هدف اصلی از سفر شیمون پرز به ترکیه گفتگوی موضوع ایران بوده است

به نوشته روزنامه آکشام ترکیه هدف اصلی از سفر شیمون پرز به آنکارا گفتگو با ترکیه در موضوع ایران بوده است. در آنکارا موضوع اصلی صحبت دو رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران بوده است. پرز گفت:" هیچ کشوری، از جمله ما، خواهان حذف همسایه مان از روی نقشه نیستیم."

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه هم جواب داد:" ما نیز به آنها موضوع را منعکس می کنیم."

پایه اصلی مذاکرات رسمی شیمون پرز و عبدالله گل، موضوع ایران بوده است. پرز این گونه گفت: " فعالیت های هسته ای باید متوقف شود. ما نمی خواهیم آنها را از روی نقشه محو بکنیم، ولی آنها می خواهند." {بخش هایی از مذاکرات رئیس جمهور اسرائیل با عبدالله گل این گونه است}

آنها می خواهند حمله کنند!

آنها می خواهند به ما حمله کنند، چون که در حال تولید موشک هایی با برد 1000 تا 1500 کیلومتر هستند. این موشکها برای دفاع نیستند، بلکه برای حمله تولید می شوند. عبدالله گل در این باره گفت: "ما با ایرانی ها صحبت می کنیم، در هر فرصتی به آنها منعکس می کنیم که چه کاری بهتر است"

مخالف تجزیه عراق هستیم

در موضوع عراق، پرز گفت اسرائیل با تجزیه عراق مخالف است. وی ادامه داد" در منطقه فاکتورهای بسیاری که در هم تنیده هستند در این موضوع دخیلند، اما ما شما را یاری می کنیم" عبدالله گل در این زمینه به رئیس جمهور اسرائیل گفت:" بیایید در کنار هم موضوع ترور را به پایان برسانیم"

ایرانی ها خطبه خوانهای زیرکی هستند!

مباحث دیدار تاریخی در آنکارا فاش شده است. هنگامی که پرز از ایران به عبدالله گل شکایت کرده بود رئیس جمهور ترکیه حرف بسیار جالبی زد:" شما به حرفهای ایرانیان توجه نکنید، آنها خطیبان برجسته و زیرکی هستند!"

آنکارا دو روز قبل میزبان یک مراسم تاریخی بود. محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین و شیمون پرز قبل از نشست مهم آناپولیس در انکارا به سوی صلح قدم برداشتند.

نشست دوجانبه رئیس جمهور ترکیه و اسرائیل نیز گفتگوهای جالبی را رقم زد

عبدالله گل در پاسخ به شکایت و ناراحتی شیمون پرز از فعالیتهای موشکی و هسته ای ایران گفت: " ما دائما در حال صحبت با ایران هستیم. ما نیز از فعالیت های هسته ای و موشکی ایران نگران هستیم و از این امر راضی نیستیم. شما به حرفهای ایرانیان توجه نکنید، آنها خطبای برجسته ای هستند! هر حرفشان را جدی نگیرید! ما با آنها دائما در حال گفتگو در این زمینه ها هستیم."

پرز در جواب عبدالله گل گفت: " ما جدی می گیریم! ضمن آنکه معتقدیم ترکیه نقش مهمی در برقراری صلح در خاورمیانه دارد."

منبع: روزنامه ترکی زبان آکشام با تلخیص

پی نوشت: گفتنی ست، خبری مبنی بر نظر رئیس جمهور اسرائیل در مورد سلاحهای تولیدی خود آن کشور و اینکه فعالیتهای اتمی آن در چه حدی است منتشر نشده است و اینکه آیا فعالیتهای اسرائیل تهدیدی برای خاورمیانه به حساب می آید یا نه!؟
به نظر می رسد اسرائیل از رابطه خوب ایران و ترکیه آگاه است و در این زمینه می کوشد با واسطه کردن عبدالله گل - که روابط خوبی از زمان زمامداری وزارت خارجه اش با مقامات ایرانی دارد- حرفهای خود را به ایران منتقل کند. به گزارش منابع مستقل، ترکیه هرنوع همکاری با اسرائیل و آمریکا را برای حمله به ایران رد کرده است و بارها به این موضوع اشاره کرده است که مرزهای ایران و ترکیه، بیش از 400 سال است که مرزهای آرامش و دوستی بوده اند.
از سوی دیگر، حزب حاکم نیز روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارد و هردو کشور احترام و اهمیت خاصی به روابط دو جانبه قائلند.

0 کامنت: