اتفاق عجیب در بخش فارسی صدای آمریکا با موضوع مرمت مقبره کوروش

در برنامه پخش زنده میزگردی با شما صدای آمریکا برای اولین بار یک اتفاق عجیب رخ داد.

عنوان برنامه میزگردی با شمای امشب "مقبره کوروش: مرمت یا تخریب" نام داشت و به دنبال انتقادات شدید از نحوه مرمت آرامگاه کورش، حسن راهساز پرسابقه ترین مرمتگر سنگ ایران و تحصیلکرده ایتالیا که از سوی دولت جمهوری اسلامی مسئولیت مرمت آرامگاه کورش (پاسارگاد) را برعهده داشت با بخش فارسی رادیو صدای آمریکا تماس گرفت و به ارائه جواب در این زمینه پرداخت.

حسن راهساز گفت این توطئه دو نفر از خبرنگاران و یک کارگر مرمتگر پاسارگاد بود که می خواستند مرمت این بنا را تحت الشعاع قرار دهند. وی گفت مرمت آرامگاه کورش هفت سال به طول کشید درحالی که مهرنیوز اعلام کرده است مرمت این بنا در عرض یک ماه به پایان رسیده است!

وی افزود این مرمت ادامه مرمت مرحوم علی سامی در کعبه زرتشت، تخت جمشید و پاسارگاد بوده است.

وی افزود مرمت این بنا در یک شورای عالی بررسی می شود و خطای مرمت کمتر از یک میلیمتر است.

مجری برنامه از آقای راهساز دعوت کرد تا روز سه شنبه هم با بخش فارسی صدای آمریکا تماس بگیرد و به تفصیل در این زمینه بحث شود.

با توجه به آنکه تماس مقامات دولتی با صدای آمریکا از سوی مسئولان ممنوع اعلام شده است معلوم نیست آیا آقای راهساز خواهند توانست روز سه شنبه با صدای آمریکا تماس بگیرند یا نه، اما هرچه که هست نشاندهنده این است که راهساز تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

امیدوارم تماس با برنامه رادیو صدای آمریکا باعث کنار گذاشته شدن وی از پروسه مرمت آثار هخامنشی نگردد چرا که وی دارای تجربیات ارزشمندی است که در طول دهها سال آنرا قطره قطره به دست آورده است. تردیدی در این نیست که راهساز از دلسوختگان میراث فرهنگی ایران زمین است و سوابق مرمتی وی چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مؤید این موضوع است.

حسن راهساز مسئول مرمت تخت جمشید نیز به شمار می رود. اکثر توریستهایی که به صورت مداوم به تخت جمشید و پاسارگاد رفته اند قیافه نحیف و آفتاب سوخته او را به خوبی خاطر خواهند آورد.

1 کامنت:

Unknown می‌گوید:

با سلام
دوست من حتي غربي ها هم از او با عنوان Cyrus the great ياد مي كنند.نيكوست كه شما نيز كه يك ايراني هستيد اين مرد بزرگ را با پسوند بزرگ ياد كنيد.
با سپاس