استفاده جالب نمایندگان کرد ترکیه از مسأله حجاب در آن کشور و چند نکته دیگر!

در حالی که مردم و مجلس ترکیه این روزها به بحث داغ حجاب مشغولند نمایندگان حزب جامعه دموکراتیک (DTP) در حال گرفتن ماهی هستند!!

یکی از نمایندگان این حزب چندی پیش به مخالفان آزادشدن حجاب گفته بود: همه ما کمالیست ها(هواداران آتاترک) بیاییم و در برابر ارتجاع بایستیم!

بعد از آنکه لایحه آزادی حجاب در مجلس ترکیه تصویب شد برخی از نمایندگان احزاب دیگر طی مصاحبه ای ادعا کردند: " حزب جامعه دموکراتیک به این لایحه رأی منفی داده است"

این حزب در پاسخ به این نمایندگان و در چرخشی کاملا عجیب اعلام کرد: "نمایندگان ما به این لایحه رأی مثبت داده اند!"

همچنین در حالی که بحث حجاب بحث اول و داغ کشور ترکیه بود این حزب طی اقدامی شیطنت آمیز حدود 2500 نفر را با خرج خود و با چندین اتوبوس به مناطق مرزی ترکیه و عراق برد تا به عنوان سپر انسانی جلوی حمله ارتش به تروریستهای پ.ک.ک را بگیرد! با این حال دموکراسی عجیب و غریب در ترکیه باعث شده است این حزب همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

در حالی که اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه و ایران و بسیاری از کشورها، پ.ک.ک را به دلیل بمبگذاری در خیابانها و مراکز پرجمعیت شهری به عنوان یک حزب تروریستی و غیرقانونی می شناسد، حزب جامعه دموکراتیک که در مجلس ترکیه بیش از 20 نماینده دارد هنوز بر تروریستی بودن اعملا پ.ک.ک اذعان نکرده است و حتی برای جلوگیری از کشته شدن آنها که عملا بر جدائی تأکید می کنند سپر انسانی در مرزها تشکیل می دهد! و ترکیه هم بخاطر آنکه سازمانهای حقوق بشر به آن کشور فشار نیاورد بجای روانه کردن آنها به دادگاه مجبور به حفاظت از جان این سپرهای انسانی می شود!

بسیاری از کردهای ترکیه اعتقاد دارند نبرد، راه دستیابی به حقوقشان نیست و باید از راه مسالمت آمیز بر گرفتن حقوق خود اصرار کنند.

بخاطر همین هم حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان در مناطق کردنشین ترکیه شکست سختی را به حزب جامعه دموکراتیک (حزبی که در بالا تعریفش رفت) تحمیل کرد. چندین وزیر، مدیر، استاندار، شهردار و نماینده پارلمان کرد در کشور ترکیه حضور دارند و حتی رئیس جمهور اسبق ترکیه تورگورت اوزال نیز کرد ترکیه بوده است.

گفتنی ست یکی از نمایندگان کرد مجلس ترکیه – صباحت تونجل – پیش از نمایندگی، به جرم سخنرانی در دفاع از پ.ک.ک و به خطر انداختن تمامیت ارضی ترکیه به زندان انداخته شده بود، وی از زندان داوطلب نمایندگی شد، رأی آورد، از زندان بیرون آمد و مصونیت نمایندگی هم کسب کرد!

از سوی دیگر خانم آیسل توغلوک، نماینده کرد پارلمان ترکیه در میتینگی در ترکیه گفت : کردها می توانند درخواست جدائی را از ترکیه بدهند!

این سخنان اگر در کشور دیگری و توسط یک نماینده دیگر ایراد می شد، به نظرتان دولت آن کشور چه برخوردی با شخص سخنران می کرد؟

پی نوشت – یکی از هم اتاقی هایم، کرد است و بحث های جالبی دارد. ضمن آنکه بر حق کردها تأکید می کند مخالف اقدام مسلحانه است. وقتی از او می پرسم خود را یک شهروند کرد ترکیه می داند و می شناساند. او می گوید: کسی بخاطر آنکه من کرد هستم مرا در دانشگاه و جاهای دیگر از خودش جدا نمی داند. مگر آنکه من خودم را از آنها جدا بدانم. ضمن آنکه اقدامات پ.ک.ک بیش از همه به ضرر کردهاست.

او اعتقاد دارد 90 درصد کردها اعتقادی شبیه من دارند، اما صدای توپ و تانک همیشه از صدای انسانها بلندتر است، بخاطر همین هم همیشه صدای پ.ک.ک بهتر شنیده می شود، مخصوصا برای اتحادیه اروپا و آمریکا که از پ.ک.ک به عنوان اهرم فشار بر علیه ترکیه استفاده می کند


0 کامنت: