رکوردزنی ترکیه در صنعت توریسم

- ترکیه در صنعت توریسم رکورد زد!

در یازده ماه اولیه سال جاری میلادی،22 و نیم میلیون توریست خارجی از کشور ترکیه بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18% افزایش را نشان می دهد!

آلمانیها با 17.82 درصد توریستهای وارد شده به ترکیه در ردیف نخست جای گرفتند و توریستها در 11 ماه گذشته بیشتر به منطقه دریای مرمره ترکیه سفر کردند.
ترکیه در طول یازده ماه در مجموع پذیرای 22 میلیون و 322 هزار و 736 گردشگر خارجی بود. این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.15% افزایش را نشان می دهد.

کشورهای آلمان، روسیه و انگلستان سه کشور اول توریست فرست به ترکیه محسوب می شوند. در 11 ماه گذشته از آلمان 3 میلیون و 977هزار و 582 توریست وارد ترکیه شدند. آلمانیها در بازار توریسم ترکیه در طول یازده ماه با 17.82 درصد جایگاه نخست را به خود اختصاص دادند.
از روسیه نیز در همین مدت 2 میلیون و 405هزار و 275 گردشگر به ترکیه آمدند که 10 درصد مجموع توریست های وارد شده به ترکیه را تشکیل می دهند.

در طول یازده ماه گذشته همچنین انگلستان با 1میلیون و 882 هزار و 547 توریست (8.43% مجموع توریست ها) در جای سوم ایستاد.

کشورهای بلغارستان، هلند، ایران، فرانسه، آمریکا، اوکراین، گرجستان، بلژیک و اسرائیل بعد از سه کشور فوق بیشترین آمار توریست ورودی به ترکیه را دارند.

مرمره مقصد نخست جهانگردان خارجی

در 11 ماه نخست امسال بیشترین درصد توریستهای خارجی منطقه دریای مرمره را به عنوان مقصد خود انتخاب کردند. توریستهایی که به دریای مرمره آمده اند 8 میلیون و 488 هزار و 739 نفر می باشد. بعد از دریای مرمره، حاشیه دریای مدیترانه با 7 میلیون و 524 هزار و 687 توریست خارجی در رتبه دوم قرار دارد. ناحیه دریای اژه نیز با نزدیک به 4 میلیون توریست خارجی در رده سوم قرار دارد.

منطقه آناتولی داخلی نیز در طول 11 ماه پذیرای کمترین توریست خارجی (417.249 نفر) بوده است. نزدیک به 72 درصد توریستهای وارد شده به ترکیه از راه هوایی و 20 درصد نیز از طریق زمینی وارد این کشور شده اند.


هجوم توریستهای ایرانی و بلغار در ماه نوامبر (ماه یازدهم میلادی)

در ماه نوامبر امسال درصد توریستهای وارد شده به ترکیه نسبت به نوامبر سال گذشته 15.48 درصد افزایش نشان می دهد. مجموع توریستهای خارجی وارد شده به ترکیه در ماه نوامبر امسال(ماه گذشته میلادی) 1 میلیون و 178 هزار و 60 نفر می باشد.

در ماه گذشته گردشگران آلمان، ایران و بلغارستان بیشترین درصد توریستهای خارجی را تشکیل داده اند. در آن ماه 226هزار و 595 نفر آلمانی، 107 هزار و 581 ایرانی و 85 هزار و 633 بلغارستانی وارد ترکیه شده اند.

از سوی دیگر، در مدت 11 ماه گذشته میلادی 8 میلیون و 202 هزار و 649 تبعه ترکیه هم به خارج کشور سفر کرده اند. در ماه گذشته میلادی نیز تعداد 730 هزار و 413 ترکیه ای به سفر خارجی رفته اند.

روزنامه حریت به نقل از خبرگزاری آناتولی

پی نوشت :

1 – بدون شرح قابل توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری!

2- در آمار نزدیک به 1 و نیم میلیونی گردشگران خارجی وارد شده به ایران نزدیک به 1 میلیون نفر از آنها را عراقی ها، پاکستانی ها و افغانستانی ها تشکیل داده اند که مطمئنا نمی توان درصد بسیاری از آنان را توریست نامید! در حالی که توریستهای خارجی وارد شده به ترکیه اکثرا از کشورهای غنی هستند و تبعا پول زیادی هم خرج می کنند.

3- در ترکیه تلاش فراوانی انجام می شود که توریستها با رضایت کامل ترکیه را ترک کنند وبه فرهنگشان احترام کامل گذاشته می شود چرا که در علم توریسم مثلی هست که می گوید یک توریست راضی می تواند پنج نفر دیگر را به سفر ترغیب کند و یک توریست ناراضی می تواند 10 نفر دیگر را از سفر منصرف کند!!

4- زیرساختهای گردشگری ترکیه (سهولت ورود به کشور، ظرفیت فرودگاهها، ظرفیت هتل ها و ...) بستری بسیار مناسب را برای رشد گردشگری در آن کشور آماده کرده است و تبلیغات عالی این کشور نیز باعث شده تا این موفقیت بزرگ برای این کشور فاقد نفت و گاز و منابع طبیعی رقم بخورد.

5- در ترکیه آمار توریستهای وارد شده به صورت ماهانه از سوی وزارت فرهنگ و توریسم به صورت رسمی اعلام می شود و متخصصان گردشگری آمار هرماه را به صورت دقیق بررسی می کنند تا نارسائی ها را برطرف کنند.

6- چند ماه قبل یک توریست که از پلکان یک بنای باستانی در 50 کیلومتری یک شهر ترکیه افتاده بود بیهوش شد و آمبولانس بعد از نیم ساعت به محل حادثه رسید که این مورد به عنوان یک رسوایی بزرگ از بیشتر کانالهای ترکیه پخش شد و سوژه نقد بسیاری از روزنامه ها شد!

جهت مطالعه بیشتر در مورد گردشگری ترکیه به لینکهای زیر مراجعه کنید:

یک نمونه موفق از رابطه توریسم و تبلیغات

آیا ترکیه در زمستان هم برای گردشگری مناسب است؟

ترکیه در گوگل تبلیغ می کند!

0 کامنت: