عید فطر در ترکیه: از نماز عید تا تعطیلات در سواحل مدیترانه! (مجموعه عکس)

ترکیه کشوری سرشار از تضاد و رنگ است. از یکسو بالای 98 درصد مردم را مسلمانان تشکیل می دهند و از سویی دیگر سیل گردشگران خارجی و داخلی مایو و بی.کینی پوش است که روانه سواحل ترکیه می شوند.

امروز سه شنبه از سوی سازمان دیانت ترکیه به عنوان عید فطر (شکر بایرامی یا رمضان بایرامی در زبان ترکی) اعلام شد و در مجموع با احتساب دو روز قبل از عید، دولت ترکیه 9 روز را تعطیل اعلام کرده است.

عید فطر به همراه عید قربان اصلی ترین عید ترکیه به شمار می رود به همین دلیل این دو مناسبت بیشترین تعطیلی را در ترکیه به خود اختصاص می دهند. در حالی که سیستم دولتی و حکومتی ترکیه لائیک است، اما همین سیستم دولتی نیز به اکثریت مسلمان و اعتقادات آنها احترام می گذارد.

مردم ترکیه در اولین ساعات روز سه شنبه به مصلی ها و مساجد رفتند و نماز عید را به جای آوردند. سفرهای عید از دو روز قبل آغاز شده است و سواحل مدیترانه بیشترین درصد جذب گردشگر را به خود اختصاص داده اند.

در حالی که هوا در استانبول ابری، سرد و بارانی است سواحل مدیترانه در بخش فتحیه استان موغلا گرمای بالای 30 درجه را تجربه می کند و این هوای آفتابی باعث مناظری رنگارنگ از توریستها در ترکیه شده است.

کودکان در این روز از بزرگترها عیدی می گیرند. بازارهای لباس و آجیل و شیرینی از چند هفته قبل از عید مملو از مشتریانی است که خود را برای عید آماده می کنند.

اکثر مقامات سیاسی ترکیه از نخست وزیر اسلامگرا تا رهبران احزاب مخالف، به رسم عادت دیرین، روز اول عید را به زادگاهشان می روند. و از روز دوم به آنکارا برمی گردند.

مقامات لائیک و اسلامگرای ترکیه همگی در پیامهایی عید فطر را به مردمشان تبریک گفته اند و اکثرا بر تنوع و گوناگونی در ترکیه تأکید کرده اند.

شهرداری شهرهای بزرگی همچون استانبول و آنکارا خدمات حمل و نقل شهری را به مناسبت عیدفطر رایگان اعلام کرده اند. عوارض عبور از پلها و اتوبانهای استانبول و مجاور آن برداشته شده اند و بسیاری از زندانیان جرائم سبک به آغوش خانواده های خود برگشته اند.

حضور در آسایشگاههای سالمندان، رفتن به مزار خویشان و اقوام و دید و بازدیدهای عید در ترکیه مشابه رسم و رسوم عید در کشورمان می باشد.

عکسها همگی از خبرگزاری آناتولی می باشد







0 کامنت: