اسکندر مقدونی در اینجا داریوش هخامنشی را شکست داد

گفتم برخلاف اکثر ایرانیها که می روند آنتالیا، مرسین یا ازمیرم بروم جایی که کمتر شناخته شده است. این بود که استان آدانا را انتخاب کردم. در جنوب ترکیه. هم به خاطر تاریخش، هم بخاطر آنکه ساکت تر و خلوت تر است، هم بخاطر وجود یک نقطه جغرافیایی مهم : جایی که اسکندر مقدونی، داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی را شکست داد.

آدانا شهریست بزرگ و زیبا که توابعش به دریای مدیترانه راه دارد. و دریای مدیترانه در اینجا روایتگر جنگهاییست که سرنوشت تاریخ را عوض کردند.

خلیج اسکندرون، جایی که در دنیای باستان نقش مهمی را داشته است. محل تلاقی امپراطوریهای روم، بین النهرین، ایران، سلجوقی و عثمانی بوده است. اسکندرون باستان را اولین بار شاپور اول فتح کرد و والرین امپراتور روم را به زانو درآورد. اسکندرون جایی ست که آخرین پادشاه هخامنشی یعنی داریوش سوم از اسکندر مقدونی شکست خورد و بعد از آن با لشکرکشی تدریجی مقدونیان، ایران نیز به تصرف اسکندر و جانشینانش درآمد.

در خلیج اسکندرون تا بندر باستانی آیاس پیش می رویم. به همراه دوستانم. آب مدیترانه اینجا زلالتر و تمیزتر است. چرا که به این منطقه توریستهای کمتری می آیند.

آب و هوای پاکیزه این منطقه بخصوص شهرستانهای سیحان، دمیرتاش و یومورتالیک مثال زدنی است.

داریوش سوم در 333 قبل از میلاد در اولین نبرد مستقیمش با اسکندر در شهر بندری آیاس یا ایسوس رودررو شد. سپاه هخامنشی را یکصد هزار نفر تخمین زده اند. در سپاهیان هخامنشی 69 هزار نیروی زمینی، 10 هزار نیزه دار، 11 هزار نیروی سواره و 10 هزار نیروی ارتش جاویدان حضور داشتند.(انگلس:1920). دلبروک شمار سربازان هخامنشی را 25 هزار نفر نیز برشمرده است که با توجه به خضور شخص پادشاه هخامنشی رقم 25 هزار نفر به نظر چندان صحیح نمی آید. برخی مورخان باستان یونان مثل پلوتارک شمار سربازان داریوش را تا رقم مبالغه آمیز 600 هزار نفر نیز بالا برده اند. ضمن آنکه مورخان اروپایی شمار سربازان ارتش اسکندر را 40 هزار نفر ذکر می کنند که ممکن است اشتباه باشد.

وقتی که در این منطقه قدم می زنید می توانید تاریخ را حس کنید. و شاید اگر دقت بیشتری بکنید صدای چکاچک شمشیرها را نیز بتوانید در ذهنتان مجسم کنید. نبرد شاپور اول با والرین، نبرد داریوش سوم با اسکندر، نبرد ترک ها با رومی ها و...

نبرد ایسوس یا آیاس با زخمی شدن و عقب نشینی داریوش سوم به پایان رسید. این نبرد مقدمه فروریختن عظمت امپراتوری هخامنشی شد. اسکندر بعد از آن پیروزی بجای ورود به ایران، به سرزمین فراعنه رفت. دو سال بعد اسکندر در نزدیکی موصل در جایی به نام گوگمل دوباره با داریوش سوم به نبرد برخاست و بار دوم نیز داریوش را شکست داد و این بار مثل سابق شانس با هخامنشیان یار نبود و اسکندر به سوی ایران پیشروی کرد. حاکمان شوش و بابل به هخامنشیان خیانت کردند و راه را برای اسکندر باز گذاشتند تا به تخت جمشید رسید.

به این ترتیب شکوه امپراتوری هخامنشی فرو ریخت و اسکندر و سلوکیان صدها سال بر منطقه وسیعی حکمفرما شدند.

چند روز استراحت، چند روز حمام آفتاب، شنا در دریای زلال مدیترانه در جایی دنج و خلوت و همینطور دیدن جایی که به لحاظ تاریخی اهمیت بسیار دارد می تواند سفر را دلپذیرتر کند. توصیه می کنم اگر به ترکیه می آیید دنبال جاهایی باشید که توریستها کمتر به آنجا می روند. ضمن آنکه با مطالعه کامل به سفر بروید.

نکته: در نقل مطالب از ویکی پدیا و منابع دیگر کمک گرفته شده است.
(برای بزرگتر دیدن عکس کلیک کنید)






3 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

جالب بود
واقعا

ناشناس می‌گوید:

hala ke chi? khoshet omadeh ke yeki rideh be jaado abadet?!!!

ناشناس می‌گوید:

in khodeti jigar?
che tipii ham gerefti moghe aks gereftan