سیاست نه شرقی، نه غربی و پیشنهاد استقرار دو پایگاه نظامی در ایران از سوی روسیه

مطلب زیر درباره موضوع مناقشه برانگیز استقرار پایگاههای نظامی روسیه در ایران در یکی از وبسایتهای ترکیه با عنوان گازته جی [روزنامه نگار] نوشته شده است و این پیشنهاد از دیدگاه نویسنده ترکیه ای آن بررسی شده است. ترجمه این متن در زیر می آید:

پیشنهاد استقرار دو پایگاه نظامی در ایران از سوی روسیه

روسیه به مقامات جمهوری اسلامی ایران استقرار دو پایگاه نظامی یکی در مرز ایران - ترکیه و دیگری در جزیره قشم در خلیج فارس را پیشنهاد داده است.
روسها ادعا می کنند با این اقدام می توانند از حمله نظامی احتمالی آمریکا و اسرائیل جلوگیری کنند. اما استقرار یکی از این پایگاهها در مرز ترکیه بسیار عجیب است. چرا که ترکیه بارها مرزهای دو کشور را مرزهای دوستی و برادری نامیده و مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامی به خاک ایران اعلام داشته است.
به نظر نمی رسد ایران پیشنهاد روسیه را که ترکیه را رودرروی آن کشور قرار خواهد داد قبول کند. چرا که ایران دید رسمی اش را بر مبنای شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" قرار داده است. بر اساس این شعار، ایران ادعا می کند که نه به روسیه وابسته است و نه به آمریکا، بلکه یک کشور مستقل می باشد.
رفتار جمهوری اسلامی در سی سال گذشته برای بسیاری از کشورهای منطقه عبرت آموز است. در حالی که ایران روی منابع غنی نفت و گاز خوابیده است مردم آن کشور از وضع کنونی اقتصادی ناراضی هستند.
بزرگترین هدف حکومت جمهوری اسلامی " صدور انقلاب به تمام جهان" است. این هدف از سوی آیت الله خمینی، مشخص شده بود. در این چارچوب جمهوری اسلامی می کوشد در امور کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و برخی کشورهای عرب، دخالت کند و برای این کار حجم عظیمی از درآمدهای نفتی را نیز اختصاص می دهد. علت اصلی فقر اقتصادی مردم ایران را نیز باید در این نکته جستجو کرد. در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی هنوز هم به این نتیجه نرسیده اند که مردم نه به دنبال ایدئولوژی بلکه تنها به دنبال یک زندگی انسانی هستند.
ضمن آنکه حکومت ایران صرفا برای مخالفت با غرب، در تلاش است با کشورهای کمونیست همچون کوبا و بولیوی متحد شود. نشستن محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با اوو مورالس رهبر بولیوی بر سر سفره افطار یک نمونه این امر می باشد.
روسیه به بهانه افتتاح نیروگاه اتمی برق بوشهر در ایران که قرار بود چندین سال قبل آغاز به کار کند سالیانه نزدیک به 2 میلیارد دلار از ایران پول می گیرد در حالی که آغاز به کار این نیروگاه پشت سرهم به تعویق می افتد!
تابستان امسال، تمام مناطق ایران از جمله تهران پایتخت ایران شاهد قطع برق به مدت 2 تا 5 ساعت در شبانه روز هستند. جمهوری اسلامی با بودجه به هدر رفته اتمی اش می توانست تا کنون چندین نیروگاه گازی بسازد و حتی برق اضافه را نیز صادر کند.
استقرار پایگاههای نظامی روسیه در ایران حتی ناقض قانون اساسی آن کشور می باشد. اما آنچه که مشخص است نظر مثبت برخی سران جمهوری اسلامی به پیشنهاد روسیه است. قبول پیشنهاد روسیه تنها به معنای تحقق بخشیدن رؤیای پتر کبیر [پتر دیوانه در زبان ترکی] در رسیدن به آبهای گرم می باشد. در این میان حضور مخفی نیروهای نظامی روسی در ایران و علاقمندی آنها به سیستم موشکی ایران نیز از دیدها پنهان نمی باشد.
یک مورد دیگر نیز شعار نقش بسته بر دیوار وزارت کشور ایران و لوگوی وزارت خارجه آن کشور یعنی شعار "نه شرقی، نه غربی" است که دارای پیام جالبی می باشد.

2 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

در بلاگ نیوز لینک داده شد

محمد حسن سلیمانی می‌گوید:

گرفتن سالیانه 2 میلیارد دلار! به شدت مبالغه شده.
پذیرفته شدن این پیشنهاد به هیچ وجه ممکن نیست.