تظاهرات مردم ترکیه و ایرانیان مقیم در مقابل سفارت و کتسولگریهای ایران

همانند بسیاری از کشورها، ایرانیان ترکیه نیز از همان روز اول اعلام رسمی پیروزی احمدی نژاد، در مقابل سفارت و کنسولگریهای ایران در شهرهای ترکیه تجمعات اعتراض آمیز برپا کردند.

اولین تجمع مقابل سفارت ایران در آنکارا شکل گرفت و پس از آن سرکنسولگری ایران در استانبول نیز به طور مرتب صحنه تجمع و اعتراض ایرانیان است.

اکثر تجمع کنندگان، پناهندگان و دانشجویان ایرانی هستند که در انتخابات حضوری بسیار پررنگ داشتند و اکثرا به موسوی یا کروبی رأی داده بودند. گروههای سیاسی با ماهیت آذربایجانی نیز ایرانی تباران را به تجمع در مقابل کنسولگری ایران در استانبول تشویق می کنند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه، روز پنج شنبه اتفاق جدیدی افتاد و آن هم حمایت گروهی از مردم ترکیه از اعتراضات ایرانیان بود. گروهی از مردم ترکیه روز پنج شنبه با پلاکاردهای سبزرنگ که روی آنها نوشته شده بود "مردم ایران تنها نیستند"، "وحدت، مبارزه، پیروزی" در حمایت از معترضان به انتخابات در ایران شعار سر دادند.

هاکان گؤنش یکی از ترکهای تجمع کننده که از سوی راهپیمایان یک قطعنامه را قرائت می کرد در مصاحبه ای با آناتولی با اشاره به اینکه حکومت ایران با زور و قدرتنمایی می خواهد مردم را ساکت کند اما مردم ایران هنوز هم در خیابانها برای آزادی خود مبارزه می کنند اضافه کرد: تاریخ 23 تا 30 ژوئن در تمامی دنیا با عنوان هفته همدردی و حمایت از ایرانیان گرامی داشته می شود و در ترکیه نیز در این هفته تجمعات حمایت از ایرانیان برگزار می شود.

تنها ایرانی حاضر در این جمع که دانشجوی یکی از دانشگاههای ترکیه است گفت: مردم ایران آزادی می خواهند نه یک رژیم سرکوبگر.

تجمع کنندگان ترک بعد از قرائت بیانیه مطبوعاتی و سردادن شعارها، دیرکهای چراغهای بیرون سرکنسولگری ترکیه را با پارچه های سبزرنگ پوشاندند.











1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

salam
chetormıtoonam ba shomaertebat dashte basham
parsakiani48@yahoo.com