در باب رفتار غیر حرفه ای و مغایر اصول خبری سایت های ایرانی

در باب رفتار غیر حرفه ای سایت های ایرانی

راستش تمایلی به نوشتن این مطلب نداشتم اما دوست بسیار عزیزی اصرار کرد که بنویسم و به تبع آن چند ایمیلی که دریافت کردم باعث شد تا مطلبی از سر گلایه بنویسم.

در مورد رفتار برخی از سایتهای به اصطلاح خوشنام ایرانی!

سالهاست که موضوعی به نام کپی رایت در کشورمان رعایت نمی شود و از این لحاظ جزء چند کشور باقی مانده در دنیا هستیم که از سینما گرفته تا نرم افزار، از جنس دزدی استفاده می کنیم.

اما خبر دزدی و کار را به نام خود تمام کردن اوج قدرنشناسی در حق کسی ست که برای یک خبر وقتش را می گذارد.

دیروز خبری را از یکی دو روزنامه ترکیه خوانده بودم در مورد مردی در اندونزی به نام "دده" که به مرد درختی شهرت داشت. از آنجایی که ممکن بود برای بسیاری از دانشجویان این موضوع تحقیق خوبی باشد گفتم خبر را ترجمه کنم. دوست محترمی در بالاترین آنرا لینک کرده بود که با استقبال خوانندگان روبرو شده بود.

هنوز دو سه ساعتی از ارسال این خبر نگذشته بود که دیدم چندین سایت خبری به اصطلاح معتبر، عین خبر را بدون آنکه برخی اشکالات ناشی از عجله ام را تصحیح کنند با همان فونت توی سایتشان داده اند و عبارت "به گزارش خبرنگار ما" را هم اضافه کرده اند!!

بار اول نبود که از این اتفاقات پیش می آمد.

سایت "فردانیوز" و "جهان نیوز" نمی دانم چرا این گونه برخورد می کنند. در محیط وب، برای یک سایت مدعی، اصلا پسندیده نیست که از یک وبلاگ، خبر بدزدد و بعد آن را به اسم خودش تمام کند. تحقیر کننده است برای یک سایت مدعی.

دزدی خبر از یک وبلاگ بدون اشاره به لینک اصلی، بیش و پیش از آنکه برای وبلاگ ناراحت کننده باشد، برای آن سایت باعث تأسف است. سایتی که صد البته کارمندان آن از طریق کار در آن نان می خورند و حقوق هم می گیرند. نمی دانم حلال بودن حقوق برایشان مهم است یا نه، انشاءالله که مهم باشد!

زیر لینک خبرم که به نقل از خبرنگار"جهان نیوز" و "فردا نیوز" نقل شده بود کامنت گذاشتم و گفتم:"چه خوب بود که به منبع خبر هم اشاره می کردید" اما حتی آن کامنتهایم هم اجازه انتشار نیافتند!!

باز دست سایت محترم عصرایران درد نکند که اگر لینک مطلب وبلاگ را نمی دهد، اسمی از نام وبلاگ می برد.

وگرنه من که چیز زیادی نمی خواستم! فقط یک اشاره به آنکه خبر را از کجا گرفته اند، ولی همان کار را هم نمی کنند، برای حال گیری بیشتر، "به گزارش خبرنگار ما" هم می نویسند.

دزدی کار خوبی نیست مدیر محترم سایت جهان نیوز

دزدی روش پسندیده ای نیست، مدیر محترم سایت فردا نیوز

همین!

ببخشید که وقتتان را گرفتم!

(عین خبری که دیروز ترجمه کرده بودم را در اینجامی توانید بخوانید: مرد درختی دنیا را شوکه کرده است)

(دوستی هم در بخش نظرات همین لینک گفته اند بخش خبری 20:30 این خبر را به نقل از خبرگزاری ها پخش کرده است! - خبرگزاری نشده بودیم که شدیم!)


پی نوشت: چندی قبل مطلبی نوشته بودم "با عنوان تجاوز در برنامه پخش زنده!" حال ببینید سایتهای به اصطلاح معتبر و مدعی کشورمان چه بلایی بر سر این خبر آورده اند:

1- خبرگزاری انتخاب - به قلم الف-رز!

2- سایت آفتاب - به قلم وحید کاظم زاده قاضی جهانی!!

3- سایت ایرانیان انگلیس

4- سایت پردازندگان

5- سایت ایران پرود

6- وبلاگ ردپا به نقل از خبرگزاری انتخاب!

قضاوت با شما!

4 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

زیاد ناراحت نباش این ها همینجوری هستند. مطالبت را بنویس

ناشناس می‌گوید:

سلام
از سایت جهان نیوز
این مورددرحال پیگیریست
از توجه شما و اشاره به این مسئله که سایت جهان نیز از آن رنج می برد و تا امروز از این قاعده بدور بوده است ولیکن دراین مورد
به جدیت پیگیری می شود

Unknown می‌گوید:

Kanal.2nin 20:30 xeberi ise, ajanslardan vızıb gösterib!!

ناشناس می‌گوید:

با سلام
خبر بسيار جالب شما در سايت خبري وبلاگ نويسان به نقل از شما منتشر شد در ضمن اين آژانس حامي وبلاگ نويسان است و در اين چندسال در همه حال نقل قول از وبلاگ نويسان را مدنظر داشته است با ما همكاري داشته باشيد