با دستگیری یک روزنامه نگار معتبر اوضاع سیاسی ترکیه بهم خورد!

ایلحان سلجوق از نویسندگان صاحبنام ترکیه به همراه چند نفر از شخصیتهای برجسته سیاسی این کشور از جمله رهبر حزب کارگر – دوغو پرینچک – ، کمال علمدار اوغلو رئیس سابق دانشگاه استانبول، فرید ایلسور مدیر شبکه تلویزیونی اولوسال و سرحات بوللوک دبیر تحریریه آیدینلیک دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

سلجوق از نویسندگان برجسته ترکیه، صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه پرتیراژ جمهوریت است. وی تا کنون بارها طعم زندان را چشیده است و یکی از پیران سیاست ترکیه به شمار می رود. روزنامه جمهوریت اصلی ترین روزنامه مخالف دولت اردوغان و وابسته به حزب جمهوریخواه خلق به رهبری دنیز بایکال می باشد.

این حزب اصلی ترین مخالف سیاستهای اردوغان در ترکیه است و به برپایی تجمعات میلیونی در مزار آتاترک مشهور است.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه، با دستگیری روزنامه نگار باسابقه ترکیه اوضاع استانبول به هم خورد. هزاران نفر از مردم استانبول به خیابانها ریختند و به نفع ایلحان سلجوق تظاهرات کردند. حزب جمهوریخواه خلق و روزنامه جمهوریت دولت اردوغان را به گام برداشتن برای ایجاد یک کشور یا سیستم اسلامی متهم می کردند.روزنامه جمهوریت همچنین حزب عدالت و توسعه را به زیرپا گذاشتن آرمانهای جمهوری لائیک ترکیه متهم می کرد. حزب جمهوریخواه خلق حزبی است که توسط آتاترک بنیان نهاده شد .

ایلحان سلجوق در زمره دستگیرشدگانی است که دولت اردوغان از آن به عنوان عملیات دستهای تمیز یاد کرده است و دستگیرشدگان به عنوان متهمان گروه براندازی ارگنه کن یاد می شوند که قصد براندازی داشته اند.

عکسها از روزنامه ملیت ترکیه

2 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام به نظر من مردم از اول اشتباه کردن به این حزب رای دادند بهترین انتخواب حرکت ملی بود
به قول دنیز بایکال اردوغان در حال ساخت دولت عمیق خودشه ...
این در حالی که هر روز ادعا میکنه که داره با دولت پشت پرده می جنگه جالبه با وجود این ادعا هر قلطی دلش می خواد می کنه این حزب با اشتباه تاریخی خودش مبنی بر عدم شرک در برندازی صدام سرنوشت میلیونها تورکمن عراقی رو در حاله از ابهام قرار داده این در حالی بود که مردم تورکمن در شمال عراق هر لحظه در خطر نسل کشی بسر می برند ....اون هم از بازگشایی کلیساهای ارمنه در تورکیه؟؟؟چه مسلمانی.....
باید دید با پیشنهاد امریکا مبنی بر
استقرار سپر دفاع موشکی در تورکیه در قبال نابودی پ کا کا چیکار میکنه ....
ممکنه عده ای متذکر بشن که طرح سپر موشکی
در تضاد با منافع ایران هست ولی ایا
همین رهبران ایران از حق میلیونها اذری در وطنشون نگذشتند و بزرگترین شریک تجاری و نظامی ارمنستان نشدند ایا ارمنستان بزرگترین خطر برای موجودیت ترکیه نیست ایا؟؟؟؟؟
من فکر می کنم این حزب با کودتای اداری مواجه بشه و به زودی محبوبیتش رو از دست بده

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست عزیز من مخالف استقرار طرح سپر موشکی آمریکا علیه ایران در ترکیه هستم. این را هم بدان که آمریکا هیچگاه بخاطر دموکراسی به یک کشور حمله نمی کند. دموکراسی آمریکا فریبی بیش نیست.
در ترکیه آمریکا از حق محجبه ها دفاع می کند تا دولت را تحت فشار بگذارد و در ایران هم از حق غیرمحجبه ها!
به نظر شما آیا آمریکا واقعا دلش برای مردم ایران سوخته یا اینکه می خواهد جمهوری اسلامی یعنی حکومتی را که قبول ندارد تحت فشار بگذارد؟ من که فکر می کنم دومی درست تر است