تصویری از یک دبیرستان در ترکیه: نماز جماعت دانش آموزان در پشت بام مدارس!

ترکیه سرزمینی با اعتقادات و عقاید گوناگون است. از سویی نظام این کشور نظام لائیک و مبتنی بر جدایی دین از سیاست است. از سوی دیگر اگر به هر اداره ای بروید می بینید که یک مسجد جداگانه دارد! این موضوع حتی در پادگانهای نظامی نیز صدق می کند.

بر اساس نظام لائیک در ترکیه هرگونه اجبار مذهبی ممنوع است و مثلا یکی از دلایل ممنوعیت حجاب در مدارس و آزادسازی آن در دانشگاهها نیز نرسیدن دختران به سن تصمیم گیری عنوان شده است. هرچند هنوز هم موضوع آزادی حجاب در دانشگاهها به طور کامل به سرانجام نرسیده است.

عکسها مربوط به دبیرستان فاتح تریم در شهر آدانا است. آنچه که باعث انتشار این عکس توسط روزنامه حریت شده است اقامه نماز جماعت توسط این دانش آموزان در ساعات درسی عنوان شده است.

اعتقادات مذهبی در ترکیه ریشه های عمیقی دارد و در نماز جمعه هایی که در دانشگاههای آن کشور به طور مرتب برپا می شود جای نشستن پیدا نمی شود!!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه، یکی از دلایل سختگیری در موضوع مذهب نیز از سوی حکومت ترکیه همین اعتقادات دینی سفت و سخت ترکها عنوان شده است و ترس از اینکه این اعتقادات باعث پیدایش یک اسلام رادیکال در ترکیه بشود.

نکته: نام این دبیرستان "فاتح تریم" است. فاتح تریم سرمربی تیم ملی ترکیه می باشد. اما چرا فاتح تریم؟ جواب معلوم است: این مدرسه 14 کلاسه از سوی فاتح تریم ساخته شده است



2 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

شما که این خبر را درج کردید بهتر بود کمی از کامنت های که در اصل خبر در سایت حریت درج شده می نوشتید که چکونه مردم به این اخبار اعتراض دارند و بدنبال دین هستند تا لائیک .
البته مشخص است که این سایت به کجا وصل است .

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست عزیز
در درج اخبار معمولا کامنتها درج نمی گردند. علاوه بر آن در خود خبر هم نوشتم که اعتقادات مذهبی در ترکیه ریشه عمیقی دارد.
ضمن آنکه می شود بفرمایید این سایت (وبلاگ) به کجا وصله!
والله برایم جالبه بدانم به کجا وصلم
با سپاس از نظری که دادید و احترام نسبت به نظرتان