در مورد ویزای بلند مدت اطلاعات زیادی ندارم و در صورت آنکه اطلاع کسب کردم در وبلاگ یا به صورت ایمیل خواهم نوشت. در مورد امکان ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس هم پیشنهاد می کنم در بخش لینک های همین وبلاگ به لینک "معرفی ترکیه" بروید. اطلاعات خوبی در مورد دانشگاههای ترکیه و نحوه پذیرش آنها در آن موجود می باشد

ناشناس می‌گوید:

1-آیا با ماشین شخصی پژو 206 میتوانم از مرز بازرگان یا اورمیه به عنوان توریست وارد ترکیه شوم؟
2- در صورت امکان مسیر امن و مناسب جهت رسیدن به آنتالیا کدام است؟

ناشناس می‌گوید:

خیلی خوب شد من اینجا رو پیدا کردم. ما امسال می خوایم برای اولین بار بریم ترکیه. فکر کنم خیلی به کمک شما احتیاج پیدا کنیم. مرسی از اطلاعات!