اردوغان: یکصد هزار کارگر غیرقانونی ارمنستانی را اخراج می کنیم

به دنبال فعالیتهای لابی ارمنی در خارج از کشور برای تأیید ادعاهایشان در مورد حوادث سال 1915 و تأیید این ادعاها در کنگره آمریکا و پارلمان سوئد نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی از وجود 100 هزار کارگر قاچاق ارمنستانی در ترکیه خبر داد و تهدید کرد در صورتی که دیاسپورای ارمنی به فعالیتهای منفی خود ادامه دهد کارگران قاچاق ارمنستانی را از ترکیه اخراج خواهد کرد.

متن کامل سخنان اردوغان به این شرح است: "در مسأله روابط ما با ارمنستان مشکل از ما نیست، بلکه مشکل از جانب ارمنستان است. در کشور من 170 هزار ارمنی وجود دارد. از این تعداد، 70 هزار نفر شهروندان کشورم هستند. اما 100 هزار نفر نیز مسامحه می کنیم. در صورتی که لازم باشد به این 100 هزار نفر خواهم گفت به کشورتان برگردید. چرا این کار را خواهم کرد؟ آنها شهروندان کشور من نیستند و اجباری به نگهداشتن اینها در کشورم نیست. ما اکنون رفتار صمیمانه ای نشان داده ایم. اما متأسفانه رفتارهای کنونی (اصرار بر ادعاهای ارامنه) باعث تأثیر منفی می شود ولی آنها این را تشخیص نمی دهند."

اردوغان افزود: "طبیعی ست که ما سیاست همسایگی بدون مسأله را با عزم راسخ ادامه می دهیم. در صورتی که ما دستمان را دراز کنیم و طرف مقابل با مشت جواب ما را بدهد کاری از دست ما برنمی آید. در مسأله ما و ارمنستان هم مشکل از ما نیست. اکنون ارمنستان باید تصمیمی بسیار مهم بگیرد. ارمنستان باید از تأثیر منفی دیاسپورای ارمنی (لابی ارمنی) خارج شود. اگر کشورهایی ارمنستان را دوست دارند بویژه آمریکا، فرانسه و روسیه؛ باید آنها نیز از القائات منفی لابی ارمنی دوری کنند." (حریت)

گفتنی ست به دنبال زلزله مهیب سال 1988 در ارمنستان دهها هزار نفر از ارمنستانی ها برای کار به ترکیه آمدند و به صورت غیرقانونی وارد بازار کار شدند. این افراد سالهاست که به خصوص در استانبول مشغول به کارند و درآمد حاصل از کارشان را به ارمنستان می فرستند.

یکی از زنان ارمنی که 12 سال است به طور غیرقانونی در ترکیه اقامت می کند به شبکه تلویزیونی استار می گوید ماهیانه 600 دلار بابت نگهداری بچه ها حقوق می گیرد و در صورتی که به ارمنستان برود مجبور است با ماهیانه 60 دلار کار کند.

اکثر ارمنستانی های غیرقانونی به صورت قاچاق در محله کوم کاپی استانبول زندگی می کنند.

یکی از این افراد به روزنامه زمان می گوید: وقتی سخنان اردوغان را شنیدم بسیار ناراحت شدم. ما که کاری نکردیم. مسأله آنان مسأله ارمنیان ساکن آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه لابی ارمنی هیچ کاری برای آنان نکرده است اضافه کرد: "برای ما کار پیدا کنند. بتوانیم زندگی راحتی را در ارمنستان داشته باشیم و براحتی نان آور خانه خود باشیم. آن وقت هرچه می خواهند بگویند. طاقت ما طاق شده است. 12 سال است اینجا هستم و هیچ گونه بدی ای ندیدم. چیزی غیر از خوبی در اینجا ندیدم."

یک تبعه ارمنستانی دیگر نیز با اشاره به اینکه در ارمنستان متعلق به یکی از ثروتمندترین خانواده های ارمنی می باشند اضافه کرد پانزده سال قبل تمامی وسایل خود در ارمنستان را فروخته و زندگی قاچاقی خود را در استانبول آغاز کرده اند.

وی با تشکر از دولت و مردم ترکیه می گوید: ما همه چیز را باخته ایم. مهمترین مسأله در این دنیا اعتماد به انسانهاست. ما اکنون به دولت و حتی مردم خود نیز اعتماد نداریم. ما خواهان زندگی دوستانه و برادرانه هستیم. ما سیاسی نیستیم. اکنون برای ما مهمترین مسأله کسب پولی برای گذران زندگیمان است. در حالی که اکنون دنیا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند از لابی ارمنی خواهشم می کنم در این مسأله دخالت نکنند. اگر آنها اینقدر به فکر ما ارمنی ها هستند ابتدا درهای خود را به روی ما بگشایند و به ما کمک کنند. ما به آنان اعتماد نداریم. آنها همیشه ما را تطمیع کرده و فریب داده اند.

وی با تأکید بر اینکه هیچگاه در ترکیه شاهد برخورد خصمانه ای نبوده است با اشاره به فعالیتهای لابی ارمنی ها در خارج، ادامه داد: همه مرا به عنوان یک دوست یا خواهر بزرگتر قبول می کند. ما را دشمن یکدیگر نکنند. چرا که توان آنرا ندارند.

یک زن دیگر که در ترکیه نظافتچی است می گوید: اجازه اقامت در ترکیه را ندارم. لابی ارمنی دارد بازی اش را می کند و این به ما ارتباطی ندارد. ما اینجا خوشبختیم و تصمیم به بازگشت به ارمنستان را ندارم.

یکی دیگر از کارگران قاچاق ارمنستانی نیز به روزنامه زمان می گوید 28 سال دارد و در یک کارخانه نساجی کار می کند وی می افزاید شوهرش در ارمنستان کار می کند و وی می خواهد شوهرش را نیز به ترکیه بیاورد. وی اندوه خود را از سخنان اردوغان پنهان نمی کند و می گوید در اروپا نیز صدها هزار کارگر غیرقانونی ترک کار می کنند و نخست وزیر اردوغان نباید این مسأله را فراموش کند.

اما کیره کوسیان یک ارمنستانی که هشت سال است در ترکیه در یک شرکت توریستی فعالیت دارد می گوید: تا کنون به کوچکترین مشکلی برنخوردم.مشکلی بین ارمنی ها و ترک ها نیست. مشکل اصلی بین دولتهاست.

گفتنی ست به دنبال سخنان اردوغان، بسیاری از مردم و روزنامه ها نسبت به حضور کارگران غیرقانونی در ترکیه اعتراض کرده و خواهان اخراج کارگران غیرقانونی شده اند.

به عقیده آنان در برهه ای که ترکیه با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند حضور کارگران غیرقانونی خارجی که مالیاتی به دولت نمی دهند به زیان مردم و کشور ترکیه است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان بیش از یک میلیون کارگر غیرقانونی خارجی در ترکیه به فعالیت مشغولند.

همچنین برخی از سایتهای اینترنتی خارجی برداشت اشتباهی از سخنان اردوغان داشتند و نوشتند قرار است اردوغان 100 هزار ارمنی ترکیه را اخراج کند (رجوع به این لینک دویچه وله فارسی) در حالی که منظور اردوغان کاملا روشن است و گفته است 100 هزار ارمنستانی که در ترکیه اقامت و کار غیرقانونی می کنند در صورت لزوم اخراج خواهند شد


7 کامنت:

mehdi می‌گوید:

khoob negah kon baradar. nemidunam shoma tork hasti ya irani, agar irani hasti bayad bedani ke ma hamvareh az aramaneh poshtibani kardehim va ravabet samimaneh ba onha darim

http://www.youtube.com/watch?v=YomWds4VVzY&feature=related

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

افرادی که می آیند و کامنتهای اینجا را با دشنامهایی که بیشتر زیبنده خودشان است مزین می کنند: زیاد زحمت نکشید، کامنتهایتان حذف می شود.
فقط ادب خود و لیاقت آنچه را که هستید را نشان می دهید، پس به راهتان ادامه دهید!

Unknown می‌گوید:

dar weblog nevisi ba zogh va khosh dasti vali onvan website va matalebat dar taid torkha ke agar na doshman vali raghib hamishegi ma budeh va khahand bud mibashad va in baray ma iraniha ghabel dark nist ke yek irani? ba shiftegi az torkha begooyad.
matlab zir ra tasadofan toy balatarin didam barayat mi gozaram, mofid ast baray ma khandanash
zat ziad


http://chamanara.net/Defending%20Iran%20v%20PanTurk-PanArab.htm

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست گرامی، آیا مگر باید برای ایرندوستی باید با عربها و ترکها دشمن بود؟
مگر غیر از این است که 60 درصد فرهنگ ما از عربها وام گرفته شده است؟ مگر مولوی، خیام و حافظ و سعدی در عین اینکه یک فخر فرهنگی مان هستند انعکاس دهنده فرهنگ اسلامی - عربی نبوده و نیستند؟
پس دشمنی با اعراب چرا؟
مگر ترکها بخش زیادی از جمعیت ما را تشکیل نمی دهند؟ پس توهین به آنها چرا؟ توهین به آنها در واقع نوعی تلاش برای تجزیه ایران است
مگر کردها بخش بزرگی از مردم ایران را تشکیل نمی دهند؟ پس چرا باید به عناصر فرهنگی آنان یا به مذهب آنان توهین روا داشت؟
ترکیه خواهیم و نخواهیم همسایه ماست. و اگر مردم آنها را از نزدیک بشناسید باور خواهید کرد به همان اندازه ای که برخی از ما ایرانیان از ترکها نفرت داریم، آنها ایرانیان را دوست دارند.
پس بذر تخم و کینه نکاریم

Unknown می‌گوید:

ابتدا ممنون از پاسختان

منظور از ترکها البته مردم ساکن ترکیه هستند

آذری‌های ما ترک نیستند، زبانشان لغات مشترک زیادی با ترکها دارد، همان شباهتی‌ که در زبان انگیسی و فرانسوی هست به عنوان مثل

ممکنه بفرمائید کجای فرهنگ ما متاثر از اعراب بوده اگر منظور دین اسلام است که آنهم ایرانیان به سبک خود مسلمانند

هیچ ایرانی‌ شیر پاک خورده‌ای به هموطنان آذری یا کرد خود اهانت نکرده و نمیکند

یک روزی که انشاالله دور نیست باید با همسایه گانمان بنشینیم و تکلیف ارث و میراث مون رو مشخص کنیم

آیا این دست درازی به گنجینه فرهنگی‌ ، انسانی‌ ما نیست که اعراب مثلا ابو علی‌ سینا رو عرب خطاب میکنن و احترام برادر بزرگ تر رو آنهم به تحریک قدرت‌های خارج از منطقه نگاه نمی‌‌دارند به نم تاریخی‌ خلیج فارس تعرض میکنند

من بخوبی بیاد دارم این شیخ نشینها که الان شاخ و شونه برای ایران میکشند، زمان شاه بدون اجازه اعلیحضرت لیوان آب خوردن به دهان نزدیک نمی‌‌کردند

جواب ‌های معمولاً هوی است برادر گرامی‌، هموطن عزیز

چرا این همسایه گان محترم ما برای کسب هویّت از کیسه مردم ما خرج می‌‌کنند

اگر مولوی صد در صد پارسی‌ گوی متولد بلخ افغانستان کنونی در قونیه مدفن است همین کافیست که ‌او را ترک بنامیم، آیا این انصاف است حال که ما از همیشه تاریخ تنهاتریم مورد بی‌ مهری همسایه هم واقع شویم

آیا ایرانی‌ حق ندارد در حرف هم که شده از حق خود دفاع کند

در این وانفسای زمانه اگر گاه خون به نقطه جوش رسیده فحشی نثار متجاوز می‌‌کند باید بر ‌او خرده گرفت یا به دنبال علت می‌‌باید بود

با اجازه شما باز تکرار می‌‌کنم آذریها تاج ایران و کردها ایرانی‌‌ترین اقوام ایرانی‌ هستند

ما هرگز بر خلاف همسایه محترم ترکمون کردها رو ترک کوهی نمی‌‌نامیم

می‌ دانیم که کردها دست کم ۴۰۰۰ سال پیش از ترکیه قدمت دارند

می‌ دانیم آنچه ترک‌ها و اعراب عزیز به تازگی به آن رسیده اند(رفاه نسبی‌) ایرانیها ۳۰ سال پیش بیش از امروز اینها داشتند، همه را به آزادی و حق خواهی‌ ارزانی داشتند

باشد که ایران و ایرانی‌ خود را باز یابد و مثل همیشه تاریخ دست گیر همسایه گانش نیز خواهد بود

موفق و پایدار باشید

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

مرسی از پاسختون
دوست گرامی، از دیدگاه بسیاری از ترکان ایران (از دید شما: آذری ها) حکایت ترکها و مولانا با ما حکایت بوعلی سینا و عربها با ماست.
اینکه آیا صرف زبان باعث تعلق می شود یا نه را نمی دانم، اما همانطور که عربها می گویند بوعلی سینا عربی می نوشته و متعلق به فرهنگ عرب است ما نیز می گوییم مولانا فارسی می نوشته و متعلق به فرهنگ پارسی است.اگر اینگونه بگوییم باید به اعراب هم حق بدهیم که بوعلی را عرب بخوانند.
در حالی که اکنون جز زبان مولانا، ما نشانه ای دیگر از خط سیر فکری وی را در ایران نداریم. منظورم این است که تعریف ایرانیت چیست؟ وجه فکری مولانا و طرز زندگی وی معلوم است، وی یک سنی بوده است که اکنون اندیشه های سنی گرایانه اش در ایران هیچ جایگاهی ندارد، بلکه در کشورمان عمر و غیره لعن می شوند!
می توانید به اشعارش مراجعه کنید.
شما می گویید ما جز اسلام چیز دیگری از عربها نگرفته ایم. دوست گرامی، چند درصد واژه های ما فارسی و چند درصد، عربی است؟ همین رسم الخطی که ما می گوییم الفبای فارسی مال کیست؟!
رو راست باشیم با خودمان.
بله ما یک زمانی رفاه فوق العاده ای داشتیم(داشتیم؟) اما تا کی باید در گذشته بمانیم؟
یک غرور کاذبی همیشه در ما بوده که خود را سرتر بدانیم . همیشه هم عامل بدبختی های ما دیگران بوده اند، یعنی ما اینطور می گوییم. یک بار مغولان، یک بار اعراب، یک بار شاه و یک بار دیگر حکومت فعلی. سئوال اینجاست که آیا هیچ وقت خودمان تقصیر نداشته ایم؟ پس چطور این بلاها سر ما می آید.
موفق باشید

ناشناس می‌گوید:

دوستی که نوشته اند ما ایرانی ها از ارامنه پشتیبانی می کنیم بهتر کمی تاریخ 200 سا گذشته ایران را بخوانند تا ببیند ارامنه در چنگهای ایران وروس چه خوش خدمتی هایی به روسها کرده اند و چه سهمی در جدایی قفقاز از ایران دارند و سپس ارامنه را دوست ایران بنامند.