شیمون پرز در مراسم اعطای دکترا در آنکارا: حساب ملت ایران از احمدی نژاد جداست!

رئیس جمهور اسرائیل وارد ترکیه شد
شیمون پرز در مراسم اعطای دکترا در آنکارا: حساب ملت ایران از احمدی نژاد جداست!

امروز دانشگاه بیلکنت در پایتخت ترکیه به شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل دکترای افتخاری داد.
شیمون پرز با دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه، عبدالله گل به آنکارا سفر کرده است.
قرار است فردا نیز محمود عباس معروف به ابومازن رئیس دولت خودگردان فلسطین نیز به آنکارا بیاید و نشست سه جانبه ای در آنکارا با میانجیگری رئیس جمهور ترکیه تشکیل شود.
به گزارش خبرگزاریهای ترکیه، آنکارا به مناسبت سفر شیمون پرز، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفته است.
در چندروز گذشته، ترکیه محل حضور رؤسای کشورهای مختلف شده است. ساعاتی قبل از ورود رئیس جمهور اسرائیل، ملک عبدالله پادشاه عربستان بعد از یک سفر چندروزه، آنکارا را ترک کرده بود.
شیمون پرز در مراسم اعطای مدرک دکترای افتخاری بیشتر از آنکه درباره سیاست صحبت کند به ذکر تجریبات خود پرداخت. وی گفت: هر روز که می گذرد در سیاستها، اهمیت اقتصاد بیش از پیش آشکارتر می شود.
به گفته وی، بیل گیتس بدون هیچ نیروی نظامی ای، صحنه های نبرد بسیاری را حتی بیشتر از ناپلئون با پیروزی پشت سر گذاشته است. وی علت این امر را توان اقتصادی بیل گیتس و اهداف انساندوستانه اش ذکر کرد.
پرز در پاسخ به سئوالی در مورد دستیابی ایران به سلاحهای هسته ای، ادعا کرد جمهوری اسلامی با تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کوشد اهداف امپریالیستی خود را توسعه دهد. وی برای اثبات ادعای خود، به فراوانی منابع انرژی ایران اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، شیمون پرز بر جدا بودن ملت با قدمت فرهنگی – تاریخی ایران از احمدی نژاد تأکید کرد!

وی در پاسخ به سئوال دیگری، از تقسیم عراق اظهار نگرانی کرده و تقسیم این کشور به سه منطقه فدرال یا کنفدرال را چاره کار دانست. وی احداث دیوار حائل در اسرائیل را برای دفاع از اسرائیلی ها عنوان کرد و ادعا کرد بعد از ساخت دیوار حائل، عملیات انتحاری کاهش یافته است.

منبع: سایت خبر 7 به نقل از خبرگزاری آناتولی

همینطور شیمون پرز در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی NTV ترکیه گفت: تنها برای حرف زدن نیامده است و همزمان برای شنیدن نیز آمده است. وی همچنین گفت ترکیه می تواند در مورد سربازان اسیر اسرائیلی نقش میانجی را ایفا کند.
وی اضافه کرد: به طور آشکار اعلام می کنم که تحت هیچ شرایطی از خاک ترکیه جهت مقاصد نظامی استفاده نخواهیم کرد همان گونه که تاکنون از خاک ترکیه تحت عناوین نظامی استفاده نکرده ایم، بعد از این نیز استفاده نخواهیم کرد. اشاره وی به احتمال نبرد با ایران و استفاده از خاک ترکیه در این زمینه بر می گردد
پرز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حمله اخیر جنگنده های اسرائیلی به سوریه و افتادن تانکهای سوخت در خاک ترکیه، از علت آن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: نمی دانم آیا باد آنها را به خاک ترکیه آورده است یا خیر، باد را نمی توانم مقصر بدانم. اما به هرحال نخست وزیرمان بخاطر این موضوع از ترکیه پوزش خواسته است

پی نوشت:

نظرات برخی خوانندگان ترک نیز خواندنی است، بدون هیچ دخل و تصرف، تعدادی از این نظرات را بخوانید:

محمد سولماز: بخاطر قتل عامهایش به او جایزه هم می دهیم! دستتان درد نکند!

علی دگیرمن: مطمئنم که اسرائیل به رئیس دانشگاه هم پاداش داده است، حتی احتمالا حقوق هم به او می دهند. چون که از اسرائیلی ها هم اسرائیلیتر است!

عبدالصمد چاکیر: خیلی دلم می خواهد بدانم آنهایی که مخالف اعطای نشان دولتی ترکیه به ملک عبدالله پادشاه عربستان بخاطر مسلمان بودنش بودند حالا چه نظری در این باره دارند!

در ترکیه، جو مردمی شدیدا بر علیه اسرائیل است



0 کامنت: