بالأخره پخش کانال کردی ترکیه آغاز شد

سرانجام بعد از مدتها انتظار، شبکه کردزبان دولتی ترکیه با نام TRT6 پخش آزمایشی خود را آغاز کرد.

افتتاح این شبکه تلویزیونی از سوی دولت ترکیه باعث کشمکش فراوان موافقان و مخالفان شده بود اما حزب حاکم عدالت و توسعه در تصمیم خود مصمم ماند و تنها 5 روز مانده به آغاز سال جدید میلادی، پخش آزمایشی شبکه تی آر تی 6 را آغاز کرد.

پخش آزمایشی کانال کردی ابتدا به لهجه کرمانجی آغاز شد و این شبکه تلویزیونی دولتی قرار است به زازا و سایر لهجه ها نیز برنامه پخش کند.

در مرحله تست کانال کردی ترانه های خوانندگان مشهوری همچون روژین و نیلوفر آکبال پخش گردید و کانال شش تی.آر.تی (شبکه کردی) امروز به مدت شش ساعت برنامه پخش کرد.

بسیاری از مردم جنوب شرق ترکیه امروز با شور و شوق برنامه های اولین کانال دولتی تلویزیونی کردی را به صورت دسته جمعی در قهوه خانه ها و منازل همدیگر به تماشا نشستند.

این شبکه همانطور که باعث شادی مردم کرد ترکیه شد مخالفانی نیز داشت. بیشترین مخالفتها را نیز نمایندگان حزب DTP (حزب جامعه دموکراتیک) انجام دادند. به عقیده کارشناسان سیاسی، این اقدام حزب حاکم باعث کاهش شدید آرای کسانی خواهد شد که به بهانه مسائل کردها در ترکیه تا کنون به جذب آرای مردم آنجا می پرداختند. برخی گروههای افراطی ترکیه نیز بخاطر بیم از به خطر افتادن تمامیت ارضی آن کشور با آغاز پخش این کانال مخالفت کرده بودند.

پخش آزمایشی کانال کردی نشان داد برنامه ریزان این شبکه بیش از آنکه به دنبال اهداف سیاسی باشند به دنبال برنامه های فرهنگی و تفریحی هستند. برنامه های اجرای زنده، موسیقی، برنامه های کودک، فیلم و سریال، برنامه های مستند و انعکاس مسائل و مشکلات مردم کرد از بخشهای مختلف و متنوع کانال کردی ترکیه است.

پخش رسمی این شبکه تلویزیونی در اولین روز سال 2009 میلادی (5 روز دیگر) با حضور نخست وزیر ترکیه در ساعت 7 عصر به وقت ترکیه (8.30 شب به وقت ایران)آغاز خواهد شد.

سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در سال 2008 گامهای زیادی به سمت تحول برداشت که از جمله آن راه اندازی سایت خبری به سی زبان از جمله فارسی، راه اندازی کانال تلویزیونی کردی و آغاز برنامه ریزی برای پخش کانالهای تلویزیونی فارسی و عربی است.

مشخصات تی آر تی کردی:

 کانال تی.آر.تی. شش، از روی ماهواره ترکست 3A پخش می شود.

فرکانس ماهواره این کانال که از ترکیه و اروپا قابل دریافت خواهد بود عبارتند از: 12هزار و685مگاهرتز

پولاریزاسیون: افقی

نسبت سمبول: 30 هزار

فرکانس کانال: FEC:5/6   

4 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام. من این اخبار را با اجازه در وبلاگم با ذکر منبع بگذارم.

ناشناس می‌گوید:

مگه توی ترکیه شبکه های استانی ندارند؟

ناشناس می‌گوید:

در جواب «مگه توی ترکیه شبکه های استانی ندارند؟»، بايد گفت امكان دارد شهروند كرد تركيه اي در يك شهر ترك نشين زندگي كند، مثل زندگي يك ترك ايراني مثلا در اهواز! وظيفه دولت ايران هم اين است كه يك شبكه تركي در سراسر ايران راه اندازي كند.

دنيز

ناشناس می‌گوید:

"در جواب «مگه توی ترکیه شبکه های استانی ندارند؟»، بايد گفت امكان دارد شهروند كرد تركيه اي در يك شهر ترك نشين زندگي كند، مثل زندگي يك ترك ايراني مثلا در اهواز! وظيفه دولت ايران هم اين است كه يك شبكه تركي در سراسر ايران راه اندازي كند."
واقعا فکر عالیه هستش. میشه زیر نویش هم گذاشت. یا اصلا همین فیلم ها و سریالها را به زبانهای دیگه ای مثل ترکی یا کردی پخش کنه. ولی من که یکبار داشتم به رادیو ترکی گوش می کردم متوجه شدم تا اونجاییکه می تونند کلمات فارسی به کار می برند. به نظر من این صدا و سیما از این کار ها نکنه بهتره.