درسی که ترکیه می تواند به مسئولان ایرانی بدهد

امروز تکلیف میزبان بزرگترین نمایشگاه دنیا در سال 2015 ( EXPO2015) در پاریس مشخص می شود. دو شهر برای میزبانی این نمایشگاه جهانی و معروف کاندید هستند: میلان ایتالیا و ازمیر ترکیه

از زمان اعلام نامزدی شهر ازمیر ترکیه تمامی سیاستمداران، نویسندگان، آژانس های گردشگری، ورزشکاران و صاحبان صنایع ترکیه تمام تلاش خود را برای کسب میزبانی بزرگترین نمایشگاه جهان به کار گرفته اند. نتیجه امروز ساعت 6 عصر مشخص می شود. اما حتی اگر ترکیه موفق به کسب میزبانی این نمایشگاه نشود هم چیزی از ارزش تلاشهای این کشور کم نمی کند. چرا که آنها به خوبی به اهمیت و اعتبار سیاسی و تجاری برگزاری این نمایشگاه در سطح دنیا آگاهند.

ترکیه برای مراسم انتخاب میزبان اکسپو 2015 یک هیأت بسیار بزرگ 720 نفره را شامل رئیس جمهور این کشور، وزیران و مسئولان عالی آن کشور عازم پاریس کرده است.

عبدالله گل رئیس جمهور شخصا ریاست شورای هدایت فعالیتهای ترکیه برای کسب میزبانی اکسپو 2015 را بعهده داشت.

در هیأت ترک علاوه بر رئیس جمهور ترکیه وشانزده نماینده مجلس ترکیه، علی باباجان وزیر امور خارجه، کورشاد توزمن وزیر بازرگانی خارجی، وجدی گونول وزیر دفاع، محمد آیدین وزیر امور رسانه ها و دنیز بایکال رهبر حزب جمهوریخواه خلق اصلی ترین حزب مخالف دولت ترکیه و عضو معروف مجمع سوسیال دمکراتهای جهان حضور دارند.

برای دفاع از میزبانی ازمیر رئیس جمهور ترکیه و نیز رهبر حزب جمهوریخواه خلق سخنرانی خواهند کرد. روبرتو کارلوس فوتبالیست مشهور برزیلی نیز به همراه جمعی از مشهورترین تجار ترکیه و ورزشکاران این کشور برای دفاع از میزبانی ازمیر به کار گرفته شده اند.

300 تاکسی در پاریس با لوگوی شهر ازمیر تردد می کنند و بیلبورد تبلیغات ازمیر در گوشه و کنار شهر پاریس افراشته شده است.

در ازمیر مراسم قرعه کشی میزبانی به طور مستقیم برای مردم پخش خواهد شد و در صورت موفقیت ازمیر در کسب میزبانی، مردم این شهر شب را تا صبح نخواهند خوابید.

تمام این فعالیتها می دانید برای چیست؟

  1. نشان دادن کشور ترکیه به عنوان یک کشور نمونه
  2. در صورت کسب میزبانی ترکیه، تنها شهر ازمیر بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به چشم خود خواهد دید و به مدت بیست سال آثار مثبت اقتصادی این نمایشگاه در آن شهر باقی خواهد ماند.
  3. میلیونها توریست به شهر ازمیر خواهند آمد و اقتصاد آن شهر از این رو به آن رو خواهد شد.
  4. ... و دهها ثمرات اقتصادی دیگر

رو نوشت – کارگزاران فرهنگی ایران!

پی نوشت- در این انتخاب؛ ازمیر میزبانی را به میلان ایتالیا واگذار کرد اما همانطور که گفتم این امر چیزی از ارزش تلاشهای یک کشور کم نمی کند.

منابع این نوشته: کانالهای خبری ترکیه، سایتهای خبری و روزنامه های ترک















- کپی رایت را رعایت کنیم ! -

0 کامنت: