درسی از فوتبال ترک ها به استقلال،پرسپولیس و فوتبال ایران

تیم فنرباغچه از مطرحترین تیمهای ترکیه است که در سطح اروپا نتایج بسیار شگفت انگیزی گرفته است. موفقیت این تیم می تواند برای تیمهای وطنی درسهای بسیاری داشته باشد.
فنرباغچه که دیشب تیم معروف چلسی را با نتیجه درخشان 2 بر 1 شکست داد دارای یک هیأت عمومی بزرگ می باشد که رئیس آن باشگاه را تعیین می کند. یعنی رئیس باشگاه از سوی هیأت عمومی (و نه دولت) تعیین می شود.
این تیم دارای کانال تلویزیونی خاص خود است. حق پخش زنده مسابقات را دریافت می کند و در کل ترکیه دارای فروشگاههای محصولات مختص این باشگاه است.
اصلی ترین درآمد این باشگاه نه از طریق بلیت فروشی و نه از طریق حق پخش مسابقات بلکه از راه فروش البسه و محصولات ویژه در فروشگاههای اختصاصی آن تیم به دست می آید.
فنرباغچه تنها در زمینه فوتبال فعالیت نمی کند بلکه در بسکتبال و والیبال و رشته های دیگر هم تیمهای مردان و زنان دارد.
موفقیت خیره کننده این تیم می تواند درسهای زیادی برای باشگاههای پرطرفدار استقلال و پرسپولیس داشته باشد.
ضمن آنکه در ترکیه فوتبال دو قطبی نیست. در کنار فنرباغچه، تیمهای گالاتاسرای، بشیکتاش، ترابوزان اسپور و آنکارا گوجو نیز طرفداران بسیار متعصبی دارند. تماشاگران هوادار تیم فنرباغچه تا آخرین دقایق بازی از تشویق تیمشان دست نمی کشند.
هرکدام از تیمهای ترکیه برای خود مارش و سرود ویژه دارند. در زیر سرود تیمهای فنرباغچه و گالاتاسرای تقدیم می شود:
(موسیقی سرشار از هیجان سرودهای ویژه تیمهای ترکیه را با موسیقی غمبار ایران مقایسه کنید، ضمن آنکه چیزی به نام سرود رسمی پرسپولیس یا استقلال اصلا وجود خارجی ندارد!)



1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام.
در صورت امکان متن مارشهای گالاتا,فنرو بشیکتاش را برای من ایمیل بفرمایید.ممنون میشوم.
afs502@yahoo.com