وضعیت ترکیه: بوی جنگ به مشام می رسد

آخرین وضعیت ترکیه:
بوی جنگ به مشام می رسد
وبلاگ اوزاک یول - وضعیت کنونی ترکیه، فضای پرتنشی شده است. مردم از یک سو از شنیدن خبرهای مربوط به کشته شدن سربازان ترک به شدت خشمگین شده اند، از سوی دیگر علیه پ.ک.ک شعار می دهند و از آنسو علیه طالبانی و بارزانی و آمریکا دشنام می فرستند.
در میدانهای اصلی استانبول (میدان تقسیم و ...) و آنکارا هر چند دقیقه یک بار جمعیتی خودجوش دور هم جمع می شوند و به شعار دادن علیه ترور می پردازند و از سوی دیگر هم، از دست سیاستمداران ترک، به دلیل عدم حمله به شمال عراق به شدت خشمگین هستند.
در میدان قیزیل آی(هلال احمر) امروز جمعیت به شدت موج می زد. بازار فروش پرچم فروشان به شدت سکه بود. حوالی ظهر، گروهی از خانواده های سربازان کشته شده در نبرد با پ.ک.ک جمع شدند.
ابتدا گروهی 60-50 نفره بودند که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شد.
همزمانی این تظاهرات و تجمع با تعطیل شدن شیفت ظهر مدارس باعث شده بود تا دانش آموزان نیز به جمع آنها بپیوندند.
شعارها نیز در نوع خود بسیار جالب بودند: "طیب اردوغان، پسرت را به سربازی بفرست!" (اردوغان نخست وزیر ترکیه است)
- "همه چیز برای وطن"
- "مادر کسانی را که وطن را بفروشند خواهیم فروخت!"،
- "اعضای پ.ک.ک را از مجلس اخراج کنید" (منظور از شعار، اعضای حزب د.ت.پ است که همگی کردزبان هستند و طبق گفته آگاهان سیاسی به طور غیرمستقیم با پ.ک.ک در ارتباط هستند)
- "همه ما سرباز هستیم!"
- "شهیدان نمی میرند و وطن یکپارچه خواهد ماند!"
از سوی دیگر، شعارهای تندی علیه آمریکا نیز شنیده می شد. شهروندان ترک اعتقاد دارند که آمریکا از گروه پ.ک.ک حمایت مالی و نظامی می کند.
یکی از شهروندان با صدای رسا داد می زد:" دشمن آمریکا نه ایران است نه افغانستان، بلکه دشمن آمریکا خلق ترک است!"
یکی دیگر از تظاهر کنندگان نیز اعتقاد دارد اعضای دولت ترکیه بخاطر عدم ورود به شمال عراق، باید دادگاهی شوند!
برخی از شعارها نیز از عمق نفرت ترکها از آمریکا حکایت دارد. آنها اعتقاد دارند دولتمردان ترکیه نباید به حرف آمریکا گوش دهند


گفتنی ست:
- در حمله گروه پ.ک.ک به یک واحد گشت ترکیه، 12 سرباز کشته و چندین سرباز هم زخمی شدند. ستاد مشترک ارتش ترکیه ادعا می کند در این نبرد 34 نفر از اعضای پ.ک.ک نیز کشته شده اند.

- هشت نفر از سربازان ترک نیز ناپدید شده اند و پ.ک.ک ادعا کرده است که آنها را به شمال عراق منتقل کرده است.حزب د.ت.پ(حزب جمعیت دموکرات) که اعضای آن از کردهای ترکیه هستند آمادگی خود را برای مذاکره با پ.ک.ک برای تحویل گرفتن سربازان گروگان گرفته شده اعلام کرده است.
- مردم ترکیه اعلام می کنند که صبرشان تمام شده است. علیه سیاستمدارانشان شعار می دهند و در عین حال خواهان حمله به شمال عراق هستند.
- رجب طیب اردوغان نخست وزیر، مردم را به آرامش دعوت کرده است وگفته است:" کشته شدن سربازان نباید بهانه ای بشود که مردم به یک نژاد و زبان توهین کنند" اشاره وی مبنی بر عدم واکنش نسبت به کردهای ترکیه است که درصد کمی نسبت به جمعیت ترکیه نیستند.
- به نوشته روزنامه های ترکیه جلال بارزانی، رئیس بخش خودمختار کردستان عراق از نیروهای پ.ک.ک درخواست کرده است سلاحهای خود را برزمین بگذارند و آتش یس یک جانبه اعلام کنند.
- روز یک شنبه هم، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق - در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر تحویل نیروهای پ.ک.ک به دولت ترکیه - گفته بود: نیروهای پ.ک.ک در ارتفاعات مستقر هستند و ما به آنها دسترسی نداریم
در خیابانهای استانبول و آنکارا مردم به دنبال اعلام آغاز جنگ هستند، ولی آنچه که مهم است اینست که حرف آخر را سیاستمداران می زنند نه مردم.
اینروزها جو ترکیه به شدت ملتهب است

0 کامنت: