گزارش ویژه: دولت الکترونیک در ترکیه رنگ واقعیت می گیرد

دولت ترکیه مهمترین گام را برای ورود به دولت الکترونیک آغاز کرد. ارائه شماره ملی از روز دوشنبه در تمام امورات اداری و حقوقی اجباری شده است و این شماره ملی قابل خوانش در کامپیوترهای تمامی ادارات و نهادهای دولتی و عمومی خواهد بود.

هم اکنون یک طرح آزمایشی نیز با عنوان اعطای کارت تابعیت در این کشور آغاز شده است که این کارت تابعیت یا کارت شهروندی جایگزین شناسنامه ها، دفترچه های تأمین اجتماعی و دفترچه های مالیاتی خواهد شد.

در کارت تابعیت ترکیه تنها عکس و شماره ملی قید می گردد و تمام اطلاعات مربوط به اشخاص حاوی کارت در میکروچیپ کارت ذخیره خواهد شد. نام پدر و نام مادر، تاریخ و محل تولد، وضعیت تأهل، شماره مالیاتی، شماره تامین اجتماعی و خدمات درمانی و گروه خون از جمله اطلاعاتی است که در چیپ داخل کارت الکترونیک تابعیت ترکیه درج شده اند.

شهروندان ترک هنگام مراجعه به ادارات و نهادهای مختلف دولتی تنها با به همراه داشتن کارت شهروندی الکترونیک می توانند همه امورات اداری خود را انجام دهند.

طرح یکپارچه سازی اطلاعات شهروندان و ورود به دولت الکترونیک در ترکیه در راستای هماهنگی با اتحادیه اروپا انجام می شود و در صورت عضویت کامل ترکیه در آن اتحادیه کارت هوشمند تابعیت ترکیه در اروپا به رسمیت شناخته خواهد شد.

در طرح دولت الکترونیک ترکیه، کنترل و ساماندهی اتباع خارجی نیز از نظر دور نگه داشته نشده اند و به خارجیان دارای اجازه اقامت (اقامت تذکره سی) که دارای حق اقامت بیش از 6 ماه در ترکیه هستند نیز شماره شهروندی داده خواهد شد. اتباع خارجی به راحتی می توانند با ذکر شماره شهروندی خود کلیه امورات اداری، مالی، حقوقی و بانکی خود را انجام دهند.

تصویری که در لینک مشاهده می کنید عکسی از شناسنامه کنونی شهروندان ترکیه است که در واقع کارت ملی است. در ترکیه رنگ کارت ملی برای خانمها صورتی و برای آقایان آبی می باشد.

منبع: کانالهای خبری ترکیه و سایت اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه


2 کامنت:

Unknown می‌گوید:

سلام
امیدوارم در کارتان موفق باشید
میخواستم ببینم آیا در تهران کلاس زبان ترکی استانبلی وجود دارد؟ ممنون می شوم راهنماییم کنید

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

سلام
در تهران از سوی سفارت ترکیه کلاسهای زبان ترکی وجود دارد که می توانید با مراجعه به سفارت در این زمینه آگاهی بیشتر کسب کنید