آثار ایرانی موزه لوور فرانسه در استانبول به نمایش در می آیند


موزه ثاقب سابانجی وابسته به دانشگاه سابانجی ترکیه از تاریخ 19 شباط تا 25 می میزبان آثار تاریخی و هنری سه تمدن صفوی ایران، بابری هندوستان و عثمانی ترکیه خواهد بود.
این آثار طبق قرارداد منعقده بین دانشگاه سابانجی ترکیه و موزه لوور فرانسه به ترکیه خواهد آمد و مدت زیادی پذیرای بازدیدکنندگان ترک خواهد بود. عنوان این نمایشگاه منحصربفرد "آثار هنری موزه لوور از سه پایتخت اسلامی: استانبول، اصفهان، دهلی" خواهد بود. در قالب این نمایشگاه نزدیک به 250 شی هنری – تاریخی اصیل از موزه لوور در استانبول به نمایش در خواهد آمد. این برای اولین بار است که کلکسیون آثار اسلامی لوور در خارج از این موزه به نمایش در می آید.
موزه لوور که از قرن دوازده به عنوان یک قصر سلطنتی مطرح بوده است در سال 1973 به عنوان موزه آغاز به کار کرد. بخش کلکسیون اسلامی موزه در سال 2003 آغاز به کار نمود و دارای 20 هزار اثر موزه ای از سه قاره است. بسیاری از آثار نفیس دوره اسلامی ایران نیز در موزه لوور فرانسه به چشم می خورند.
گفتنی ست بسیاری از آثار ایرانی اصیل بویژه مینیاتورهای سبک ترکمن و هراتی – دوره حکومت ترک ها در ایران - در موزه های ترکیه هستند به طوری که تقریبا مطالعه مینیاتور ایرانی بدون ارجاع به آثار موجود در ترکیه غیرممکن است!
منبع: روزنامه پوستا – ترکیه

0 کامنت: