اظهارات رهبر کردهای ترکیه: بطور شفاف می گویم، اقدامات مسلحانه پ.ک.ک به ضرر کردهاست


رئیس حزب جامعه دموکراتیک (حزب کردهای ترکیه) در پارلمان آن کشور در مصاحبه ای با سایت اینترنتی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: به طور شفاف و مشخص می گویم، اقدامات مسلحانه پ.ک.ک به زیان جامعه کردهاست و دست ارتش را بازتر می کند. در حالی که حتی ارتش ترکیه هم به دنبال پیداکردن راه چاره است. بخاطر آنکه [ما] یک راهکار مناسب نیافته ایم و بخاطر آنکه یک راهکار صلح آمیز پیش روی آنها نگذاشته ایم نتوانسته ایم به طور مؤثر نقش ایفا کنیم. اگر بخواهیم در این راه مصر باشیم از مردممان به طور کامل جدا خواهیم شد!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، رهبر فراکسیون کردها در پارلمان ترکیه که هفته قبل با جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و مسئولان منطقه خودمختار شمال عراق دیدار و گفتگو کرده بود در مصاحبه اش با اشاره به حل شدن مشکل در زمان انتخاب عبدالله گل به ریاست جمهوری افزود: " اما بعدها این امیدمان نیز به یأس تبدیل شد. حزب عدالت و توسعه به مشکل کردستان به عنوان یک مشکل کشوری نگاه می کند نه به عنوان یک مشکل کردها و در این زمینه حزب حاکم دست به تقیه می زند."

رهبر فراکسیون کردها ضمن تدکید بر اینکه پ.ک.ک را به عنوان یک حقیقت در کردها قبول دارند ادامه داد: " اگر در راه صلح گام برداشته شود ما حتی حاضریم بر علیه پ.ک.ک نیز باشیم. کردها به حزب عدالت و توسعه اعتماد کردند و رأی دادند در حالی که اکنون پشیمان هستند."

حزب جامعه دموکراتیک حزبی کردی است که 23 نماینده در مجلس ملی ترکیه دارد. علاوه بر این چندین نماینده کرد نیز از سوی احزاب دیگر ترکیه در مجلس آن کشور حضور دارند.

این حزب که با تبلیغات نژادی خاصی در انتخابات مجلس شرکت کرده بود در مناطق کردنشین ترکیه شکست سختی از حزب عدالت و توسعه خورد به نحوی که بسیاری از مردم کرد در آن انتخابات می گفتند این حزب نماینده کردها نیست.

حزب جامعه دموکراتیک تا کنون حزب پ.ک.ک را که برای جدایی بخشی از خاک ترکیه تلاش می کند به عنوان تروریست نشناخته است و بسیاری از نمایندگان این حزب در مجلس ترکیه نیز اقوام و خویشاوندانی دارند که در پ.ک.ک عضویت دارند.

این حزب به هنگام انتخابات اکثرا روی شعارهای قومی تکیه می کند تا آرای لازم را در منطقه جنوب شرق ترکیه به دست بیاورد. اما در انتخابات دوره گذشته با رویگردانی مردم از این حزب مشخص شد که مردم به دنبال راهکار صلح آمیز برای حل معضل کردها در ترکیه هستند.

0 کامنت: