سخنرانی لیلا زانا دردیاربکر

لیلا زانا:
عبدالله اوجالان را عفو کنید!
"به نقل از روزنامه ترکی زبان ملیت: لیلا زانا" نماینده سابق مجلس ترکیه و عضو حزب تعطیل شده "د.ای.پ" با عنوان اینکه عبدالله اوجالان رئیس گروه تروریستی پ.ک.ک رهبر کردهاست گفت:" من می خواستم از ترکیه بخواهم او را مورد بخشودگی قرار دهد اما آنها قبول نمی کنند.
9 سال او را در جزیره محبوس کردید و از مردمش جدا نمودید.
اگر او با مردمش آزادانه ارتباط داشته باشد و وارد سیاست شود و باز هم کردها به نبرد مسلحانه دست بزنند، قول می دهم خودم اولین کسی خواهم بود که تفنگ به دست گرفته و با آنها مقابله می کند."
وی در مورد درخواست دولت ترکیه از عراق مبنی بر اعاده رؤسای گروه تروریستی پ.ک.ک از شمال عراق گفت: " هیچ کرد با شخصیت و با شرفی برادران خود را برای آنکه در گوشه زندانها بپوسند تسلیم نخواهد کرد."
در کنگره ای که در دیاربکر از طرف حزب"جمعیت دموکراتیک" (د.ت.پ)برگزار شد، حدود پانصد نفر اعم از نمایندگان د.ت.پ در مجلس ترکیه، شهردار، شهرداران بخشها، نمایندگان اصناف حضور یافتند.
این کنگره در واقع پیش زمینه ای برای کنگره فوق العاده حزب کردهای ترکیه(د.ت.پ) و بررسی قانون اساسی جدید ترکیه بود.
قبل از ورود، مدعوین مورد بازرسی قرار گرفتند و بعد از رسمیت یافتن جلسه، ابتدا لیلا زانا(نماینده سابق و عضو حزب کردزبان منحل شده د.ای.پ) به زبان کردی و بدون آنکه سخنان وی به ترکی ترجمه شود شروع به صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه قبلا به عنوان نماینده پارلمان ترکیه و پارلمان اروپا نیزدر سخنرانی حضور یافته و برای اولین بار است که برای سخنرانی در جلسه این حزب حاضر می شود با اشاره به اینکه:پاهایش می لرزد" گفت:
در سال 1999 رهبر کردها به ترکیه اعاده شد!
"هنگامی که به تاریخ می نگریم، به ملتی اینچنین با شرافت کم بر می خوریم، خدا را شکر که جزئی از این ملت هستم. باور دارم که در صد سال گذشته مردم کرد خیلی چیزها را از دست دادند. باورد دارم که در صد سال آینده و با اتحاد، این مردم چیزهای بسیاری به دست خواهند آورد.
تا زمانی که مردم کرد استقلال خود را به دست نیاورند هیچ حکومتی در خاورمیانه نمی تواند دموکراسی را ایجاد کند. امروز همه از جنگ سخن می گویند. خطاب به دنیا، ترکیه و مردم منطقه می گویم: در 1999 در ذهن و قلب تمامی کردها یک زلزله سیاسی ایجاد شد. آنهائی که در آن زمان بودند، در خانه هایشان اشک ریختند.
با همکاری تمام کشورهای دنیا، رهبر کردها (عبدالله اوجالان) را به ترکیه اعاده کردند. با یک شرط که ترکیه مسأله کردها را حل کند. اکنون روی سخنم با تمام کشورهاست، آیا برای حل مسأله کردها حتی یک قدم برداشته شد؟ چند تا شهردار کرد داریم که اکنون آنها زیر نظر هستند. اگر کردها نتوانند آزادانه به زبان کردی صحبت کنند باید گفت که مسأله حل نشده و مسأله ی عمیقی است"
زانا، رهبران کرد شمال عراق را مخاطب می گیرد
لیلا زانا در حالی که روی سخنش با رهبران کرد شمال عراق بود در باره درخواست ترکیه مبنی بر اعاده رهبران گروه پ.ک.ک گفت: " امروز از کردهای عراقی می خواهند برادرانشان را تسلیم کند. هیچ کرد با شرف و با حیثیتی برادرانش را برای پوسیدن در گوشه زندانها تسلیم نخواهد کرد و به آن راضی نخواهد شد. به تمام دنیا می گویم: برای کردها چه کار کردند و اکنون از تمام کردها چه می خواهند؟"
آیا دنیا می خواهد انتقام صلاح الدین ایوبی را بگیرد؟
زانا با اشاره به اینکه کردها در طول تاریخ، از صلاح الدین ایوبی تا کنون هرآنچه از آنها خواسته شده را انجام داده اند اضافه کرد: "کردها دو راه را برگزیدند. اولی این بود که هرآنچه دیگران خواستند انجام دادند. دیگری نیز، مبارزه بوده است.
راه سومی هم هست، در طول تاریخ هرآنچه که خواستند انجام داده ایم، اکنون چیزی نداریم که بدهیم. گاهی وقتها با خودم فکر می کنم آیا دنیا از ما انتقام صلاح الدین ایوبی را می خواهد بگیرد؟
لیلا زانا که می گفت حرفی برای ترکیه دارد ادامه داد:
ما تروریست و جنگ طلب نیستیم
اکنون شما باید به ماچیزهایی بدهید. در جنگ کره، در قبرس و در جنگ جهانی دوم، کردها شانه به شانه ترک ها جنگیدند. به مسأله کردها باید با صداقت نزدیک شد. کردها جدائی طلب نیستند، ما تروریست و جنگ طلب نیستیم. ما در اندیشه غارتگری نیستیم. تا جائی که می دانم این سخنرانی یک سخنرانی تاریخی است!
من صدای جنگ را نمی خواهم بشنوم. در اصل هیچ کس جنگ را نمی خواهد. حتی جنگجویان هم می گویند که هیچ راهی نگذاشتید. آیا شما راهی باقی گذاشتید؟ ترکیه در سال 1999 می خواست برای حل این مسأله گام بردارد ولی برای همخوانی با طرح مبارزه با تروریسم دولت آمریکا از حل مسأله منصرف شد. اکنون با اینترنت تمام دنیا در کف دستان ماست، کردها هم نصیب خود را از این تکنولوژی می برند و کسی نمی تواند کسی را فریب دهد."
جدائی نمی خواهیم ولی مرزها معنای خود را از دست داده اند!
لیلا زانا با اشاره به اینکه زنان کرد هم فرزندان خود را از دست داده اند اما هیچگاه خواستار شنیدن صدای جنگ نشدند گفت: " زنان کرد همیشه گفته اند که فرزندانمان از دست رفت، فرزند دیگران قربانی نشود.هر راهی آزموده شد ولی هیچگاه از یک کرد سئوال نشد که چه می خواهند. اکنون هیچ کسی نمی تواند کردها را اقناع کند. برای حل این مشکل نیازی به رفتن به آمریکا، انگلیس و سوریه نیست.
جدائی طلبی در ذهن هیچ کسی نیست. اکنون می خواهیم صفحه جدیدی را ورق بزنیم.این مسأله باید در نظر گرفته شود که در این کنگره مفهومی به نام جدائی طلبی وجود ندارد. ما از مرگ نمی ترسیم ولی روی سرد مرگ را هم می شناسیم. ما باید باشیم، برای زندگی کردن و زندگی بخشیدن. وقتی که به طور علمی نگاه می کنیم می بینیم که مفهومی به نام مرز بین ملتها وجود خارجی ندارد.ما نیز زندگی بدون مرز می خواهیم، ما با هویتمان می خواهیم زندگی کنیم و هویت ما زبان ماست. در هیچ کجای دنیا کسی با پول، زبان مادری را نخریده است. این مشکل صدساله ما بوده است."
عبدالله اوجالان (آپو) را عفو کنید!
لیلا زانا در حالی که به عدم جدائی خواهی و فدرالیسم از سوی خود اشاره می کرد گفت: خواهان آن هستیم که شهرداری ها هم انتخابی شود. در حالی که مرزها در دنیای کنونی مفهوم خود را از دست داده اند ما مرزها را قبول داریم.
کسی کردها را نادان نداند. در قانون اساسی باید حقوق کردها به رسمیت شناخته شود. می خواهم از ترکیه بخواهم که عبدالله اوجالان را عفو کند. اما قبول نخواهند کرد. او را نباید از ملتش جدا کنید. 9 سال او را از مردمش جدا کردید و به زندان در جزیره (جزیره ایمرالی)محکوم کردید. آیا اینکه وی را به مردمش برگردانید بد است؟ اگر او را آزاد کنید و باز هم کردها سلاح به دست گرفتند قول می دهم اولین کسی باشم که با آنها نبرد می کند. کردها باید حاکم بر سرنوشت خودشان باشند. وی همچنین{در اظهار نظری شگفت آور} گفت: کسی که بنجگد، صلح را به دست خواهد آورد.
لیلا زانا سخن خود را با قرائت شعری از "رسول رضا" شاعر ایرانی با عنوان"اگر از دستم برآید" - که در سال 1997 و هنگام زندانی بودن سخنران، آنرا به وی ارسال کرده بود - پایان بخشید.
لیلا زانا کیست؟
لیلا زانا در سوم مه 1961 در سیلوان از توابع دیاربکر به دنیا آمد و در 1975 و در چهارده سالگی با مهدی زانا، شهردار دیاربکر ازدواج کرد. وی در انتخابات سال 1991 مجلس ترکیه به عنوان نماینده دیاربکر انتخاب و وارد مجلس ترکیه شد. در سال 1994 در مراسم سوگند نمایندگی، با سربند پرچم کردها حاضر شد و بعد از سوگند به زبان ترکی، به کردی نیز جملاتی اضافه کرد و بخاطر فعالیتهایی که از آن مفهوم تجزیه طلبی استنباط شده راهی زندان شد.
وی در سخنرانی اش اخیرش در جلسه حزب د.ت.پ در حالی خود را مبرا از فدرالیسم خواهی می داند که پیش از این و در جریان سخنرانی هایش آشکارا از خواستش در مورد فدرالیسم در منطقه جنوب شرقی ترکیه صحبت کرده بود.
زانا بنا به ملاحظات سیاسی، حرفی از جدائی بمیان نمی آورد و اعلام می کند که با تجزیه طلبی مخالف است، اما فدرالیسم مورد ادعای وی معنایی جز جدائی از ترکیه ندارد. به عنوان مثال، وی در مراسم نوروز امسال، در سخنرانی اش در دیاربکر، از عبدالله اوجالان، بارزانی و جلال طالبانی به عنوان سه رهبر کردها نام برده بود. طالبانی رئیس جمهور عراق و بارزانی رئیس بخش شمالی عراق است، وقتی که وی از آنها که روسای یک کشور دیگر هستند به عنوان رهبر کردها سخن به میان می اورد، فدرالیسمی که وی از آن سخن می گوید چه معنایی جز تجزیه طلبی دارد؟

از سوی دیگر، وی نه تنها اقدامات تروریستی عبدالله اوجالان را محکوم نمی کند بلکه، اوجالان را لیدر و رئیس کردها می نامد. در حالی که گروه پ.ک.ک و رئیس آن عبدالله اوجالان از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده اند و حملات انتحاری اعضای پ.ک.ک در شهرهای ترکیه و بمبگذاری در مناطق توریستی ترکیه و مرگ انسانهای بی گناه به دست این گروه از خاطره ها نرفته است.
در ترکیه کردها چندین وزیر، نماینده مجلس، مقام امنیتی، ارتشی و شهردار دارند. اساس حکومت در ترکیه برمبنای ساختار لائیک است و در آن، برای تصاحب پست های کلیدی هیچ فرقی بین ترک و کرد وجود ندارد.
یکی از اشتباهاتی که لیلا زانا مرتکب شد، جنجال در مجلس ترکیه بوده است. وی اگر واقعا به فکر جامعه کردهای ترکیه بوده است، می توانست از طریق فعالیت در مجلس ترکیه برای گرفتن حق مورد ادعای خود اقدام کند. در حالی که اقدامات وی، چیزی جز تلاش برای جنجال سازی نبوده است و فعالیت های وی و قهرمان سازی های کاذبش بیش از آنکه به نفع کردها باشد، به ضرر کردها بوده است. اگر زانا تمامیت ارضی دولت ترکیه را به رسمیت شناخته است حضور با پرچم موسوم به پرچم کردستان چه معنایی می تواند داشته باشد؟

زانا در حالی به بزرگترین مرکز قانون گذاری ترکیه راه یافته است که خود، ساختار دولت ترکیه را زیر سئوال می برد! این شاید از ثمرات دموکراسی در ترکیه باشد که حتی مخالفان حکومت و تجزیه طلبان نیز، می توانند در مجلس حضور پیدا کنند.
گفتنی ست یکی از اعضای حزب "د.ت.پ" نیز در انتخابات این دوره مجلس ترکیه - به دلیل فعالیتهای تجزیه طلبانه راهی زندان شده بود - از زندان به مجلس ترکیه راه یافته بود!


فیلم زیر درباره عبدالله اوجالان، رهبر زندانی گروه پ.ک.ک است، در حال آموزش یک دختر کرد برای حمله انتحاری. عبدالله اوجالان همان کسی است که لیلا زانا از او به عنوان رهبر کردها نام می برد


0 کامنت: