پروژه های عمرانی در ترکیه: مارمارای پروژه قرن استانبول!

کسانی که به استانبول سفر کرده اند حتما با ترافیک آن شهر و ویژگیهای آن آشنا هستند. استانبول به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود و به دلیل وجود دریای مرمره در وسط آن، این شهر عملا به دو قسمت تقسیم شده است. از هزاران سال قبل ارتباط این دو بخش به وسیله قایق و کشتی تأمین می شده است و هم اکنون نیز با وجود احداث دو پل بزرگ بین بخش آسیا و اروپا، اتوبوسهای دریایی نقش زیادی در حمل و نقل شهری مسافر و اتومبیل دارند. استانبول شهری با میراث فرهنگی بسیار غنی می باشد که سالیانه میلیونها گردشگر خارجی از آن بازدید می کنند. یک مگاشهر که با شهرکهای اقماری اش طول آن به بیش از 70 کیلومتر می رسد.
استانبول سیستم حمل و نقل بسیار متنوعی دارد. تراموای، مینی بوس، اتوبوس، تاکسی، مترو و کشتی سیستم حمل و نقل استانبول را تشکیل می دهند.
در این پست به یک پروژه مهم در زمینه حمل و نقل بار، مسافر و خودرو در استانبول می پردازیم که از جهاتی می تواند برای پایتخت آشفته بلحاظ ترافیک کشورمان یعنی تهران نیز درسهایی داشته باشد.

آغاز اجرای طرح پروژه مارمارای مربوط به سال 2004 است. هدف این پروژه 2.5 میلیارد دلاری که در سال 2011 به بهره برداری می رسد ارتباط بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول از طریق زیردریا یعنی بغاز استانبول(تنگه استانبول) می باشد. این پروژه با نظارت دولت ترکیه و به صورت تماما خصوصی ساخته می شود و سرمایه آنرا بانکهایی از کشورهای آلمان و ژاپن تأمین و تضمین کرده اند. خصوصی شدن پروژه های شهری در استانبول و ضمانت برگشت سرمایه گذاری در ترکیه باعث سرمایه گذاری عظیم کشورهای خارجی در آن کشور می باشد.

طول کلی پروژه مارمارای که بندرها، راه آهن، مترو، تراموای، جاده های اصلی و فرودگاههای استانبول را به هم پیوند می دهد 76.3 کیلومتر می باشد. راه آهن و راه شوسه اصلی آسیا به اروپا نیز عملا با پایان این پروژه به هم متصل می شود و از سوی دیگر جهانگردان نیز به سهولت می توانند از تمامی آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی استانبول دیدن کنند و مسافت بین حلقه لی از غربی ترین نقاط استانبول با شهر اقماری قبضه در شرقی ترین نقطه استانبول در 1 و نیم ساعت طی خواهد شد. ضمن آنکه طی فاصله بین اسکودار به سیرکه جی (آسیا به اروپا) نیز که پیش از این در مسیرهای دیگر به صورت دریایی انجام می شد تنها در چهاردقیقه ممکن خواهد بود

از طول 76 کیلومتری این پروژه، 63 کیلومتر آن متروی روباز می باشد. مارمارای در مجموع 13.6 کیلومتر تونل را شامل می شود که شامل 9.8 کیلومتر تونل حفری، 1.4 کیلومتر تونل زیردریا و 2.4 کیلومتر تونل روبسته زمینی را شامل می شود. این پروژه در مجموع 40 ایستگاه دارد که 3 ایستگاه آن در زیر زمین خواهد بود

پروژه مارمارای در هرساعت در یک مسیر رفت 75 هزار مسافر را جابه جا خواهد کرد. و 440 خودرو نیز از زیر دریا می توانند از بخش آسیایی به بخش اروپایی بروند

حداکثر سرعت بخش ریلی مارمارای 100 کیلومتر در ساعت و سرعت تجاری آن 45کیلومتر در ساعت است. و در هر 2 تا 10 دقیقه یک ترن در هر مسیر می تواند حرکت کند

حساس ترین بخش این پروژه کارگذاری قطعات تونلها در زیر دریای مرمره می باشد. تونلها دوقلو بوده و از سه بخش متفاوت دوطرفه برای عبور واگنهای مترو، قطار و خودرو تشکیل می شوند. این تونلها که در برابر زلزله های بسیار شدید مقاومند هرکدام دارای 15 هزارتن وزن،135 متر طول، 8.6 متر ارتفاع و 15.3 متر عرض هستند و دارای 30سانتی متر عایق خاص کائوچو، سرب و فلزات مختلف می باشند. عمیقترین نقطه ای که تونلها در آن قرار می گیرند 70 متر زیر دریا می باشد. گفتنی ست تونل مانش با 75 متر عمق در زیر دریا عمیقترین تونل زیردریایی ویژه حمل و نقل جهان می باشد

از سوی دیگر پروژه مارمارای تنها یک پروژه فنی و تکنولوژیکی مربوط به حمل و نقل نمی باشد. این پروژه با قوانین مربوط به حفظ آثار و ابنیه فرهنگی – تاریخی سازگار بوده و باستان شناسان ترکیه نیز از طریق بودجه اختصاص یافته برای حفاری ها در چارچوب این پروژه توانسته اند از سال 2004 تا کنون حفاریهای باستانشناسی انجام دهند. به طوری که در یکی از این حفریات باستان شناسی طی چندروز گذشته کشف چهار جسد، سفالینه ها و اشیای باستانی مربوط به 8500 سال قبل تاریخ استانبول را تغییر داده اند

پروژه مارمارای اهداف تجاری چندجانبه ای نیز دارد. فروشگاههای بزرگ، تالارها، موزه ها و مراکز تفریحی بیشمار استانبول در این پروژه به هم متصل خواهند شد. ضمن آنکه در این پروژه ایجاد چند موزه نیز پیش بینی شده است

مهمترین علت موفقیت استانبول - که پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2010 می باشد- در زمینه اجرای پروژه های عظیم فنی، تجاری و تفریحی؛اعتماد سرمایه گذاران در زمینه بازگشت سرمایه و نیز خصوصی سازی صحیح می باشد. به این ترتیب سرمایه گذاران برای بازگشت سرمایه در حد امکان پروژه را در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت به مرحله اجرا در می آورند

از این به بعد درباره برخی پروژه های عمرانی در ترکیه در این وبلاگ خواهید خواند

از وبسایت پروژه مارمارای به زبان ترکی می توانید اطلاعات کسب نمایید

کپی رایت را رعایت کنیم







3 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

man 1 hafteye pish az istanul amadam va be nazaram tehran besiar ghashang tar az istanbul ast.bi nazmi va kasifi kamelan dar istanbul moshakhas ast

مترجم می‌گوید:

اگر منظورتان از استانبول میدان تقسیم و مناطق شبیه اون باشه قبول دارم.
اما مناطق بسیار خوش آب و هوای و زیبای استانبول هم هست که فوق العاده شیک است و من در تهران ندیدم چنین جاهایی رو
در مورد بی نظمی استانبول هم حق داری دوست من
هرچند باز هم ترافیکش نسبت به تهران بسیار روانتر است

ناشناس می‌گوید:

fekr mikonam hakh ba shomast.khiabanhay mesle levent va baghdad ziba hastand.agar emkan dashte bashe lotfan az porojeye dubai tower ham matlabi benevisid.