سخنان قاطع پوتین: فروش گاز ارزان به تاریخ پیوسته است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سابق و نخست وزیر کنونی روسیه در اجلاس کشورهای اصلی صادرکننده گاز (روسیه، قطر، ایران و لیبی) با قاطعیت اعلام کرد با توجه به هزینه های بالای استخراج گاز، به پایان تاریخ مصرف گاز طبیعی ارزان رسیده ایم.

بعقیده برخی صاحبنظران، اجلاس کشورهای صادرکننده گاز موسوم به GECF پدیدآوردنه یک سازمان مشابه سازمان اوپک خواهد شد. پوتین اضافه کرد روسیه حاضر است مرکزیت اوپک گازی را در شهر سن پطرزبورگ ایجاد کند.

کشورهای مصرف کننده گاز طبیعی نیز از احتمال تشکیل یک اوپک گازی که می تواند با محدود کردن صادرات گاز قیمتها را افزایش دهد نگرانند. هرچند که متخصصان امر اعتقاد دارند به دلیل تفاوتهای تکنیکی در استخراج نفت با گاز احتمال ایجاد یک اوپک گازی در مقطع حاضر ضعیف است.

در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز جهان در مسکو کشورهای الجزایر، بولیوی، برونئی، مصر، ایران، لیبی، مالزی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا حضور دارند. ضمن آنکه اکوادور، گینه و نروژ نیز به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت کرده اند.

مقامات روسی از تلاششان برای تشکیل یک اتحادیه گازی خبر می دهند. در نشست کشورهای تولیدکننده گاز طبیعی، کاهش قیمت نفت و احتمال محدود کردن تولید گاز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

42 درصد نیاز اتحادیه اروپا به گاز طبیعی از روسیه و توسط خطوط لوله ای که از اوکراین می گذرد تأمین می شود به همین دلیل این اتحادیه با نگرانی نتایج این اجلاس را انتظار می کشد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، این اجلاس در زمانی برگزار می شود که گازپروم روسیه بر سر قرارداد فروش گاز با اوکراین به اختلاف عمیقی رسیده است. اکنون بین گازپروم و اوکراین بر سر بدهی های معوقه بحث ها بالا گرفته است که این امر می تواند به قطع یا محدود شدن صادرات گاز به اوکراین و به تبع آن اتحادیه اروپا منجر شود.

شرکت گازپروم هشدار داده است که اوکراین 2 میلیارد دلار بدهی معوقه دارد و اگر این مبلغ پرداخت نشود احتمال دارد آن شرکت صادرات گاز به اوکراین را در ما آینده قطع کند.

سه سال قبل نیز روسیه به دلیل مشکل مشابهی صادرات گاز خود به اوکراین را قطع کرده بود که این امر باعث تأثیر منفی روی برخی کشورهای اروپایی شده بود.

شاید این زمستان نیز اگر روسیه صادرات گاز را قطع کند برای اتحادیه اروپا زمستانی سرد، طولانی و سخت باشد!

زمستان سال گذشته مشکل مشابهی نیز بین ایران و ترکمنستان به وجود آمد که به همین دلیل ترکمنستان صادرات گاز به ایران را در اوج سرما قطع کرد. مشکل ترکمنستان با ایران از آنجایی ناشی شده بود که قیمت فروش گاز ایران به ترکیه تقریبا بیش از دو برابر قیمت خرید گاز ایران از ترکمنستان بود. به همین دلیل ترکمنستان تقاضای افزایش قیمت گاز را نمود که ایران با اشار به متن قرارداد قبلی با آن مخالفت کرد.

ایران بعد از روسیه دارای دومین دخایر گازی جهان است.


0 کامنت: