اسرائیل کشتی حامل کمکهای انسانی به مردم غزه را زد: 16کشته، 60 زخمی

در اثر ورود سربازان اسرائیلی به داخل کشتی حامل کمکهای بشردوستانه به غزه و شلیک به سوی افراد غیرنظامی داخل کشتی، طبق آمارهای اولیه حداقل ده نفر کشته و دهها نفر نیز زخمی شده اند.

اسرائیل ابتدا این کشتی‌ها را که در هفتاد مایلی ساحل اسرائیل قرار داشتند از دریا و هوا تحت محاصره قرار داد و سپس در ساعات اولیه بامداد چندین نظامی اسرائیلی از هلیکوپتر پایین آمده و در داخل کشتی مرمره آبی (ماوی مارمارا) متعلق به ترکیه، شروع به تیراندازی به سوی سرنشینان آن کردند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه، پیش بینی می شود این حمله باعث اوج بحران در روابط اسرائیل با ترکیه شود، بحرانی که حتی ممکن است در آینده به قطع کامل روابط دو کشور منجر شود.

چرا که سه کشتی از هفت کشتی حامل کمکهای انسانی از سوی مردم ترکیه جمع آوری شده است و اکثر سرنشینان کشتیها را نیز ترکها تشکیل می دهند. اکثریت قریب به اتفاق ترکها نیز بعد از حمله اسرائیل به غزه به شدت از اسرائیل متنفر شده اند.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تا کنون بارها و بارها شدیدترین انتقادات را از تل آویو کرده است و گفته است که ترکیه حق خود می داند در سرنوشت فلسطین و قدس حساس باشد. چرا که این سرزمین بخشی از تاریخ ترکیه را تشکیل می دهد. اشاره اردوغان به این موضوع اشاره ای به دوران حکومت عثمانی است که در آن زمان، فلسطین بخشی از خاک عثمانی را تشکیل می داد.

به دنبال وقوع این حادثه در دفتر اردوغان نخست وزیر ترکیه میز بحران تشکیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه که عازم آمریکاست در حال پیگیری موضوع است.

گابی لوی سفیر اسرائیل در آنکارا نیز به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است.

اسرائیل ادعا می کند که اعضای گروه عزالدین قسام در داخل کشتی ها حضور داشته اند.

در ساعات اولیه بامداد و به محض پخش خبر حمله اسرائیل به کشتی حامل کمکهای بشردوستانه، جمعی حدود ۳۰۰ نفر از مردم ترک به ساختمان سرکنسولگری اسرائیل در استانبول یورش برده اند و جمعیت تجمع کننده در حال افزایش است.

هم اکنون ساختمان مسکونی گابی لوی سفیر ترکیه در آنکارا توسط عده زیادی از مردم آنکارا تحت محاصره قرار گرفته است و دوربینها به طور زنده تصاویری از جمعیت خشمگین را نشان می دهد.

به گزارش شبکه خبری ان تی وی ترکیه به نقل از یک شبکه تلویزیونی خصوصی ترکیه تعداد کشته ها به 16 نفر افزایش یافته است.

شبکه های تلویزیونی ترکیه هم اکنون با قطع برنامه های عای خود به طور زنده با مقامات اسرائیل، فلسطین و ترکیه به مصاحبه می پردازند و تصاویر تجمع مردم ترکیه در مقابل سرکنسولگری و سفارت و منزل شخصی سفیر اسرائیل در ترکیه را به صورت پی در پی به نمایش می گذارند.


11 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

Israel KHoob kard. dastesh darad nakoneh. aslan bayad tamam in keshti ha ra ba toop mizad keh hame in insandoostha beh darak vasel beshavand.

ناشناس می‌گوید:

به عنوان یک ایرانی باید بگویم که اسراییل ها بسیار کار خوبی کردند اول اینکه ترکها انفدر بر رو شدهاند
که میگویند ما اجازه داریم که دخالت کنیم در امور اعراب و اسراییل چون سرزمین فلسطین قسمتی از سر زمین عبمانی بوده و متعلق بما هست
دوم اینکه ترکها دورغ میگوییند انه سلحه و لوتزم جنگی که ایران داده برای حماس تحت بوشش ترکها میخواستد از طریق ترکیه به حماس برسانند
بنابراین اسراییلی هت زرنک تر از ترکهای دزد هستنند که بتوانند سر دینا را کلاه بگدارنند

ناشناس می‌گوید:

هم غزه، هم لبنان، هم جنبش سبز ایران!

ناشناس می‌گوید:

دروغگو خودت هستی ترکها دروغگو نمی باشند تو خودت جهود و ادمشکی مثل اب خوردن برای شما ست هیچکس حق ندارد حتی یک موجود زنده را بکشد مزخرفات شما را فقط خودتان قبول دارید از همه ترکهای جهان میخواهم جواب این دریوزه را بدهند

ناشناس می‌گوید:

اینم یکی دیگه از اشتباهات اردوغان در منطقه بود که به قیمت جان چند بی گناه تمام شد، اردوغان می خواد با این کار ها نشون بده که در مطقه رول مهمی بازی میکنه تا به غربی ها به خصوص اروپا بگه ما هم هستیم؛ میانجی گری در پرونده ی ایران هم یکی دیگه از این ناکامی هاست. بعید نیست با ادامه این کارها اردوغان از حکومت کنار بره!

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست گرامی، اردوغان نقشی در این کار نداشته و بنیادی که کمکها را ارسال می کند یک بنیاد غیردولتی است. البته این دولتی و غیر دولتی زیاد برای ما ایرانیها مفهومی نداره و همیشه اشتباه می گیریم این دو مورد را.
اما اردوغان به عنوان رئیس دولت یک کشور مجبوره از اتباعش دفاع کنه. و این وظیفه ذاتی اون هست.
(گروهی که سازماندهی این کار را برعهده گرفته یک گروه ترکیه ای نزدیک به حماس است. اما این باعث نمی شه که قتل 16 انسان عادی را توجیه کنیم. ضمن آنکه حماس را مردم غزه انتخاب کرده اند و اسرائیل از زمان انتخاب حماس، نوار غزه را تحت محاصره قرار داده است.)

ناشناس می‌گوید:

دوست گرامی ضمن احترام به نظر شما باید بگویم بهتر است به حرکات سیاسی اردوغان در چند ساله اخیر توجه نمایید، توجه به اینکه دولت وی پس از ناکامی در قبال اتحادیه اروپایی روشی نظیر روش پوتین را در پیش گرفته، نزدیک شدن به جهان اسلام، ایران و خاور میانه نشان دهنده ی این موضوع است که سیاست اردوغان به این سمت پیش می رود. در عین حال می خواهد خود را در خاور میانه صاحب نفوذ بداندو نقش میانجی را بازی کند، اما باید در نظر داشت که ترکیه روسیه نیست و در اروپا فعلا شخصیتی مثل مرکل همه کاره است!(قتل انسان ها در هر صورتی محکوم است)

Mehran می‌گوید:

دولت ترکیه که نماینده دمکراتیک مردم ترکیه است به خوبی انظار مردم دنیا را به جنایات صهیونیستها باز کرده. در این کشتیها حتی چندین اسرائیلی بودند و یکی پیرمردی است که شاهد جنایات هیتلری هم بوده. این ناشناس که اینجا داد و بیداد میکنه مثل اینکه نافهم هم تشریف داره.

Mehran می‌گوید:

جمهوری اسلامی با هوچیگری و تهدید مواضع اسرائیل را در دیپلماسی دنیا محکم تر می کند. ولی مردم ترکیه و دولت اردوغان به نمایندگی در واقع رهبری یک حرکت انسان دوستانه ای را به عهده گرفته که دست اسرائیل را رو کرده. اتباع 37 کشور دست در دست به یاری فلسطین رفتند. این بی سابقه بوده. آفرین به ترکیه. ایران هم شایسته همچون رهبران سیاسی است.

Mehran می‌گوید:

این جناب ناشناس که می خواد انسان دوستها به درک واصل بشن یا انسان نیست یا طرفدار اسرائیل هست و روش نمشه آشکارا بگه.

saye می‌گوید:

ganghaye bikhodi va ahmaghane