متکی: وزیری که زندگیش را مدیون عدم انتخاب ترکمنهاست!

متکی را بهتر بشناسیم!

منوچهر متکی وزیر امورخارجه کنونی ایران زندگیش را مدیون عدم انتخابش از سوی مردم ترکمن می باشد! این شخص که اکنون وزیر امورخارجه ایران است در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی کاندید نمایندگی از حوزه انتخابیه بندرترکمن، گمش تپه و بندرگز در منطقه ترکمن صحرا شد. حوزه انتخابیه بندرترکمن و بندرگز دارای دو قسمت ترکمن و فارس نشین است. با وجود اکثریت ترکمن در این حوزه انتخابیه، بسیار جالب بود که تقریبا همیشه یک کاندید فارس زبان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می یافت.

این بار هم متکی آمده بود تا به پشتوانه برخی دستها از بندرترکمن نماینده مردم بشود! وی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از همان حوزه به مجلس را یافتانده شده بود!

رقیب وی یک پزشک ترکمن به نام دکتر عظیم گل بود. پزشکی مردمی که معلمی رنج کشیده بود و مردم فارس و ترکمن او را به خوبی می شناختند. چرا که بیماران بی پول به صورت رایگان در مطب وی درمان می شدند.

عظیم گل کسی بود که در انتخابات ریاست جمهوری، در حالی که تمام بخشهای دولتی در استان مازندران طرفدار ناطق نوری بودند یکتنه به میدان آمد و از سیدمحمد خاتمی حمایت کرد و به همین دلیل هم به شدت مورد غضب راستی ها قرار گرفت. و نتیجه هم معلوم بود، مردم ترکمن که همیشه به دلیل سنی و ترکمن بودنشان از دایره خودی ها دور بودند آرای بالای 90 درصدیشان به خاتمی در سطح کشور یک معجزه بود!

انتخابات مجلس در حال انجام بود، منوچهر متکی به میان مردم ترکمن آمد و صحبت کرد. صحبتهایی که بیشتر بوی تهدید می داد: شما ترکمنها چه به من رأی بدهید و چه رأی ندهید من نماینده این حوزه خواهم بود! پس حساب کار خودتان را داشته باشید!

ولی نتایج انتخابات طور دیگری رقم خورد. دکتر عظیم گل ترکمن تبار 36 هزار رأی آورد و منوچهر متکی با 12 هزار رأی از راهیابی به مجلس باز ماند. این شکست سخت آنهم از سوی ترکمنها به منوچهر متکی شوک وارد کرد. وی به تهران رفت و جزء هیأت انتخاب کاندیدای اصولگرایان برای دوره بعد از ریاست جمهوری خاتمی شد و بقیه اش را هم که می دانید...

حتما تعجب می کنید که چرا می گویم منوچهر متکی زندگی اش را مدیون عدم انتخاب ترکمنهاست!

علت را می گویم: هواپیمای حامل کلیه نمایندگان دوره ششم مجلس استان گلستان که برای افتتاح فرودگاه گرگان از تهران پرواز می کردند در ارتفاعات خرچنگ ساری سقوط کرد و تمامی نمایندگان استان گلستان، از جمله دکتر عظیم گل به شهادت رسیدند.

اگر منوچهر متکی در آن دوره با تقلب یا با رأی مردم به کرسی نمایندگی رسیده بود اکنون دیگر تنها یک نام از او باقی مانده بود. اما متکی اکنون به لطف قهر و غضب ترکمنها، زنده است و وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران می باشد!

راستی این را یادم رفت بگویم: در انتخابات دوره هشتم مجلس، برادر زن منوچهر متکی به نام دکتر نظری مهر از این منطقه کاندید شد و در حالی که تمامی خبرگزاری ها از انتخاب فیروزی کاندیدای ترکمن به عنوان نماینده بندرترکمن خبر داده بودند. ساعاتی بعد دست دکتر نظری مهر(برادر خانم دکتر متکی) به عنوان پیروز انتخابات بالا رفت! موضوعی که در بین ترکمنها زیاد اتفاق می افتد!

در مرکز استان گلستان یعنی گرگان هم آرای یک نماینده ترکمن ابطال شد تا یک زابلی مهاجر سیستان و بلوچستان که شیعه مذهب می باشد به مجلس برود!

این نوشته از سوی یکی از خوانندگان وبلاگ (محمد جعفربای) ارسال شده است و نشانگر نظرات شخص وی می باشد

1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

برادر، کاندید نه کاندیدا!! کاندید معنی بدی داره!!!