یک نمونه موفق از رابطه توریسم و تبلیغات


یک نمونه موفق از رابطه توریسم و تبلیغات



امروزه تبلیغات یکی از مهم ترین عنصر جذب گردشگر به شمار می رود. کشور ترکیه به خوبی از عنصر تبلیغات بین المللی بهره می برد به طوری که اگر در استانبول بویژه در فصل تابستان سوار تراموای شهری بشوید به چشم خود می بینید که تعداد مسافران خارجی از خود ترک ها بیشتر است!

متأسفانه با وجود آنکه کشورمان دارای جاذبه های جهانگردی بی شمار هم از لحاظ تاریخی – فرهنگی و هم از لحاظ طبیعی می باشد سیاستهای اشتباه باعث شده است از این ثروت به خوبی استفاده نشود.

ترکیه الگوی موفقی برای توسعه صنعت توریسم است. تسهیلات سفر به ترکیه، روابط با بانکهای بین المللی و از همه مهمتر تبلیغات باعث پیشرفت ترکیه در این زمینه شده است به طوری که این کشور هرساله پذیرای میلیونها توریست خارجی است.

یکی از فیلمهای تبلیغاتی ترک ها را در وبلاگ می گذارم. استفاده از موسیقی مناسب، به نمایش گذاشتن بخش هایی از تاریخ گذشته آن کشور(بیزانس) در قالب مجسمه ها و همینطور جوان پسند بودن این آنونس کوتاه که به دفعات از کانالهای بین المللی پخش می شود می تواند یکی از راههای جذب توریست در آن کشور باشد.

در کشور ما به دلیل رعایت برخی از اصول، البته نمی توان اینگونه تبلیغ کرد، اما می توان با مدیریت صحیح بیشتر از این از مواهب خدادادی استفاده کرد. تا بی نهایت نمی توان به ثروت نفت امید بست!

البته در ایران مسأله توریسم تنها با تبلیغ حل نمی شود، بلکه ابتدا باید زیرساختهای آنرا تصحیح نمود و امنیت گردشگر و آرامش خیال او را تضمین کرد. گردشگر برای بهره بردن از تعطیلاتش به سفر می رود نه برای تذکر شنیدن!

پی نوشت 1 - بارها وقتی که از من سئوال می شود ایران قشنگ تر است یا ترکیه می گویم ایران در جهان همتا ندارد، چیزی نمی گویند و با پوزخندی از کنارم رد می شوند! به نظرم حق هم دارند!

پی نوشت 2 – در ترکیه دبیرستانهایی وجود دارند که از همان ابتدا در زمینه توریسم دانش آموز می پذیرند. اکثر افراد مرتبط با وزارت گردشگری نیز بخاطر تخصصشان دعوت به کار می شوند.

پی نوشت 3 – تلاش ترکیه برای جذب توریست های با اعتقادات اسلامی در سالهای اخیر بیشتر شده است. استخرهای شنای جداگانه در هتل های لوکس یکی از نمونه های این تلاشهاست

پی نوشت 4 – در ایران آژانس های توریستی حق ندارند در آگهی های تبلیغاتی شان اسمی از آنتالیا ببرند! به همین خاطر، آژانس ها نیز مجبورند به جای آنتالیا، آنالیا یا آننالیا بنویسند!

0 کامنت: