بزرگترین مجسمه در ترکیه

بزرگترین مجسمه ترکیه با ارتفاع 30 متر و عرض قاعده 9 متر در شش کیلومتری شهر پولاتلی در جاده اسکی شهیر به آنکارا نصب می شود.

به گزارش ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، نام این مجسمه "یادبود سرباز" نام دارد و در کنار آن یک سالن بزرگ چهارصد نفره، کتابخانه، کتابفروشی، سالنهای سینما، گالری، تراس و موزه پانورامیک میدان جنگ ساکاریا احداث می شود.

این مجسمه یادمان شهدای جنگ ساکاریا است و قرار است فردا از آن پرده برداری شود.

جنگ ساکاریا در 23 آگوست 1921 در منطقه ای به نام ساکاریا بین نیروهای مردمی و ارتش ترکیه با نیروهای اشغالگر یونان آغاز شد. جنگ در منطقه ای به وسعت 100 کیلومتر انجام شد و در 22 شبانه روز جنگ بین دو طرف 5 هزار و 713 نفر از سربازان ترکیه شهید و 18 هزار و 480 نفر نیز زخمی شدند. یونانیهای شکست خورده در اثر این جنگ مجبور به عقب نشینی شدند.

بعد از فروپاشی عثمانی، بسیاری از نیروهای خارجی چشم به خاک ترکیه دوخته بودند. نیروهای فاتح جنگ جهانی اول نیز یونان را تسلیح کرده و آنها را به حمله به خاک کنونی ترکها تشویق کرده بودند. با ظهور مصطفی کمال موسوم به آتاترک و فرماندهی نبردها توسط وی، ترکها توانستند بخش اعظم خاک خود را دوباره متصرف شوند. آتاترک میدان نبرد ساکاریا را "دریای خون" نامیده است.

تعداد نیروهای ترکیه در آن نبرد 75 هزار نفر و تعداد نیروهای اشغالگر یونانی نیز 77 هزار نفر اعلام شده است. فرماندهی نیروهای ترکیه را مصطفی کمال آتاترک به عهده داشته و فرماندهی نیروهای یونانی نیز بر عهده ژنرال پاپولاس بوده است.







0 کامنت: