آخرین سرباز قشون عثمانی همچنان زنده است!

برخلاف اخباری که چندروز قبل منتشر شد آخرین سرباز قشون عثمانی همچنان زنده است!

یعقوب ستار 110 ساله که دو روز قبل در اسکی شهیر به خاک سپرده شد آخرین سرباز قشون عثمانی نبوده است بلکه مصطفی شکیب 105 ساله به عنوان یادگار زمان جنگ جهانی اول هنوز زنده است و در استانبول به حیات خود ادامه می دهد.

وی در جنگ کورتولوش – جنگ استقلال بر علیه نیروهای فرانسه، انگلیس و... – حضور داشته است.

داماد این کهنه سرباز گفت: سه سال قبل فرمانده نیروی زمینی ارتش با دست پر به منزل این یادگار جنگ جهانی اول آمده بود و به وی گفته بود "آیا به چیزی احتیاج دارید فرمانده؟!" دیروز نیز تماس تلفنی گرفت و احوال وی را پرسید.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، مصطفی شکیب 105 ساله در سال 1903 در محله اسکودار استانبول به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی جزء نیروی دریایی ارتش عثمانی بوده اند. وی که دارای تحصیلات آکادمیک نظامی بوده است در 9 سپتامبر 1922 به هنگام حمله کشورهای دیگر به شهر ازمیر، به صفوف ارتش عثمانی پیوست. شکیب در سال 1952 بازنشسته شد.

در ترکیه کهنه سربازان به عنوان افتخار کشور شناخته می شوند و همواره مورد تمجید و احترام نسل جدید و جوان هستند. احترام فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه به این کهنه سرباز و اینکه وی او را فرمانده خود می نامد نیز نشانه احترام وی به سربازان کشورش است.

در این کشور به معلولان جنگی و نیز کهنه سربازان لقب غازی می دهند. غازی لغتی عربی است و به معنای کسی است که در راه وطن و دین می جنگد.


1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام
خوب فکر کنم ایشون تو جنگ جهانی شرکت نداشتند بلکه تو جنگهای ازادیبخش به رهبری مصطفی کمال شرکت داشتند در هر صورت میشه استلال کرد که اون زمان جنگ جهانی تمام نشده بوده
درست مثل جنگ جهانی دوم که با فاجهع هیروشیما پایان یافت