به بهانه اعدام یعقوب مهرنهاد- وبلاگ نویس بلوچ: اعدام یک فعال مدنی راه حل نبود آقایان!

یعقوب مهرنهاد به جرم ارتباط با گروههای تروریستی (به طور خاص گروه ریگی) در سکوت خبری اعدام شد و بعد از اعدام وی بود که رسانه ها از آن آگاهی یافتند.

وی دبیر یک نهاد مدنی مجوزدار(انجمن جوانان صدای عدالت) بوده است، و پیش از این نیز مطالبش را در وبلاگش می نگاشت. سخنان مهرنهاد نه برهم زننده امنیت ملی بود، نه بوی تجزیه طلبی می داد. آنچه که از سخنان مهرنهاد استنباط می شد نوعی خیرخواهی مستتر در قالب انتقاد بود. آیا یک مطلب تهدید کننده امنیت ملی در مطالب وی و در سخنرانیهایش به چشم می خورد؟

در روزگاری که ریگی ها سلاح برمی دارند و به کشتن سربازان و نیروهای سپاه برمی خیزند، خبر اعدام مرحوم یعقوب مهرنهاد (در حالی که دادگاهی شدن وی نیز هیچگاه از طریق رسانه های ایرانی اعلام نشد) بدترین خبر برای حفظ تمامیت ارضی ایران است.

این اعدام باعث می شود تا امثال ریگی بگویند جمهوری اسلامی تمام راههای مسالمت آمیز را بسته است و چاره ای جز دست بردن به سلاح نمی باشد.

به نظر می رسد مسئولان باید یک فکری به حال سیستان و بلوچستان بکنند. گویا اکثر مقامات سیاسی آنجا از قوم شیعه سیستانی هستند و این مسئولان (نه مردم) نفرت عجیبی هم از بلوچها دارند. شاید اعدام یعقوب مهرنهاد هم بخاطر این کینه مسئولان زابلی از بلوچها صورت گرفته باشد. و شاید اعدام یعقوب مهرنهاد پاسخی برای گروگانگیری سربازان ایرانی توسط ریگی باشد. اما مگر ریگی چه می خواست بگوید؟ مگر نمی خواست بگوید که جمهوری اسلامی راهی برای گفتگو نگذاشته است؟ چرا مسئولان سیستان و بلوچستان بویژه بخش قضایی آن استان طوری عمل کرده است که به نظر برسد در راستای اهداف ریگی ها گام برداشته است؟ اگر واقعا مهرنهاد با تروریستها همکاری می کرده است چرا دادگاهی برای وی و به صورت علنی برگزار نشد؟
چه خوبست کواکبیان، صاحب امتیاز روزنامه مردمسالاری و نماینده کنونی مجلس که روزگاری یعقوب مهرنهاد نماینده آن در زاهدان بود در این زمینه از مسئولان قوه قضائیه پاسخ بخواهد. این شاید کمترین کار ممکن باشد. مهرنهاد یک فعال مدنی بود، یک اصلاح طلب بود نه یک برهم زننده امنیت ملی. تلاش وی برای بهبود و اصلاح بود نه برای تخریب و کشتن. وی می کوشید با سخنرانی هایش صدای گلوله ریگی ها را خفه کند.

مسئولان در تهران باید در برخورد با موضوعات اقلیتها هوشیارانه تر رفتار کنند و سعی در ایجاد پیوند و تقویت ایرانیت آنها داشته باشند. نه اینکه به دنبال تفرقه باشند. مهرنهاد نباید قربانی تسویه حساب با ریگی ها می شد. وی در بدترین حالت یک انسان بود، یک ایرانی بود، و یک جوان بود که تا دیروز در بینمان زنده بود و نفس می کشید

تمامی مطالب مرتبط با اعدام یعقوب مهرنهاد- بالاترین

وبلاگ مرحوم یعقوب مهرنهاد

5 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

من شما رو به بازي برق دعوت مي كنم.
هر شخص باید موقعیت ۲۴ ساعته ( یک روز ) برق شهر را البته با معرفی محل اسکان خود بنویسد و اگر در کشور دیگری هست درباره آخرین قطعی برق شهرش می نویسد، کی و چگونه بوده است؟

ناشناس می‌گوید:

اول روان این جوان هموطن مظلوم شادباد
دوم از اخبار ترکیه گه زحمت میکشی ترجمه میکنی وقتی میخوانم اگر جه گاهی با حسرت وقبطه خوردن به آنهاست اما لذت میبرم.
شاد و تندرست باشی

ناشناس می‌گوید:

روز خبرنگار را به شما تبریک می گویم! امیدوارم سال بعد هر دو زنده و پاکیزه باشیم!

ناشناس می‌گوید:

جزای خائنین به مملکت چیست ؟ ترکیه با عناصر پ ک ک چگونه برخورد می کند ؟ اگر اعدام داشت صد باره اعدام می نمود همانطور که در نظرات اخبار مردم خواستار اعدام اینگونه وطن فروشان که بازیچه امریکا شده اند ار خواستارند .

ناشناس می‌گوید:

هر از چندى از بركت سايت حاتمى (وبلاگهاى بروزشده)، مطالبت را مى‌خوانم.

مروز با تعجب در وسط اخبار، نگاهم به اين يادداشت بى‌ربط با خبرها آنهم با نگاهى طرفدارانه از يك تروريست معدوم، مواجه شدم كه مطالب ديگرت را كاملاً مخدوش مى‌كرد!

خوب است اگر مطلبى مى‌نويسيد، قدرى با تحقيق بيشتر باشد و چشم بسته ديگران را متهم نكنيد، صرفاً مطالب مخالفين شما را جوگير نكند و از تروريست معدوم هم به نام مرحوم ياد نكنيد.


مرصاد سيستانى
www.sistan.info