شهرآورد ترکیه همانند دربی تهران: یک دربی 98 ساله در استانبول

فردا (شنبه) 357 مین دربی استانبول بین تیم های گالاتاسرای و فنرباغچه در ورزشگاه شوکرو سراج اوغلو ی استانبول برگزار خواهد شد. دو تیم که محبوبیت آنها را می توان با نمونه ایرانی شان استقلال و پرسپولیس مقایسه کرد 98 سال است که با هم مجادله می کنند. در اولین مسابقه بین دو تیم در 17 ژانویه 1909 تیم گالاتاسرای 2 بر صفر بر حریف معروف خود فنرباغچه غلبه کرد. از آن سال گالاتاسرای (جیمبوم) به مدت 7 سال دروازه خود را به روی فنرباغچه بسته نگه داشت.

اولین بلیط چاپ شده برای این بازی ها به بازی 15 ژوئن 1923 بر می گردد. بازی در استادیوم تقسیم (تاکسیم) است.

در آن مسابقه که فینال یک کاپ به شمار می رفت تا دقیقه 67 مسابقه تیم فنرباغچه یک بر صفر جلو است. در ادامه بازی، یکی از بازیکنان گالاتاسرای مصدوم می شود و به همان دلیل، تیم گالاتاسرای از مسابقه کنار می کشد و یک - صفر بازنده اعلام می شود.

جالب اینجاست که اولین بلیت این بازی با حروف عربی (یا فارسی) به زبان ترکی است، در کنار آن به دو زبان انگلیسی و فرانسه هم عباراتی درج شده است. این هم اولین بلیت مسابقه دربی استانبول:

پی نوشت –

- گالاتاسرای اولین تیم ترکیه بود که جام یوفا و جام قهرمانان جام اروپا را به دست آورد. اما این تیم بعد از نتایج ضعیفی که در سالیان اخیر گرفته است از محبوبیتش کاسته شده است.

- بسیاری از دختران ترکبه طرفدار دو آتشه فنرباغچه هستند!

- فنرباغچه کهکشانی از بازیکنان نامدار خارجی است که از شاخص ترین آنها می توان از روبرتو کارلوس برزیلی نام برد. از دیگر بازیکنان این تیم می توان به بازیکنان برزیلی و سایر کشورها همچون مهمت آئورلیو، آلکس، ماتیو کژمان، ادو و لوگانو اشاره کرد.

- اکنون تیم گالاتاسرای تیم اول جدول لیگ حرفه ای ترکیه است و امیدوارم این بازی به نفع گالاتاسرای تمام شود!

- مصطفی دنیزلی سرمربی اسبق پاس و پرسپولیس تهران از مشهورترین مفسران مسابقات زنده تلویزیونی است که این گونه بازی ها را به طور مستقیم تفسیر می کند.

- تماشاگران ترکیه برخلاف تماشاگران میهنمان بسیار هماهنگ و پرسر و صدا هستند. به طوری که تشویق 10 هزار نفر آنها شاید از تشویق 100 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی هم بلندتر باشد. به خاطر همین هم تیم های اروپایی اغلب در استانبول کم می آورند و به استانبول به همین دلیل لقب جهنم داده اند

- قیمت بلیت های بازی به 250 لیره جدید (2 میلیون ریال) رسیده است!

منبع

0 کامنت: