اسکناسهای ترکیه تغییر می کنند

ترکیه که در سال 2005 در یک اقدام منطقی 6 صفر از واحد پولی اش – لیره- را حذف کرده بود و به صورت موقت واحد پولی اش را با نام لیره ترک جدید (ینی ترک لیراسی) نامگذار کرده بود از سال 2009 عنوان "جدید" را حذف کرده و دوباره عنوان "لیره ترک" را برای واحد پولی اش به کار خواهد گرفت.

به همین منظور کلیه مسکوکات و اسکناسهای ترکیه دوباره طراحی شده اند.

مهمترین تفاوت اسکناسهای جدید با قدیم استفاده از عکس شخصیتهای معاصر غیرسیاسی ترکیه در پشت اسکناس می باشد.

اسکناسهای جدید اندازه های متفاوتی دارند و در قسمت روی تمامی اسکناسها عکس آتاترک مؤسس جمهوری نوین ترکیه به چشم می خورد.

در پشت اسکناسهای جدید 5 لیره ای عکس آیدین ساییلی اولین فارغ التحصیل دکترای تاریخ علم دانشگاه هاروارد و دنیا متولد 1913، 10 لیره ای عکس جاهد عارف از ریاضیدانان بزرگ جهان و ترکیه و دارای تئوریهای مشهور ریاضی متولد 1910، 20 لیره ای معمار کمال الدین از معماران مشهور اواخر عثمانی و اوایل جمهوریت متولد 1870، 50 لیره ای فاطمه عالیه از اولین رمان نویسان زن ترکیه و اولین فلسفه دان زن ترکیه متولد سال 1862، 100 لیره ای بخاری زاده مصطفی افندی مشهور به عطری متولد 1640 و مؤسس موسیقی کلاسیک ترک، 200 لیره ای یونس امره از مشهورترین شاعران کلاسیک ترک متولد سال 1238 میلادی به چاپ رسیده است.

ضمن آنکه برای اولین بار اسکناس 200 لیره ای وارد چرخه پولی ترکیه خواهد شد که در نوع خودش عجیب و جالب توجه است. چرا که 200 لیره تقریبا معادل 155 دلار آمریکا می باشد و رقم بسیار درشتی به حساب می آید.

برخی از آگاهان اقتصادی در ترکیه اعتقاد دارند این امر باعث تورم خواهد شد و بسیاری از فروشندگان و فعالان تجاری خرده پا نیز می گویند نیازی به چاپ این اسکناس وجود نداشت چرا که برای خرد کردن آن با مشکل مواجه خواهند شد.

در چاپ اسکناسهای جدید موارد امنیتی بیشتری برای جلوگیری از جعل اسکناسها به کار رفته است.

رجب طیب اردوغان در سخنانی در مراسم معرفی اسکناسهای جدید ضمن تأکید برآنکه به قدرت واحد پولی ترکیه افتخار می کند افزود: اسکناسهای چاپ قدیم با عنوان پولی "ینی تورک لیراسی" (لیره جدید ترک) تاپایان سال 2009 در کنار لیره های جدید قابل استفاده خواهد بود و از ابتدای سال 2010، اسکناسهای جدید به طور کامل جای اسکناسهای قدیمی را خواهند گرفت.

به این ترتیب سکه یک قروش ترک پایین ترین و 200 لیره ترک بالاترین ارزش پولی این کشور را خواهد داشت.

تقسیمات پولی ترکیه عبارتند از: 1، 5، 10، 25 و 50 قروش و 1 لیره (به صورت سکه) و 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیره (به صورت اسکناس). هر 100 قروش هم معادل یک لیره می باشد.

در مراسم پرده برداری و معرفی اسکناسهای جدید رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه کلکسیون اسکناسهای جدید را می خواست به یادگار بردارد که رئیس بانک مرکزی این امر را خلاف ترتیبات بانکی دانسته و مانع این کار شد!

یک بحث مرتبط: تابحال در هیچ یک از لیره های ترکیه که استفاده کرده ام نوشته، شعر یا دستنوشته ندیده ام. اکثرا هم اسکناسهایشان را تمیز نگه می دارند و تابحال یادم نمی آید اسکناس چسب خورده دیده باشم. کلا به پرچم و پولشان احترام می گذارند.

جهت دیدن نمونه های کامل سکه ها و اسکناسهای جدید به سایت بانک مرکزی ترکیه بروید و روی اسکناسها کلیک کنید




4 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

من از خوانندگان قدیمی اینجا هستم و ممنونم از مطالب خوبت خیلی لذت می برم. فقط خواستم بگم که فکر کنم یک صفر رو جا انداختی هر ۱۰۰ قروش معادل ۱ لیره هست نه هر ۱۰ تا
باز هم ممنون من از طریق فید دنبال می کنم اینجا رو

ناشناس می‌گوید:

مرسی صالح جان
اصلاح کردم
با تشکر - ترجمه اخبار ترکیه

ناشناس می‌گوید:

من همیشه هوای چک پول های 50 هزار تومنی ام(50$) را دارم. تا نخورده و تمیز. ولی صدتومنی(0.1$) هایم را نه.

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دکتر فاوست جان کامنت فوق العاده ای بود! مرسی
لیاقت جایزه نوبل رو داشت
بله شاید بخاطر ارزش بالای اسکناسها هم باشد اما در کل فرهنگ نوشتن روی اسکناس رو ندارند.
ترجمه اخبار ترکیه