خبر دیروز روزنامه حریت ترکیه در مورد دستگیری ابراهیمی

روزنامه حریت دیروز شنبه مطلبی را با عنوان "پرس و جو درباره عسگری در فرودگاه" به چاپ رساند. متن این خبر که وقایع آن به نقل از امیرفرشاد ابراهیمی نقل قول شده است چنین است:

امیرفرشاد ابراهیمی روزنامه نگار ایرانی که در روزنامه حریت ادعا کرده بود ژنرال مفقود شده ایرانی "عسگری" را می شناسد دوروز پیش در فرودگاه استانبول تحت بازجویی قرار گرفت. ابراهیمی که دارای پاسپورت آلمانی می باشد دیروز به برلین عودت داده شد. ابراهیمی گفته است سئوالاتی از قبیل "عسگری الان کجاست؟ در ترکیه چند آشنا و دوست داری؟" از وی پرسیده شده است.

امیرفرشاد ابراهیمی روزنامه نگار مخالف ایرانی که سال گذشته در مصاحبه با حریت ادعا کرده بود عسگری دوست اوست دو شب قبل هنگام ورود به ترکیه در فرودگاه آتاترک استانبول دستگیر شد. ابراهیمی که حامل پاسپورت آلمان بود بعد از بازجویی، دیروز به برلین فرستاده شد. پلیس استانبول هم صحت گفته های ابراهیمی را به طور ضمنی تأیید کرد.

در سال 2006 با ابراهیمی که ادعا می کرد معاون سابق وزیر دفاع ایران - عسگری - با میل خود خواهان پناهندگی شده است از طریق تلفنی مصاحبه کردیم.

ابراهیمی ادعا می کند با وجود دریافت ویزای سه ماهه ترکیه از کنسولگری ترکیه در برلین بخاطر حضور یک مقام امنیتی وزارت خارجه ایران در آنکارا با یک فاکس مانع حضور وی در فرودگاه آتاترک شدند. وی ادعا کرده است از سوی سه مأمور ترک از ساعت 21 تا ظهر روز بعد مورد بازجویی قرار گرفته است. ابراهیمی گفت" مدموران از وی سئوال کرده اند عسگری الان کجاست؟ در ترکیه چند آشنا داری؟ آنها کجا زندگی می کنند؟"

ابراهیمی گفت که مأموران پلیس ترک به وی گفته اند که او را به ایران استرداد خواهند کرد و ادامه داد: " هنگامی که تحت بازجویی بودم با دوستانم تماس گرفتم و از آنها خواستم با مقامات آلمانی و آمریکایی تماس بگیرند. سفارت آمریکا در ترکیه وارد عمل شد و پناهنده بودنم را به مسئولان ترک گوشزد کرد. ضمن آنکه پاسپورت آلمان را هم دارم."

ابراهیمی گفته است: در پاسخ به سئوالی مبنی بر" نزدیک یک سال قبل گفته بودید عسکری با خواست شخصی اش به آمریکا رفته و در آینده نزدیک شخصا ماجرا را توضیح خواهم داد اما هنوز خبری از عسگری نیست و احتمال فراری دادن وی زیاد است. چه جوابی دارید؟" گفتم که" می توانم قسم بخورم که وی از طریق هامبورگ به آمریکا رفته است. وی تحت نظر اف بی آی در یک خانه در واشنگتن زندگی می کند. اما مدتهاست که از وی خبری ندارم. به پلیس ترک هم گفته ام که نمی دانم وی در کجاست"

منبع

توضیحات – دو روز قبل پستی ارسال کرده بودم مبنی بر اینکه هیچ یک از سایتها و روزنامه های ترکیه به موضوع دستگیری فرشاد ابراهیمی اشاره ای نکرده اند و این موضوع را شک برانگیز خوانده بودم. هنگام نوشته شدن آن پست هیچ اشاره ای به دستگیری وی در هیچ یک از روزنامه های ترک نشده بود.

برخی دوستان گفته اند که در روزنامه های ترکیه مطالبی در مورد دستگیری ابراهیمی بچاپ رسیده است. این متن حریت یک روز بعد از ارسال پست من (یعنی دیروز) به چاپ رسیده و اکثرا از وبلاگ ابراهیمی نقل قول کرده است.این مطلب نیز جهت اطلاع رسانی ترجمه می شود.

پست قبلی: آیا امیرفرشاد ابراهیمی دستگیر شده بود؟

0 کامنت: