نگاهی به خبر دروغ خبرگزاری فارس در مورد ترکیه

خبرگزاری فارس در خبری کاملا مبتدیانه که اصول خبری در آن رعایت نشده است به موضوع ممنوعیت دوباره رعایت حجاب در دانشگاههای ترکیه واکنش نشان داد!

تیتر خبر خبرگزاری فارس چنین است: "حجاب برای همیشه در ترکیه ممنوع شد"

با این تیتر، اکثر مخاطبان ایرانی که متأسفانه شناخت صحیحی از ترکیه و جامعه آن ندارند بی اختیار ذهنشان معطوف این خواهد شد که از این به بعد دولت این کشور همه زنان ترکیه را به بی حجاب شدن مجبور خواهد کرد.

القاء خبرهای دروغ و پراکندن آن در جامعه در واقع امری قدیمی در بین نهادهای خبری است. اما واقعیت آنست که آنچه که در ترکیه ممنوع است رعایت حجاب در دانشگاهها و مراکز دولتی می باشد.

موضوع از این قرار است: پارلمان ترکیه طی طرحی خواستار بازنگری در قانون اساسی و درج آزادی رعایت حجاب اسلامی در دانشگاهها می شود. از آنجا که حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد این طرح رأی می آورد و رعایت حجاب در دانشگاهها از سوی دانشجویان دختر آزاد اعلام می شود.

با شکایت حزب جمهوریخواه خلق، این طرح به دادگاه قانون اساسی می رود و دادگاه قانون اساسی نیز آنرا ملغی اعلام می کند.

اما آیا با الغای این طرح "حجاب برای همیشه در ترکیه ممنوع شده است"؟!

اگر سفری به ترکیه داشته باشید خواهید دید که اکثریت مردم ترکیه در کوچه ها، خیابانها، مجامع و انجمنها با حجاب اسلامی هستند و دولت نیز مانند دوره رضاشاه چادر و حجاب را به زور از سر دختران و زنان باز نمی کند!

طی آمارگیری ای که چند وقت پیش انجام شد بیش از 60 درصد زنان ترک حجاب را به طور کامل (و نه نیم بند) رعایت می کنند. و این یعنی اینکه حجاب هیچگاه در ترکیه ممنوع نخواهد شد! لفظ "در ترکیه" و تأکید بر واژه "همیشه" در تیتر خبر یعنی اینکه از این به بعد همه زنان در همه جای ترکیه با حجاب خداحافظی خواهند کرد!

خدمت خبرنگاران متعهد و خوب فارس عرض کنم که زنان و دختران رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیران و بسیاری از نمایندگان ترکیه محجبه هستند. حجاب تا دل کاخ ریاست جمهوری ترکیه نیز که از ارکان جمهوریت این کشور می باشد راه یافته است و خانم خیرالنسأ گل، همسر رئیس جمهور ترکیه در همه زمان حضورش و پذیرایی از مهمانان خارجی حجاب کامل اسلامی را در کاخ چانکایا رعایت می کند.

ضمن آنکه در بسیاری از دانشگاهها نیز دختران ترکیه ای آزادانه در محوطه های آموزشی قدم می زنند و برای این ممنوعیت قانونی چندان سختگیری نمی شود.

این تحریف خبر برازنده یک خبرگزاری - که در نبود خبرگزاری های مستقل عنوان حرفه ای ترین خبرگزاری ایران را به یدک می کشد- نیست.


پی نوشت ها:

- لینک خبر خبرگزاری فارس: "حجاب برای همیشه در ترکیه ممنوع شد"

- شخصا موافق آزادی انتخاب پوشش هستم

- قبل از اینکه به ترکیه بیایم تحت تأثیر اخبار رسانه ها فکر می کردم در ترکیه حجاب کلا ممنوع است در حالی که وقتی آمدم ترکیه دیدگاهم کاملا عوض شد. اکثر زنان ترکیه سخت پایبند رعایت حجاب هستند. تعداد مساجد در این کشور و تعداد نمازگزاران آن از ایران هم بیشتر است. در حالی که در ایران سیستم حکومتی "جمهوری اسلامی" است و در ترکیه "رژیم لائیک"حاکم است!

- بحث های کاربران سایت بالاترین در مورد لینک خبرگزاری فارس هم بسیار جالب است!

- عکسها از روزنامه حریت و منابع اینترنتی دیگر انتخاب شده اند














3 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

ellate tedade bishtare namazkhoon ha daghighan hamine ke hokoomat laeeke va kesi hes nemikone baraye ria ya post o magham bayad motedayen bashe va eteghadate khodesho dare , nemooneye jomhoorie eslami daghighan tekrare ghoroone vosta dar europa ast ke mardom pas az an doran dast az din o dindari keshidand , hamin chizi ke dar iran ba hokoomate eslami mibinid, din vaghti vasileye ghodrat shavad ensane ba sharaf az an doori mikonad vali dini ke dar del bashad ensanha ra jazb mikonad, albate khoshhalam ke akhoondha in chiz ha ro nemifahman chon be shakhse az in ke mardome iran az tamame mardome mantaghe az din doortar shode and khoshhalam

ناشناس می‌گوید:

سلام.یک سوال داشتم .قضات دادگاه قانون اساسی ترکیه چگونه منصوب میشوند؟با تشکر

ناشناس می‌گوید:

قضات قانون اساسی 11 تن هستند که از معتقدان به لائیک و اتاتورک انتخاب می شوند که رئیس جمهور انان را انتخاب و منصوب می نماید و اکثر قضات فعلی منصوبین سزر رئیس جمهور لائیک قبل هستند که تا از کار افتادگی به کار خود ادامه خواهند داد و بازنشستگی در کار نیست و احتمالا قانونی را خواهند اورد که اینان بازنشسته شوند تا این دادگاه از شر لائیک ها راحت شود و همانطود که گردانندگان این سایت از وقایع ترکیه مطلع می باشند لائیک و در کل بی دینی درصد خیلی پایینی از جامعه را تشکیل می دهد اما به نام تمام مردم ترکیه تمام می کنند که خواهان لائیک و... هستند که انشاالله شر این افراد از سر مردم ترکیه به زودی کم خواهد شد و شاهد چنین سایت های بی محتوای در ترکیه که از طرف خواص (ایدین دوغان) اداره میشود و در جهت به فساد کشاندن مردم تاسیس شده تا هدایت انان همانطور که نشریات این گروه تنها مظهر فساد است تا خبر و اطلاع رسانی . دروغ وشایعات و سکس و چرندیات مایه اصلی رسانه های خبری این گروه است که اکثر مردم ترکیه از اینان بی زار هستند و خود نیز به خوبی می دانند .