نرخ تورم سال جاری در ترکیه 5.5 درصد خواهد بود، نرخ تورم در ایران چقدر است؟!

رئیس بانک مرکزی ترکیه نرخ متوسط تورم در این کشور را برای سال 2008 در حدود 5.5 درصد برآورد کرد و اضافه کرد ترکیه از تحولات جهانی تأثیر منفی چندانی نپذیرفته است.

به گفته ییلماز، برآورد دولت ترکیه از تورم در سال جاری میلادی 4 درصد می باشد اما به دلیل تحولات جهانی از جمله افزایش قیمت انرژی نرخ تورم این کشور بین 4.1 تا 6.9 درصد در نوسان خواهد بود و متوسط تورم نیز 5.5 درصد برآورد می شود.

به نوشته روزنامه پوستا، ییلماز همچنین برآورد کرده است در سال 2009 تورم در ترکیه بین 1.8 تا 5.5 درصد خواهد بود و متوسط نرخ تورم نیز برای آن سال 3.7 درصد برآورد می شود.

رئیس بانک مرکزی همچنین احتمال کاهش نرخ سود و بهره بانکی را در سال جاری در صورت مساعد بودن شرایط اقتصادی مطرح کرده است.

گفتنی ست بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم را در سال گذشته 4 درصد با تقریب منفی/مثبت 2 عنوان کرده بود اما در دستیابی به این هدف موفق نشد و نرخ تورم به 8.39 درصد رسید. علت عدم موفقیت و افزایش تورم در سال 2007 نیز از سوی بانک مرکزی ترکیه وقوع خشکسالی بی سابقه در این کشور و افزایش جهانی قیمت انرژی اعلام کرده است.

منبع: روزنامه پوستا - ترکیه

پی نوشت – تنها تا چند سال قبل نرخ تورم در ترکیه همیشه دو رقمی بوده است.

بعد از شوک اقتصادی چند سال گذشته، ترکیه بر اساس برنامه ریزی محمود درویش از عناصر کلیدی ترک در بانک جهانی سیاست اقتصادی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت به طوری که اکنون این کشور به یکی از باثبات ترین کشورها از لحاظ ریسک اقتصادی تبدیل شده است.

تورم در ترکیه تا حدود زیادی وابسته به قیمت جهانی نفت و گاز و انرژیهای طبیعی است. با توجه به عدم وجود نفت و گاز در این کشور ثابت نگه داشتن نرخ تورم در حدود 5 تا 6 درصد موفقیت بزرگی برای اقتصاد این کشور می باشد هرچند که دولت به این ارقام هم راضی نیست و تلاش می کند نرخ تورم را به زیر 4 درصد برساند.

1 کامنت:

Unknown می‌گوید:

سلام دوست عزیز وبلاگ خیلی خوبی داری من دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل هستم و عنوان پایان نامه ام سازمان تجارت حهانی و ترکیه است می تونی در مورد اقتصاد ترکیه برام مطلب بفرستی؟ ممنون می شم.