حجاب در دانشگاههای ترکیه آزاد شده است!

قانون لغو ممنوعیت حجاب اسلامی از آغاز سال تحصیلی تا کنون اجرا نمی شود یا به صورت کاملا تشریفاتی در آمده است. اکنون در بسیاری از دانشگاههای ترکیه دختران محجبه با آزادی کامل رفت و آمد می کنند و می شود گفت به نوعی این قانون به طور غیررسمی از دانشگاهها برچیده شده است. هرچند که دستور خاصی در این زمینه به دانشگاهها ابلاغ نشده است اما رؤسای دانشگاهها در این زمینه ها با تسامح و تساهل برخورد می کنند.
اینک دور جدیدی از فعالیتهای زنان محجبه در ترکیه آغاز شده است و آنها که تا چندی قبل حتی تصور حضور با حجاب در دانشگاهها را نداشتند اکنون خواهان حضور با حجاب در مدارس، ادارات و محیطهای کاری دولتی هستند. به نظر می رسد زنان محجبه به خوبی آموخته اند که چگونه از دموکراسی بهره و استفاده ببرند.
عکس های زیر از یک آموزشگاه آزاد دولتی برداشته شده اند و نشان می دهد که در ترکیه حجاب مسأله ای است که تقریبا حل شده است. - عکس ها از روزنامه ملیت
مخالفان حضور زنان محجبه معتقدند که محجبه ها در ابتدا با سلاح آزادیهای فردی و دموکراسی جلو می آیند و بعد از آن نیز خواهان عدم حضور زنان بی حجاب در جامعه خواهند شد. آنها برای این دلیل خود کشور مالزی را مثال می زنند که در برخی از ایالتهای آن ابتدا حجاب آزاد بود و به تدریج جریان به جائی رفت که در آن ایالتها بی حجابی اکنون جرم به شمار می رود.
در سوی دیگر هم موافقان حجاب بویژه حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب ملیتگرای حرکت ملی خواهان آزادی حجاب هستند و آنرا در راستای آزادیهای فردی به شمار می آورند.




1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

فکر می کنم مسئله حجاب در ترکیه و نگاه مردم ترکیه در این قضیه علاقمندان زیادی در ایران داشته باشه.
متشکرم و امیدوارم مطالب بیشتری در این رابطه در وبلاگ شما ببینیم.