تلاش برای حذف ردپای اسلام در بوسنی و مقدونیه

در حالی که هنوز هم آثار زیادی از حضور اسلام و مسلمانان در بالکان بویژه در موستار و مقدونیه به چشم می خورد تلاشها برای حذف نشانه های حضور مسلمانان در آن ناحیه آغاز شده است.

موستار یکی از مهمترین شهرهای بوسنی و هرزگوین می باشد. یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهر، پلی است که توسط معمار خیرالدین از شاگردان معمار سینان (معمار نامی امپراطوری عثمانی) بنا گردیده است. این بنا در زمان جنگ داخلی 1993 بوسنی توسط کروات ها تخریب شد و با کمک ترکیه و زیر نظر سازمان یونسکو در سال 2004 مرمت و بازسازی شد.

به گزارش سایت اینترنتی روزنامه حریت ترکیه، این پل که به عنوان پل دوستی مسلمانان و کرواتهای مسیحی نیز از آن نام برده می شود صدها سال بود که یکی از نمادهای شهر موستار به شمار می رفت. با 24 متر ارتفاع از سطح رود، 30 متر طول و 4 متر عرض.

شهر موستار با مساجد فراوانش نیز یاد می شود. در شرق این شهر مسلمانان و در غرب آن مسیحیان کروات زندگی می کنند.

در غرب این شهر و در مرتفع ترین نقطه آن که به تپه هون مشهور است از سوی کروات ها یک صلیب بسیار بزرگ نصب شد. این صلیب بعد از جنگ و با کمک اسپانیایی ها نصب شد. به گفته مقامات بوسنیایی، کرواتها با این کار زیبایی و نمای شهر را از بین برده اند. به گفته مسلمانان بوسنی، کروات ها این صلیب را برای تحت الشعاع قرار دادن مناره ها و علامت هلال روی مناره ها نصب کرده اند. مسلمانان موستار اعتقاد دارند: "هلال ماهی که در آسمان است در هرزمان از علامت صلیب بالاتر قرار گرفته و خواهد گرفت!"

یکی دیگر از شهرهایی که در جای جای آن ردپای فتوحات اسلامی و امپراطوری عثمانی به چشم می خورد اسکوپیه مقدونیه است.

در جنوب مقدونیه مساجد، منازل و حمام های اسلامی بسیاری که متعلق به دوره عثمانی است یافت می شوند. ضمن آنکه در آنجا مسلمانان آلبان و ترک نیز زندگی می کنند.

در سال 2001 در شمال رود واردار از سوی اتحادیه اروپا یک صلیب به ارتفاع 50 متر در بلندیهای ودنو نصب شد. این صلیب که شبها نیز نورپردازی می شود از هرسوی شهر قابل مشاهده است. 40 درصد مردم این شهر مسلمانان آلبانی و یا ترک تبار هستند. به گفته مسلمانان این شهر، نصب صلیب با این وسعت باعث جدائی بین مسلمانان با سایر ساکنین خواهد شد. مسلمانان ادعا می کنند این صلیب بعد از جنگ سال 2001 و به عنوان یک سمبل مقابل مسلمانان نصب شده است!

برخی از روشنفکران غیرمسلمان مقدونیه نیز معتقد بودند نصب صلیب باعث قطب بندی در شهر خواهد شد و با این اقدام مخالفت کرده بودند.

0 کامنت: