عروسی خون: ۴۴ کشته در یک عروسی در ماردین ترکیه!

یک مراسم عروسی (نامزدی) در روستای بیلگه از توابع شهرستان مازی داغی در استان ماردین با آتش گشودن چهار فرد مسلح ناشناس به دریای خون تبدیل شد. ۴۴ نفر در این حادثه خونین کشته شدند.

در ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت به هنگام عقد نکاح دو جوان در روستای فوق، سه یا چهار فرد مسلح که به صورتشان ماسک زده بودند از چند نقطه مختلف به سوی مهمانان آتش گشودند و نارنجک انداختند.

توفان وسیع شن که از سوی سوریه به مرزهای ترکیه وزیدن گرفته بود و نبودن محافظان روستا باعث شده بود افراد مسلح به راحتی بتوانند به سوی مردم آتش گشایند.

این منطقه منطقه‌ای عرب و کردنشین است و گزارشهای اولیه حکایت از مسأله مخالفت برخی ها با عروسی دو زوج می باشد.

حادثه مربوط به طایفه های کرد بوده است و به گزارش تلویزیونهای ترکیه، بازماندگان به مویه و زاری به کردی می پردازند.

روستای بیلگه 32 خانوار دارد که نام خانوادگی تمامی روستائیان آن چلبی است. به علت مرزی بودن منطقه، تمامی مردان شب را به نگهبانی از روستا می گذرانند. در زمان حمله، اکثر مردان روستا در حال برپایی نماز عشا یا گشت زنی در اطراف روستا بوده اند. اکثر کشته شدگان بعد از نماز در حال دعا بوده اند و از پشت تیر خورده اند.

در بین کشته شدگان، نوزاد یک ساله نیز به چشم می خورد. پدر، مادر و خواهر داماد و خود داماد نیز در این حمله جان باخته اند. کدخدای سابق و کنونی روستا در بین جان باختگان هستند.

خانواده داماد (خانواده آری) اهل دیاربکر از جنوب شرق ترکیه بوده اند.

حمله به هنگام مراسم نامزدی دختر جمیل چلبی (کدخدای سابق روستا) رخ داده است.

منطقه ماردین منطقه‌ای با اکثریت عرب نشین است و یکی از گذرگاههای مرزی می باشد که تروریستهای پ.ک.ک از آن نقطه از طرف سوریه وارد ترکیه می شوند.

بنا به گزارشهای اولیه، این حمله حمله‌ای تروریستی نبوده و به مسأله احتمالا به اختلاف کهنه بین دو خانواده یا دو طایفه برمی گردد. اما هنوز علت این حمله مبهم است.

به دنبال این حادثه، وزارت کشور یک ستاد بحران تشکیل داده است و ساعات صبح امروز وزیر کشور و چند تن از وزرا به این روستا خواهد رفت.

بنا به گزارشهای اولیه، اکثر کشته شدگان را کودکان و زنان تشکیل می دهند.

در این حادثه بنا به گزارشهای اولیه، حداقل ۳ نفر نیز زخمی شده اند.

احتمال افزایش قربانیان می رود.

نیروهای امنیتی ترکیه هم اکنون به دنبال جانیانی هستند که این جنایت فجیع را انجام داده اند.هشت نفر تا کنون به ظن انجام یا هدایت این جنایت بازداشت شده اند. احتمال دارد مسأله بر سر عروس بوده باشد.

گفته می شود پانزده سال قبل نیز در حادثه ای مشابه در همین روستا 6 نفر جان باخته بودند.

در مناطق کرد و عرب نشین ترکیه در جنوب شرق و جنوب ترکیه اختلافات قدیمی بین طایفه‌ها بعضا با خون و خون ریزی به پایان می رسد.

3 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

دوست عزیز منطقه ماردین دارای هر سه قوم هست به طوری که در همر کدام در منطقه دارای اکثریت هستند
ولی میشه به طور کلی اینطور استنباط کرد که اکثریت ترک و عرب(با سننگینی بار جمعیت به سمت ترکها)و بعد از اونها کردها هستند
من دقایق اول که خبر رو از ntv شنیدم تاکید میکرد چون احالی روستا از نگهبانان محلی هستند و همینطور ساپورتر ارتش ترکیه مورد انتقام جویی pkk قرار گرفتند........
اما بشیر الاتای اعلام کرد حمله تروریستی نبوده...
من فکر می کنم علت سرپوش گذاشتن ایشون رو مسعله جلوگری از تنشهای بعدی این موضوع بوده

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست ناشناس، قربانیان که از کردها هستند، چون مرثیه های کردی زنان رو می شه توی اخبار مشاهده کرد. احتمالا هم بر سر اختلافات درون طایفه ای هست

ناشناس می‌گوید:

سلام
ببخشید ولی من هم همین منظور داشتم اکثریت نیروهای محلی به علت مرز نشین بودنشون کردها هستند
در گذشته چند بار مرد انتقام جویی از سوی پ کا کا شدند فقط به این علت که
می خوان امنیت داشته باشند