همزمان با عید قربان و غدیر: مسجد سوزان در ترکیه

در طول یک هفته در استانبول ترکیه 11 مسجد از سوی افراد ناشناس به آتش کشیده شد.

پلیس به دنبال افرادی است که بخصوص بعد از نماز عصر با انداختن کوکتل مولوتف به مساجد، محل عبادت مسلمانان در استانبول را به آتش می کشند.

اولین مسجدی که به آتش کشیده شد مسجد یونس امره در بخش کارتال بوده است. بعد از آن سوزاندن مساجد از سوی افراد ناشناس و خرابکار سرعت گرفت. مساجد حاجی محمت شهسوار اوغلو، ویسل کرانی، حاجی عاکف دمیرجی، مدینه، مرکز، ماوی اولر و اولو جامع دیگر مساجدی بودند که به آتش کشیده شدند. مقارن امروز (چهارشنبه) نیز سه مسجد دیگر در نقاط مختلف استانبول به آتش کشیده شد که مجموع مساجد سوخته شده را به 11 رساند.

افراد خرابکار بخصوص مساجدی را انتخاب کرده اند که فاقد دوربین مداربسته بوده است.

دولت ترکیه به دلیل آنکه احتمال می دهد این مسجد سوزان برای ایجاد تفرقه بین سنی ها و علوی ها به جمخانه ها (محل عبادت علویان) نیز کشیده شود تدابیر لازم را برای پیشگیری از وقوع این امر اندیشیده اند و به مسئولان جمخانه های علویان در این زمینه آگاهی داده اند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از کانالهای تلویزیونی ترکیه، سازمانهای مختلف علویان و شیعیان جعفری ضمن محکومیت شدید این اقدامات، عاملان این اقدامات را کسانی دانستند که برای برهم زدن جو تفاهم و تساهل مذهبی در ترکیه می کوشند.

صلاح الدین اوزگؤندوز رهبر جعفریهای ترکیه ضمن آنکه خواستار حفظ هوشیاری تمام شهروندان ترکیه شده است افزود: افرادی در نظر دارند تنش بین جناح راست و چپ را به دشمنی و جنگ بین نژادها تبدیل کنند. امپریالیستها برای این هدف جنگ مذهبی را در ترکیه پیش بینی کرده اند. به این منظور، احتمالا دستهایی که مساجد را به آتش کشیده اند جمخانه ها را نیز هدف قرار خواهند داد.

محرم ارجان مدیر جمخانه علویان درگاه سلطان کاراجا احمد نیز با اشاره به اینکه سالهاست در ترکیه دستهایی مشغول شیطنت است حوادث گذشته در ماراش، چوروم و سیواس را یادآور شد.

وی افزود: دستهایی که پیش از این به دنبال جنگ کرد – ترک بود اکنون به دنبال جنگ سنی – علوی است. این افراد نه سنی هستند و نه علوی.

فرمانی آلتون رئیس بنیاد دنیای اهل بیت نیز مسجد سوزان در استانبول را محکوم کرده و افزود: افرادی که دست به این چنین کارهایی می زنند آرماش و ثبات در ترکیه را نمی توانند ببینند.

علویان ترکیه که بعد از اهل سنت آن کشور بیشترین درصد مذهبی را تشکیل می دهند از آرامترین افراد جامعه در ترکیه هستند که زبان آنها ترکی است و به دلیل جمعیت اندکشان نسبت به سنی ها، خواستار حفظ جدایی دین از سیاست هستند. به همین دلیل اکثریت آنها به احزاب لائیک رأی می دهند. شناختن سنی ها از علویان در ترکیه به راحتی ممکن نیس چرا که این افراد در بین سنی ها تعامل فراوانی دارند و جدایی مذهبی بین آنها چندان پررنگ نمی باشد.

گفتنی ست پیش از این تعدادی از اعضای گروه پ.ک.ک در استانبول و شهرهای مختلف با به آتش کشیدن ماشینهای مردم به دنبال ناامن جلوه دادن شهرهای استانبول، آنکارا و ... بودند که اکثر آنها دستگیر شدند.


1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

salam tajob mikonam chera bayad 1 hamchin karae bekonan
mardome bigonah che ikar kardan
akhe
az khabarha mamnon hamishe be weblogetonsar mizanam moafagh bashin