جدال لفظی نخست وزیر ترکیه با وزیرخارجه ارمنستان: در قره باغ معلوم شد کشتار نژادی را چه کسی انجام می دهد!

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی در مونیخ به عنوان مهمان افتخاری سخنرانی داشت. در این کنفرانس که در آن وزرای امور خارجه و دفاع 47 کشور حضور داشتند بین اردوغان و اوسکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان یک جدال لفظی در گرفت.

وارتان اوسکانیان در این کنفرانس با گفتن این سخنان که: «شما گفته بودید در آینده احتمال گفتگو وجود دارد» از اردوغان پرسید: «چرا مخالف رابطه بین ارمنستان و ترکیه هستید، درحالی که ما هیچ پیش شرطی برای گفت و گو نداریم؟»

اردوغان واکنش تندی به این پرسش نشان داد و گفت: « قرارداد مینسک درباره قره باغ کوهستانی هنوز هم از سوی شما اجرا نشده است. دنیا ارمنستان را بعنوان یک اشغالگر می شناسد. قره باغ را ترک کنید و بگذارید دهها هزار آذری آواره شده به آنجا برگردند. آذری ها هم نژادان ما هستند. چرا به این مسأله عمل نمی کنید؟ اینکه چه کسی چه گونه جائی را اشغال کرده است و اینکه چه کسی دست به کشتار نژادی زده است در حوادث قره باغ آشکار شده است.

شما چگونه صحبت از کشتار ارمنی ها و مسیحیان می کنید؟ براساس چه مدرکی به این اقدام زشت دست می زنید؟ در این زمینه چه مدرکی در دستتان دارید؟ برای مطالعه این موضوع به صورت رسمی دعوتنامه داده ام که بیایید و تحقیق کنید، آرشیوهایمان را هم باز کرده ایم. اگر ارمنستان هم در این زمینه حرفی دارد آرشیوهایش را مرتب کند و در دید عموم بگذارد تا باستان شناسان، مورخان، اهالی سیاست و حقوقدانان در این زمینه مطالعه کنند و نتیجه را اعلام کنند.»

اردوغان ادامه داد: «در فرهنگ ما قتل عام نژادی جائی ندارد. برای هرگونه بحثی در این زمینه حاضریم. از ارمنستان هم دعوت می کنم برای بحث حاضر باشد. اینکه با لابی گری مجالس دنیا را به محکومیت در این زمینه وا می دارید کار درستی نیست. ما برای پاسخ دادن در زمینه تاریخمان حاضریم.»

نخست وزیر ترکیه همچنین اضافه کرد: « بین ارمنستان و ترکیه ارتباط هوایی وجود نداشت، با آمدن من درها باز شد و هم اکنون حمل و نقل کارگو از ارمنستان به ترکیه انجام می شود. کلیسای جزیره آک دامار را که متعلق به ارمنی هاست به عنوان یک پیام مرمت کردیم و در خدمت هموطنان ارمنی مان گذاشتیم.

در کشور من بیش از 40 هزار ارمنستانی وجود دارد. چرا این ارمنی ها از کشورتان فرار می کنند و به ترکیه می آیند؟ ما مشکلی با هموطنان ارمنی خودمان نداریم. اما ارمنی های ارمنستان و بسیاری از کشورهای دیگر چرا به ترکیه فرار می کنند، این را باید خودتان حل کنید»

منابع: توران ییلماز – روزنامه حریت و سایتهای خبری ترکیه

10/02/2008

پی نوشت – ارمنستان با چهار کشور گرجستان، ترکیه، ایران و آذربایجان همسایه است و به دریای آزاد راه ندارد. این کشور با جمهوری آذربایجان به دلیل اشغال قره باغ در حالت آتش بس (نه جنگ و نه صلح) به سر می برد. وضعیت اقتصادی ضعیف گرجستان نیز باعث شده است این کشور به دنبال ارتباط با دیگر کشورهای همسایه باشد. ترکیه هم به دلیل اشغال قره باغ از سوی ارمنستان، با آن کشور رابطه ندارد و این کشور در بین همسایگان، تنها با ایران مناسبات حسنه دارد.

کپی رایت را رعایت کنیم


1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

هرگز قتل عام ترکهای آذربایجان رو به دست نیروهای ارمنی در روستای خوجالی فراموش نمی کنیم.