تاریخچه شکل گیری گروه تروریستی ارمنی آسالا

گروه تروریستی آسالا یا ارتش مخفی ارمنی برای رهایی ارمنستان، از گروههای تروریستی ارمنی بود که بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ به ترور دیپلماتهای ترک تبعه ترکیه و ۱۶ کشور دیگر مبادرت ورزیده است. این گروه افراطی ارمنی در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به طور رسمی وارد لیست سازمانهای ترور آمریکا شد.

این سازمان تروریستی در سال ۱۹۷۵ و در اثنای جنگهای داخلی لبنان با کمک جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و از سوی آگوپ آگوپیان (هاگوپ هاگوپیان) پایه ریزی شد. به گفته آگوپیان، علت شکل گیری سازمان آسالا، تقویت ملیگرایی ارمنی‌های خارج از ارمنستان و معرفی آمال ارمنی‌ها به جامعه جهانی بوده است.

آسالا به خصوص به دنبال ایجاد ارمنستان بزرگ، قبولاندن "نسل کشی ارامنه" به دولت ترکیه، اجبار ترکیه به پرداخت غرامت و بازگرداندن اراضی ادعایی ارامنه از سوی ترکیه به خاک میهنی ارمنی‌ها بوده است.

اهداف اصلی آسالا برای ترور، دیپلماتها و سرمایه داران موفق ترک بوده است. اما این سازمان به خاطر اهدافی خاص، دفاتر شرکتهای هوایی ترانس ورلد ایرلاینز در مادرید و ایر کانادا در لس آنجلس را نیز منفجر کرده است.

سازمان آسالا پیوندهایی نیز با پ.ک.ک و گروههای با ایدئولوژی مارکسیست‌لنینیست داشته است.

این تروریست‌ها در ۳۸ شهر ۲۱ کشور جهان، ۱۱۰ مورد حمله تروریستی انجام داده اند. ۳۹ مورد از این حملات مسلحانه، ۷۰ مورد همراه با بمبگذاری و یک مورد نیز همراه با اشغال بوده است. در این حملات ۴۲ دیپلمات ترکیه و ۴ فرد غیر ترکیه‌ای جان باخته و ۶۶ نفر نیز زخمی شده اند.

این گروه در ۷ آگوست ۱۹۸۲ یک حمله تروریستی را در فرودگاه اسن بوغای آنکارا شکل داد که در نتیجه آن ۹ نفر جان باخته و ۷۲ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

دادگاهی در پاریس اعضای این سازمان را که در دفتر شرکت هوایی ترکیه بمبگذاری کرده بودند به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد. این گروه در سال ۱۹۸۳ در فرودگاه اورلی بمبگذاری کرده بود که در نتیجه آن ۸ نفر کشته و ۵۲ نفر نیز زخمی شدند.

گروه آسالا بعد از بمباران فرودگاه اورلی پاریس در سال ۱۹۸۳ به چند گروه تقسیم شد.

با استقلال ارمنستان، یکی از اهداف شکلگیری سازمان تروریستی آسالا به واقعیت پیوست و اعضای سابق آن در دولت و ارتش جدید ارمنستان جای گرفتند. برخی منابع از سازمان دهی و مدیریت جنگ علیه آذربایجان در قره باغ از سوی این گروه خبر می دهند.

در یکی از عملیاتهای تروریستی آسالا، در ۲۸ آوریل ۱۹۸۴ ایشیق یوندر یکی از دیپلماتهای ترک در سفارت ترکیه در تهران کشته شد.

سفارتخانه‌های ترکیه در بیروت، لاهه، آتن، پاریس، ژنو، وین، لیسبون، بوستون، اتاوا،، بلگراد، بروکسل، لس آنجلس، سیدنی و کشورهای دیگر از اهداف عمده حرکت‌های تروریستی این سازمان بوده است که باعث جان باختن تعدادی از دیپلماتهای ترکیه شد.

هم اکنون در قبرستان عصری آنکارا مکان ویژه‌ای شامل مقبره دهها نفر از دیپلماتهایی که توسط این گروه تروریستی کشته شده اند ایجاد شده است.

قتل و ترور پدیده‌ای مذموم است و راه به جایی نخواهد برد. ارمنستان هم اکنون قره باغ و بیست درصد از خاک جمهوری آذربایجان را به طور رسمی تحت اشغال خود دارد و مسبب فجایعی همچون قتل عام خوجالی و ... بوده است. این در حالیست که ارمنستان ادعا می کند خود قربانی تروریسم و نسل کشی است. کشوری که ادعای قربانی بودن را می کند و به هنگام قدرت گیری، خود دست به قتل عام و اشغال می زند و نمی تواند در ادعای خود صادق باشد.

منابع: ویکی پدیای ترکی و انگلیسی

2 کامنت:

ali می‌گوید:

چرا خبری درمورد ترک خواندن نوروز و شعرای ما نمی نویسی,متاسم!

ناشناس می‌گوید:

چرا خبری درمورد ترک خواندن نوروز و شعرای ما نمی نویسی,متاسم!