معرفی خوانندگان ترکیه: اورهان داداش ترکیه کیست؟

او را بیشتر با نام اورهان آبی می شناسند. آبی یا آقا بیک در واقع در بین ترکها به برادر بزرگتر گفته می شود. شاید تنها یادگار شکوه ترانه های نسل گذشته ترکیه، خواننده ای محبوب و جنتلمن که به اخلاق نیکو نیز شهرت دارد و در ترکیه در بسیاری از کارهای خیر حضور فعال دارد. صدای گرم، گیرا و عاشق اورهان گنجه بای برای بسیاری از مردم ترکیه و دوستداران موسیقی ترک یک نوستالژی غریب است. اما اورهان آبی یا اورهان داداش ترک ها کیست؟



اورهان گنجه بای در چهارم آگوست 1944 در شهر سامسون در کناره دریای سیاه متولد شد. ترانه سرا، ترانه خوان، هنرمند و شاعر ترک و موزیسین مشهوری که هنوز هم صدای او برای بسیاری از دوستداران موسیقی ترکی خاطره انگیز است.

موسیقی را در سن شش سالگی از امین تاراکچی یک مهاجر جزیره کریمه و فارغ التجصیل کنسرواتوار روس شروع به آموختن کرد. ویولون و ماندولین را از این خواننده اپرا یاد گرفت.



در سن هفت سالگی موسیقی مردمی ترک و باغلاما را آموخت. و در سن ده سالگی اولین اثرش را با نام "قاراقاشلی اسمردی، کیم بیلیر کیمی سودی"/ "سیاه چشم و سبزه رو، کی می دونه عاشق چه کسی ست" منتشر کرد.

در سن سیزده سالگی شروع به آموختن موسیقی هنری ترک و تنبور نمود.

در دوران محصلی در سامسون، ادیرنه و استانبول در جمعیتهای موسیقی هنری به تنبور نوازی و در جمعیتهای موسیقی مردمی نیز به نواختن باغلاما پرداخت. و در استانبول مدارس موسیقی را باز کرد.

اولین اثر حرفه ایش با نام "روحومدا تیتره ین بیر آلـِوسین"/ " اخگر لرزانی هستی در روح من " را در سن اجرا کرد.

گنجه بای از سن 16 سالگی شروع به یادگیری سبکهای جاز و راک نمود و در ارکسترهای مرتبط با موسیقی غربی به نواختن تنورساکس مشغول شد. وی سپس به استانبول آمده و در اولین کنسرواتوار استانبول با نام سابق دارالألحان فعالیت خود را آغاز کرد.



سپس به سربازی رفته و در نیروی دریایی خدمت خود را به پایان رساند.

وی در سال 1966 در آزمون رادیو تی آر تی در استانبول شرکت نموده و موفق به قبولی شد. در همانسال در برنده مسابقات باغلاما نوازی ترکیه شد. وی دهسال در رادیو تی آر تی استانبول به باغلاما نوازی پرداخت. اما در سال 1967 به دلیل آنکه می خواست در سطح وسیعتری به موسیقی بپردازد استعفا داد.

در سالهای 1960 تا 1968 به همراه جمعی از باغلاما نوازان مشهور ترکیه همچون عارف ساغ و جینوچن تانری کورور موسیقی متن فیلمهای مختلفی را اجرا کرد.

در همان سالها ترانه های معروفی همچون "سوخته جان می گریم"/ آغلاریم یانا یانا، "گؤنول باغلاری"/ پیوندهای احساس، "ستاره از شب پدید می آید"/ ییلدیز آکشامدان دوغارسین، "کجایی لیلا"/نره ده سین لیلا؛ را ساخت. "عاشق نشدم سیاه چشم من"/ سومدیم کارا گؤزلوم، "سنگ صبور"/ صابئر تاشی، "دنیای بی در و پیکر"/ گوجا دؤنیا از ترانه های سروده شده توسط اورهان داداش است که توسط خواننده های مختلف اجرا شد.

اورهان آبی یا اورهان گنجه بای در سال 1968 اولین اثر مستقل خود را که تماما حاصل زحمات خود بود با نام "بی تو بهار سر نمی شود/هرآنچه بر سر می رود قابل تحمل است"/ سن سیز باهار گچمیور، باشا گلن چکیلیرمیش را وارد دنیای موسیقی نمود.

نوار 45 دقیقه ای او با نام "تسلی ای بده/چشمهای خسته"/ بیر تسلی ور؛ یورقون گؤزلر در سال 1969 آوازه وی را در تمام ترکیه پیچاند. وی با این نوار در کنار خوانندگی و نوازندگی به عنوان خواننده متن موسیقی نیز به شهرت دست یافت.



در آن سالها آثاری همچون "من با حال و روز گذشته ام خوشبختم"، مرا خوار نبین، عاشقانه جدا شویم، ترانه امید و "عاشقان خوشبخت نمی شوند" را کار کرد.

اورهان داداش یا اورهان گنجه بای تا کنون در 36 فیلم نقش اصلی را بازی کرده است. موسیقی متن نزدیک به 90 فیلم را ساخته و از نزدیک به هزار شعری که سروده است نزدیک به سیصد ترانه را خود اجرا کرده است.

نزدیک به 67 میلیون نوار ترانه اورهان گنجه بای به طور قانونی به فروش رسیده است و بیش از دو برابر آن نیز به طور غیرقانونی کپی و توزیع شده است.

اورهان گنجه بای ابتدا با عزیزه گنجه بای سولیست گروه موسیقی پروانه های سفید ازدواج کرد و بعد از جدا شدن از وی بیش از سی سال است که با همسر دومش سویم امره، زندگی می کند.

پسر وی آلتان گنجه بای نیز در کار تولید موسیقی حضور دارد.

وی در نواختن سازهای باغلاما، دیوانه، تنبور، یایلی تنبور، عود، جؤمبوش، بوزوکی، گیتار، سیتار، پیانو، کلاویه، نی و ویلون استاد است.



اورهان آبی از یادگاران نسل گذشته موسیقی ترکیه است. همانهایی که بسیاری شان اکنون در بین مردم نیستند و تنها صدایشان است که به یادگار مانده است.

اورهان گنجه بای: Orhan Gencebay

اورهان آبی/اورهان داداش: Orhan Abi




0 کامنت: