حجاب در دانشگاههای ترکیه

- در ترکیه: حجاب در دانشگاهها آزاد می شود

به گفته پروفسور دکتر «ارگون اوزبودون» مسئول گروه تدوین قانون اساسی جدید ترکیه بر اساس قانون جدید رعایت حجاب اسلامی در دانشگاهها آزاد خواهد شد اما ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی همچنان ادامه خواهد یافت.

به گفته دکتر اوزبودون، ممنوعیت حجاب در مدارس همچنان ادامه خواهد یافت اما دختران دانشجو بر اساس قانون جدید حق انتخاب نحوه پوشش را خواهند یافت.

وی که به پرسش های روزنامه ترکی زبان وطن پاسخ می داد مهم ترین تغییر ایجاد شده در قانون اساسی جدید ترکیه را سازگاری آن با حقوق بشر خواند.

مسئول تدوین قانون اساسی جدید ترکیه در مورد علت ممنوعیت حجاب در مدارس گفت: علت ممنوعیت حجاب در مدارس به عدم بلوغ دختران در دوران تحصیل بر می گردد و اینکه آنها از خود اختیار و آزادی عمل ندارند و بیشتر تحت تأثیر خانواده هستند، اما دختران به محض ورود به دانشگاهها این آزادی را خواهند داشت که پوشش مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

مخالفان قانون اساسی جدید ترکیه بیم آن دارند که ترکیه به مدل مالزی نزدیک شود. در مالزی نیز حجاب امری اختیاری بود اما به تدریج در برخی از ایالت های آن قوانین اسلامی حاکم شد و رعایت حجاب در آن ایالت ها اجباری شد. برخی از فعالان سیاسی نیز معتقدند ترکیه به تدریج به سمت ایرانیزه شدن می رود.

برخی از بانوانی که مخالف آزادی حجاب اسلامی در دانشگاهها هستند می گویند «این امر در جامعه دینی ترکیه باعث می شود اکثریت دانشجویان دختر به اجبار خانواده یا جامعه محجبه بشوند»

«بوکت» یک دانشجوی 23 ساله دراستانبول می گوید: اکنون مسأله آنها آزادی حجاب است، فردا به ما خواهند گفت چه نوع حجابی را باید رعایت بکنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با دختران محجبه مشکلی دارد یا نه می گوید: « بسیاری از آنها از دوستانم هستند، اما به تدریج آنها تحت فشار جامعه ارتباط خود را با افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند قطع خواهند کرد»

آزادی نحوه پوشش در ترکیه موافقانی نیز دارد. فاطمه دانشجوی دانشگاه اسکی شهر می گوید در کلاس های آموزش از راه دور دانشگاهها ثبت نام کرده است چرا که در این سیستم احتیاجی نیست به دانشگاه برود. وی ادامه می دهد بسیاری از خانواده ها به دلیل ممنوعیت حجاب، دختران خود را به دانشگاهها نمی فرستند.

هم اکنون اکثر دختران محجبه در ترکیه با کلاه گیس وارد دانشگاهها می شوند و به محض خروج از دانشگاهها، کلاه گیس را از سر بر می دارند و از پشت کلاه گیس روسری نمایان می شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه که با گرایشهای اسلامی بر سر کار آمده است محبوبیت زیادی در بین افراد اسلامگرا در ترکیه دارد و می کوشد نظرات آنها را تأمین کند.

(لطفا به هنگام نقل خبر از وبلاگ به منبع خبر اشاره فرمایید)


2 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

ایرانیزه ترکیب نادرستی است

ناشناس می‌گوید:

ایشاالله هم ایراندا و هم تورکیه ده حجاب آزاد اولاجاق.