کردهای ترکیه: شغل می خواهیم، پیشرفت می خواهیم، جدائی نمی خواهیم!

کردهای ترکیه: شغل می خواهیم، پیشرفت می خواهیم، جدائی نمی خواهیم!

نتایج نظرسنجی گروه "متروپل" در جنوب شرق ترکیه مشخص کرد که کردهای ترکیه حزب جامعه دموکراتیک (DTP) را نماینده کردها نمی دانند. 45درصد پرسش شوندگان گفته اند که حزب جامعه دموکراتیک نماینده ما نیست. 52 درصد از پاسخ دهندگان هم گفته اند که پ.ک.ک باید تروریست اعلام شود.

نتایج تحقیقات بخش جامعه و استراتژیک مؤسسه متروپل در زمینه مسأله کردها و تروریسم در جنوب شرق ترکیه بسیار شگفت آور است. سئوالات این نظرسنجی در استانهای سیرت، شیرناک، باتمان، ماردین، دیاربکر، شانلی اورفا، آدی یامان، حکاری، بیتلیس، موش، وان، تونجعلی، بینگؤل و آغری از 79 {کرد ترکیه}پرسیده شده است.

ترور دومین معضل منطقه است

یکی از نتایج حیرت آور این نظرسنجی جای گرفتن مسأله ترور در ردیف دوم بعد از معضل بیکاری در منطقه جنوب شرق ترکیه است. در حالی که 41.9 درصد پاسخ دهندگان مهمترین معضل جنوب شرق ترکیه را بیکاری دانسته اند، 14.7 درصد ترور و 10.9 درصد نیز عقب ماندگی اقتصادی را مهمترین مشکلات جنوب شرق ترکیه دانسته اند.

"حزب جامعه دموکراتیک" باید پ.ک.ک را تشکیلات تروریستی اعلام کند

52.5 درصد پرسش شوندگان معتقدند حزب جامعه دموکراتیک (که همگی 20 نماینده آن از کردها هستند) باید گروه پ.ک.ک را تشکیلات تروریستی اعلام کند. 29.4 درصد نیز به این سئوال پاسخ منفی داده اند.

آیا حزب عدالت و توسعه در حل مسأله موفق بوده است؟

64.5 درصد پرسش شوندگان، به سئوال " آیا حزب حاکم عدالت و توسعه حال تلاش برای رفع مشکلات کردهاست؟" پاسخ آری داده اند. 60 درصد نیز معتقدند حزب حاکم می تواند این مسأله را حل کند. 57.9 درصد معتقدند سیاستهای حزب حاکم برای مبارزه با ترور، کافی و وافی است. پاسخ دهندگان دلیل معضل تروریسم را در درجه اول بیکاری موجود در منطقه دانسته اند.

تبعیض علیه کردها در ترکیه؟

64.7 درصد کسانی که در این تحقیق مورد پرسش واقع شدند در پاسخ به سئوال "آیا با توجه به ترورهای انجام شده فکر می کنید علیه کردها {بخاطر کرد بودن تروریستها} تبعیضاتی روا داشته خواهد شد؟" پاسخ خیر داده اند.15.3 درصد نیز برخلاف گروه اول، معتقدند بخاطر ترورهای صورت گرفته، کردها مورد تبعیض واقع می شوند.

سربازان ترکیه آموزش ندیده هستند!

سئوال دیگر این نظرسنجی این بود:"علت کشته شدن تعداد زیادی از سربازان ترک در هر عملیات را در چه می دانید؟" 20.9 درصد اعتقاد دارند دلیل این امر، کافی نبودن آموزش سربازان است. در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر جنگ بین آمریکا – ترکیه در صورت انجام عملیات نظامی ترکیه 42.7 درصد گفته اند هیچگاه جنگی بین آمریکا و ترکیه درنخواهد گرفت.

عملیات نظامی باعث جنگ کرد و ترک نخواهد شد

مردم منطقه عملیات برون مرزی ترکیه را باعث نزاع بین کرد و ترک نمی دانند. در حالی که تنها 25.5 درصد معتقدند عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق باعث نبرد بین کردها و ترک ها خواهد شد، 49.2 درصد معتقدند عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق باعث درگیری بین مردم کرد و ترک نخواهد شد.

آیا حزب "جامعه دموکراتیک"، نماینده کردهاست؟

در حالی که 38.9 درصد پرسش شوندگان معتقدند حزب موسوم به جامعه دموکراتیک (د.ت.پ) کردهای ترکیه را نمایندگی می کند، 35.1 درصد گفته اند این حزب اصلا نماینده کردها نیست، 10.2 نیز گفته اند این حزب به اندازه کافی نماینده کردها نیست. 45.3 درصد پرسش شوندگان(اکثریت افراد) این حزب را نماینده کردها نمی دانند.

52.8 درصد: بله، در خانه کردی صحبت می کنیم!

"در منزل، خارج از ترکی کدام زبان را به عنوان زبان مادری صحبت می کنید؟" در پاسخ به این سئوال زبان کردی با 52.8 درصد در ردیف اول قرار گرفته است. 33.2 درصد گفته اند تنها ترکی صحبت می کنم، 13.5 درصد هم گفته اند در خانه عربی صحبت می کنند.

اگر در شمال عراق، یک حکومت کردزبان تشکیل شود برای زندگی به آنجا خواهید رفت؟

99 درصد کسانی که مورد پرسش قرار گرفته اند گفته اند که در ترکیه خواهند ماند و 1 درصد نیز گفته اند برای زندگی به شمال عراق خواهم رفت!

64.5 درصد افراد به تشکیل دولت کرد در شمال عراق با دید مثبت نگاه نمی کنند و به آن خوش بین نیستند.

حزب حاکم عدالت و توسعه با 68.3 درصد طرفدار، اولین حزب مورد علاقه پاسخ دهندگان است.

59.9 درصد افراد، سیاستمدار محبوب خود را نخست وزیر رجب طیب اردوغان می دانند، 13.3 درصد نیز عبدالله گل رئیس جمهور را به عنوان سیاستمدار محبوب خود انتخاب کرده اند.

جهت خواندن منبع کامل ترکی اینجا کلیک کنید – منبع: روزنامه ترکی زبان وطن

0 کامنت: