ادعای روزنامه ترکیه ای: زمان حمله آمریکا به ایران نزدیک است!

روزنامه ینی چاغ (عصر جدید ترکیه) در گزارشی ادعا کرد امریکا برای حمله به ایران آماده می شود.

ینی چاغ در شماره روز پنج شنبه خود در این باره نوشت: "بعد از دیدار بوش – اردوغان ترافیک بین آنکارا – واشینگتن شدت گرفته است. در حالی که تماس بین نیروهای مسلح دو طرف ادامه دارد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و نیز دیک چنی مشاور رئیس جمهور آمریکا نیز به آنکارا خواهند آمد

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه پیش از این و در زمان حمله آمریکا به عراق، پارلمان ترکیه اجازه حمله نیروهای آمریکا از خاک ترکیه به عراق را نداده بود و حال با توجه به رابطه نزدیک بین ایران و ترکیه و روی کار آمدن دولت اسلامگرای عدالت و توسعه به نظر نمی آید آنکارا با حمله آمریکا به ایران موافق باشد. پیش از این بارها مسئولان ترکیه اعلام کرده بودند مخالف هرگونه اقدام نظامی امریکا علیه ایران هستند و اذعان کرده بودند ایران و ترکیه پیش از آنکه کشور آمریکا به وجود بیاید با هم همسایه بوده اند. به نظر می رسد آمریکا با اذعان به مخالفت ترکیه با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران سعی دارد آنکارا را حداقل به عنوان یک ناظر بی طرف در کنار خود داشته باشد.

ایران، موضوع سفرهای مقامات آمریکایی

روزنامه ینی چاغ نوشته است: " در 27 ماه جاری میلادی وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس وارد ترکیه خواهد شد و ماه آینده میلادی نیز دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا به آنکارا خواهد آمد. سفر نه روزه رابرت گیتس که ترکیه را هم شامل می شود دیروز آغاز شده است. جف مورل سخنگوی پنتاگون گفته است گیتس ابتدا به دیدار نیروهای آمریکایی مستقر در هاوایی خواهد رفت سپس به استرالیا خواهد رفت. به گفته مورل؛ وزیر دفاع آمریکا سپس به ترتیب به کشورهای اندونزی، هندوستان و ترکیه خواهد رفت. سخنگوی پنتاگون گفته است گیتس در سفر خود پیرامون مسائل امنیتی مذاکره خواهد نمود. بر اساس اخبار واصله گیتس 27 و 28 ماه جاری به ترکیه خواهد امد.

دیک چنی پیش از اشغال عراق به آنکارا آمده بود

ینی چاغ در ادامه آورده است: "دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در ماه آینده میلادی به ترکیه خواهد آمد. دیک چنی آخرین بار قبل از اشغال عراق توسط آمریکا به ترکیه امده بود. دیک چنی که به عنوان جهت دهنده سیاستهای جنگ و مغز سیاست آمریکا از وی یاد می شود آخرین بار در سال 2002 به ترکیه آمده بود و از بولنت اجویت نخست وزیر وقت ترکیه در موضوع جنگ با عراق یاری خواسته بود. دیک چنی در آن دوران نیز برای سنجش نبض کشورهای دیگر به یک سفر وسیع منطقه ای در خاورمیانه دست زده بود [و به اذعان آمریکاییها]«برای سقوط صدام و آوردن دموکراسی به عراق» به دنبال شریک می گشت. آگاهان سیاسی می گویند این سفر چنی برای سنجش حمایت کشورها از حمله آمریکا به ایران صورت می گیرد به همین دلیل به نظر می رسد دلیل سفر دیک چنی نیز همین باشد. اگر سفر دیک چنی به ترکیه رنگ واقعیت بپذیرد وی ابتدا موضوع کمک سربازان ترک در افغانستان را مطرح خواهد کرد. سپس در مورد وضعیت عراق بحث و گفتگو خواهد کرد. به این ترتیب گفتگو حول موضوع خاورمیانه خواهد بود اما مادر گفتگوها موضوع ایران خواهد بود."

پی نوشت – آمریکا از آنکارا دست خالی برخواهد گشت، چون سیاستمداران ترکیه نگاه گرم و مثبتی به ایران دارند و کشورمان را به عنوان متحد منطقه ای خود می شناسند. حتی نخست وزیر ترکیه پیش از این در نشست امنیتی مونیخ از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران دفاع کرده بود و آنرا حق ایران دانسته بود.

منبع: روزنامه ینی چاغ

21 فوریه 2008

- کپی رایت را رعایت کنیم -

0 کامنت: