کردسا گلوبال نیز سرمایه خود را از ایران خارج کرد: بازار ایران بسیار بسته و تحت کنترل دولت است

شرکت کردسا گلوبال که در ده کشور خارجی 12 کارخانه فعال دارد به دلیل بسته و دولتی بودن بازار ایران و رقابتی نبودن آن سرمایه هایش را از ایران خارج کرد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، محمت پکارون، رئیس شرکت جهانی کردسا دلیل خروج سرمایه شرکت را اتخاذ تصمیمات مقطعی دولت در ایران خواند. وی افزود به دلایل بالا شرکت کیان – کردسا در ایران به ضرردهی افتاد

. به دلیل سرمایه گذاری در ایران حتی سرمایه کلی این شرکت هم کاهش یافت!

وی گفت: ایران دیگر برای ما یک بازار استراتژیک نیست. بخاطر تعهدمان، بدهی 13 میلیون و 840 میلیون دلاری و سود بانکی 394 هزار و 840 دلاری را پرداخت کردیم و 4.7 میلیون دلار حقمان را هم از طرف ایرانی دریافت کردیم و سهممان را بدون دریافت وجه بخشیدیم! گفتنی ست سهم این شرکت از کنسرسیوم مشترک برابر با 60 درصد بوده است.

پکارون با اشاره به اینکه سالیان درازی به ایران محصولات می فروختند گفت: " برای فعالیت بیشتر در بازار ایران در سال 2001 با شرکت کیان شریک شدیم. اما بازار ایران بسیار بسته است و شرایط رقابت هم در دست دولت است. ما به دنبال فعالیت در رقابت عادلانه جهانی هستیم. از این به بعد فعالیتمان را در آسیا و آمریکای جنوبی گسترش می دهیم.

توضیحات – متأسفانه تصمیمات یکشبه اقتصادی و نهادهای فراوان تصمیم گیر در این زمینه باعث عدم رشد اقتصادی ایران می شود. چرا که سرمایه گذار خارجی گارانتی ای ندارد که تصمیمات امروز آیا فردا هم اجرا می شود یا نه.

پیش از این شرکت ترکسل و شرکت فرودگاههای تاو نیز در ایران سرمایه گذاری کرده بودند و برنده مناقصه هم شده بودند. ترکسل حتی در روزنامه های ایرانی تبلیغات را شروع کرده بود که مجلس جلوی این سرمایه گذاری ایستاد و قرارداد منعقد شده ملغی شد.

شرکت تاو نیز برنده مناقصه نگهداری فرودگاه امام خمینی شده بود که در زمان افتتاح آن، فرودگاه توسط نیروهای مسلح بسته شد و هواپیمایی که قرار بود هنگام افتتاح به زمین بنشیند مجبور به فرود در یک شهر دیگر شد!


0 کامنت: