ایران و ترکیه سقف تجارت را به 20 میلیارد دلار در سال می رسانند!

کرشاد توزمن وزیر بازرگانی خارجی ترکیه که با همراهی یک هیأت عظیم اقتصادی 120 نفره به تهران سفر کرده است با منوچهر متکی دیدار و گفتگو کرد.

توزمن بعد از دیدار یک ساعته با متکی روابط دو کشور را در همه زمینه ها رو به گسترش خواند. وزیر بازرگانیی خارجی ترکیه با اشاره به اینکه حجم تجارت بین دو کشور در سال 2002 دو میلیارد دلار بوده است گفت این رقم در سال 2007 به 8 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود صادرات ترکیه به ایران نیز تا پایان امسال از 1.4 میلیارد دلار به 2.5 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، کرشاد توزمن هدف ترکیه را رسیدن به سقف تجارت 20 میلیارد دلاری تا سال 2011 خواند و گفت : تلاش می کنیم حجم صادرات ترکیه را از این رقم حداقل به 7 میلیارد دلار برسانیم. در این راه تلاش می کنیم راههای هوایی، ریلی و زمینی را بهبود بخشیم و راه کاپی کوی به مرز رازی را نیز بازسازی کنیم.

توزمن همچنین خبر ازاخذ مجوز افتتاح اولین بانک خصوصی خارجی در ایران توسط ترکیه خبر داد.

گفتنی ست گشایش شعبه ایرانی بانکهای ترکیه می تواند راهی برای خروج از بن بست مالی توسط ایران باشد و آمریکا بارها مخالفت خود را با این اقدام ترکیه اعلام کرده است.

هم اکنون تراز روابط تجاری بین ایران و ترکیه کاملا به نفع ایران است و ترکیه می تواند یکی از کشورهایی باشد که با درایت مقامات ایرانی جلوی تحریم ایران را بگیرد. به همین خاطر هم می توان از ترکیه به عنوان شریک تجاری مطمئن ایران و یک متحد استراتژیک برای ایران نام برد.

هرچند مشکلات پیش آمده بر سر راه حضور شرکتهای ترکیه ای در ایران تا حدی باعث بدبینی نسبت به سرمایه گذاری ترکها در ایران شده است اما می توان این معضل را نیز با توجه به منافع حاصل از سرمایه گذاری ترکها حل نمود.

0 کامنت: